אם הלכתם אתמול לחופי הים וחשתם על בשרכם צריבה של מדוזה, אתם לא לבד. למאות מתרחצים בחופי תל אביב היה התענוג המפוקפק לפגוש מדוזה.


מנחם (קיגן) כהן, מציל ותיק בחופי תל אביב, שכיום מנהל את תחנת ההצלה בחוף הילטון, סיפר שכל הנפגעים קיבלו טיפול בחומץ, לשטיפת האזור שבו חשו בצריבה.



"הכלל הראשון הוא שאסור לשטוף את אזור הצריבה במים מתוקים אלא בחומץ, ובמרבית המקרים זה מרגיע את אזור הצריבה", מסביר כהן. "אי אפשר לזהות את הריר של המדוזות ורק מרגישים את הצריבה. אבל יש מקרים שבהם מדוזות נדבקו למתרחצים והם ספגו צריבות וצלקות משמעותיות יותר ולעתים יש צורך להפנות להמשך טיפול, נוסף לשטיפה בחומץ".



הוצבו דגלים סגולים המתריעים מפני מדוזות



המציל מציין שהוצבו דגלים סגולים בכניסה לחופים, המתריעים מפני המדוזות. "המדוזות הגיעו לפני כשבועיים והשנה הן הקדימו בחודש", הוא מספר. "לקראת סוף השבוע שעבר ראינו אלפי מדוזות וחלקן הגדול נפלט לחוף, שנוקה על ידי עובדי הניקיון. בסוף השבוע נותר בעיקר הריר של המדוזות במים".


כהן מוסיף שבסמיכות לחופי נראים עוד נחילי מדוזות. "שטנו לעומק הים וראינו עוד נחילים של מדוזות שבדרך אלינו", הוא מזהיר. "מדובר במדוזה מסוג 'החוטית הנודדת' והיא מגיעה בכל שנה לחופי הארץ".



הוא מדגיש שלא רק לחופי תל אביב הגיעו המדוזות, והתקבלו דיווחים על חופים לאורך רצועת החוף שבהם הן נצפו. "בדרך כלל המדוזות מגיעות בכל שנה ב־10 ביולי והשנה הן הקדימו, לצערי. אני מקווה שלא יהיה לנו גל שני של מדוזות באמצע נחודש הבא", אומר עוד כהן.



עם זאת, הוא הבהיר שהמדוזות, שעלולות לגרום לצריבות, לא הרתיעו את המתרחצים הרבים שמילאו את חופי הרחצה על רקע מזג האוויר החם. "החופים בתל אביב היו מלאים במתרחצים, ישראלים וגם תיירים. החופים הפכו למקום מפלט מגל החום, הוא מציין.



גם מתרחצים סיפרו על המפגש עם הריר של המדוזות. "נכנסתי רק עם הרגליים למים והרגשתי צריבה", מספר חיים, המתגורר סמוך לחוף בוגרשוב.


בינתיים, הצפי הוא להמשך נהירת המונים השבוע לחופי הרחצה, על רקע גל החום שיתעצם בימים הקרובים. בין ההמונים שצפויים לכבוש את חופי הרחצה בכל הארץ יהיו גם תלמידי בתי ספר התיכוניים וחטיבות הביניים שהחלו את החופש הגדול.



התחזית: שרב



החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן שי פרנקל מסר שאתמול החלה מגמת ההתחממות, כאשר נרשמה עלייה ממוצעת של 3־2 מעלות.


היום צפויה עלייה נוספת של מעלה עד שתיים. בתל אביב צפויות 29 מעלות, בירושלים – 31, בטבריה – 39, בעפולה – 35, בבאר שבע – 35 ובאילת – 41.


פרנקל מציין שמגמת ההתחממות תתעצם ביום שני, בעיקר באזורים הפנימיים ובהרים, שם תחול עלייה נוספת של 3־2 מעלות. במישור החוף יהיה הביל והלחות תגיע ל־70%. ביום שלישי יגיע גל החום לשיאו וצפוי שרב באזורים הפנימיים, בהרים ובדרום הארץ, בעוד שבמישור החוף יהיה הביל, והטמפרטורות יהיו גבוהות בשל אחוזי לחות גבוהים.



ביום רביעי תחל מגמת ירידה במידות החום, והמגמה הזו תימשך גם ביום חמישי, אז הטמפרטורות יהיו ממוצעות לעונה.