שבועיים אחרי שארגון "מילואימניקים בחזית" פנו לשרת המשפטים איילת שקד בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד דין יששכרוף, דובר ארגון "שוברים שתיקה", בעקבות סרטון שהעלה לרשת האינטרנט בו התייחס לאירוע בו תקף עציר פלסטיני, נחקר אמש יששכרוף במשטרת ש"י במשך כשעה וחצי. כזכור, בסרטון המדובר סיפר יששכרוף על תקרית שבמהלכה תקף פלסטיני לאחר שזה התנגד למעצרו, ואף בא בהאשמות נגד המ"פ וחבריו לפלוגה ששהו עמו באותה תקרית. "המ"פ והחיילים מסתכלים עליי ואני לא יודע מה לעשות. אז התחלתי לבעוט לו בעורף".



ממשטרת ש"י נמסר כי את התלונה קיבלו מפרקליטות מחוז ירושלים, וזאת בעקבות תלונה שהתקבלה משקד, לאחר שהעבירה את הדברים לבדיקת הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. כמו כן נמסר כי המשטרה חקרה את החשוד, ולאחר שהגיעה גם לסרטון המדובר החליטה לשחרר את יששכרוף בתנאים מגבילים. החקירה בעניינו נמשכת.







"יששכרוף לא שתק גם בחקירתו"



עורכת דינו של יששכרוף, גבי לסקי, סיפרה ל"מעריב אונליין" על החקירה ואמרה כי יששכרוף לא שתק גם בחקירה, והזכירה כי מדובר בקצין קרבי לשעבר "שהחליט לשבור שתיקה על מנת לחשוף את חוסר המוסריות שבכיבוש וכי שליטה צבאית במיליוני בני אדם לא יכולה להיעשות מבלי להפעיל כוח ואלימות ולרמוס זכויות אדם".



לסקי הוסיפה כי "ההחלטה של שרת המשפטים להפעיל את המערכת הפלילית על המקרה של דין מטרידה ומעלה טענה חזקה של הגנה מן הצדק. שקד יודעת היטב שהכיבוש הוא משטר צבאי המבוסס על הפעלת כוח באופן תדיר על האוכלוסייה פלסטינית, והמשימה הזאת מוטלת על כתפיהם של חיילים צעירים, אך האחריות היא של הדרג המדיני ששולח אותם לשם כבר חמישים שנה". לבסוף קראה לסקי לשרה שקד, שאם היא "מודאגת מהאלימות בשטחים, מצופה היה לשמוע את קולה גם במקרים של אלימות מתנחלים כלפי פלסטינים, כלפי חיילי צה"ל וכנגד פעילי ארגוני זכויות אדם".


יזמה את החקירה. איילת שקד, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יזמה את החקירה. איילת שקד, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


"איילת שקד לא מעוניינת באמת, קוראים לה לחקור מאות שוברי שתיקה"

מארגון שוברים שתיקה נמסר כי הם "קוראים לאיילת שקד לא להסתפק בחקירת פעיל אחד של שוברים שתיקה, אלא לחקור גם את מאות הלוחמים והלוחמות ששברו שתיקה בפנים גלויות, כדי שנספר מה עשינו בשטחים ועל האלימות היומיומית שמופעלת כלפי פלסטינים. שרת המשפטים לא באמת רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה של הכיבוש שתחשוף את האלימות והעוול שבו. לשקד לא באמת אכפת מפלסטינים, מצדק או ממוסר, וכל רצונה הוא לפגוע בשוברים שתיקה ובדרך להפוך את משרד המשפטים והפרקליטות לכלי רדיפה פוליטית", והוסיפו כי "שבירת השתיקה שלנו נעשית מתוך נקיטת עמדה מוסרית ולקיחת אחריות אישית על המעשים שלנו בשטחים. כל הניסיונות של הממשלה להשתיק אותנו עד כה נכשלו, וגם חקירות לא מרתיעות אותנו. יש רק דרך אחת לסתום לנו את הפה והיא - לסיים את הכיבוש".

יו"ר מרצ זהבה גלאון הגיבה לחקירת יששכרוף ואמרה כי ״המשטרה לא צריכה לבצע חקירה פוליטיות בהוראת השר הממונה. היועץ משפטי לממשלה ופרקליט המדינה שמגלים הססנות, רפיסות ואוזלת יד בחקירות השחיתות של ראש הממשלה, הפכו לפתע גיבורים גדולים על צעיר שסיפר איך עושים כיבוש״.

גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הגיב לחקירה בחשבון הטוויטר שלו ואמר כי "תמיד ידענו שמערכת אכיפת חוק נותנת יחס מיוחד לערבים. מסתבר שעכשיו גם לשמאלנים".