החריפו את המאבק: לאחר שמטה מאבק הנכים איים כי הוא מתכוון לקיים הפגנה ספונטנית הבוקר (רביעי) ולחסום את הגישה למתקן מרכזי בארץ, הגיעו כ-50 מפגינים בשעות הצהריים המוקדמות לאזור נמל התעופה בן גוריון, שם ניסו לחסום באמצעות כלי רכב וכיסאות גלגלים את הכניסה לשדה מכיוון השער המהיר. עשרות המפגינים במקום אף כבלו עצמם בשרשראות לרכביהם וחלקם שפכו על עצמם סולר. כוח משטרה שהגיע למקום נמנע מפינויים בכוח, והפנה את הנהגים לדרכים חלופיות, זאת על אף שמטה הפעולה של הנכים לא תיאם את המחאה הפעם עם המשטרה. בסופו של דבר, החליטו המפגינים לחזור לרכביהם ולהתפנות מהמקום, מה שאפשר עד פתיחתו לתנועה של כביש 1 מחדש לאחר שנחסם במשך שעות.



אחת המפגינות שלוקחת חלק במחאה המתרחשת בשדה התעופה אמרה: "החברה שפכו על עצמם סולר, אנו כבולים למכוניות בשלשלאות ונצית עצמנו אם יהיה צורך". 



מחאת הנכים בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני

יו"ר מטה מאבק הנכים אמרה בגל"צ כי "התפרסנו כאן מפני שממשלת ישראל לא מותירה לנו ברירה, אלא לעשות מעשים נואשים. אנו דורשים דבר פשוט: קצבת נכות בגובה שכר מינימום בפעימה אחת. שפכנו על עצמנו סולר ואנו כבולים לשרשראות. אנו בסך הכל 15 אנשים, הגרעין הקשה, וכולם שפכו על עצמם סולר. אנו נואשים ולא מצליחים לחדור את האטימות בגבעת רם. ממשלת ישראל רואה בנו חגבים, לא יותר. אנו בשורה. אין לנו חיים, אין סיבה לקום בבוקר. ממשלת ישראל ממנה ועדה ועוד ועדה. אין לנו תקווה ובשביל מה לחיות".



המטה למאבק הנכים מפגין בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני
המטה למאבק הנכים מפגין בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני



ההפגנה מתרחשת לאחר שבמטה המאבק דחו את השמועה שהופצה לפני כיממה מסיעת הליכוד בכנסת על פשרה מסתמנת בין יו"ר הקואליציה ביטן ושר הרווחה חיים כץ לבין רה"מ בנימין נתניהו, לפיה קצבת הנכות המקסימלית תעלה מ-2340 שקל ל-4000 שקל בתהליך שייקח בין שלוש לחמש שנים (כפי שהמליצה ועדת זליכה), זאת למרות ניסיונותיו של השר כץ לגייס תמיכה של שרי הליכוד עבור הצעת חוק של חברת הסיעה ח"כ בוקר שמשמעה תמיכה חד משמעית בדרישות הנכים.



הנכים חוסמים את הכניסה לנתב"ג. צילום: מטה מאבק הנכים
הנכים חוסמים את הכניסה לנתב"ג. צילום: מטה מאבק הנכים



מהמטה נמסר כי "זהו מתווה רע, שייקבע את הפער בין קצבת הנכות לשכר המינימום לשנים ארוכות. פוטנציאלית, ישנם פחות מחמשת אלפים נכים עם עתיד תעסוקתי. לרבע מהנכים אין אפילו תעודת בגרות. 20% נולדו אל תוך הנכות וטרם הגיעו לגיל 21. הייתרה מורכבת ממעל ל 60 אלף נכים עם תיוג מנטלי או פסיכיאטרי שמתאימים בקושי לתעסוקה נתמכת או לעבודות בשכר מתואם, ישנם עוד 57 אלף נכים בדרגות שונות של סיעוד שלא ניתן לשלב בעבודה, והיתר מעל גיל 50, מה שהופך אותם ללא רלוונטיים לשוק העבודה המקרטע".



המוחים פיזרו רגליים תותבות על הכביש במחאה. צילום: אבשלום ששוני
המוחים פיזרו רגליים תותבות על הכביש במחאה. צילום: אבשלום ששוני



"מתווה כזה הוא שעטנז של וועדות זליכה ושמחון שמותיר אותנו בעוני מחפיר, ועם קצבת עולב שעדיין תהייה מהנמוכות ב- OECD. בנוסף, אנחנו הנכים נמשיך לגדל דורות של ילדים עם השכלה פגומה, וסיכון תזונתי חמור שיתבגרו להיות חיילים גרועים, עם תת השכלה, תת דיור, ובסופו של יום גם הם יזדקקו לקצבאות של השלמת הכנסה ו/או אבטלה. בכדי למנוע מתווה כזה כולנו מוכנים להתגולל על האספלט מתחת למשאיות".



עמותת "נכה לא חצי בן אדם" שלא לוקחת חלק באירוע מסרה כי היא "תומכת בפעילי מטה מאבק הנכים הנלחמים ברגע זה על המטרה המשותפת לכולנו - להעלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום".