בג"ץ דן היום (שלישי) בעתירת הורי הילדים מהמחלקה ההמטו־אונקולוגית בהדסה נגד בית החולים ומשרד הבריאות, שבה הוא נדרש להתערב בסכסוך בין הרופאים המתפטרים לבין הדסה ומשרד הבריאות, ולאפשר לרופאים אלה לפתוח מחלקה דומה בבית החולים שערי צדק, הפועל אף הוא בירושלים. עם היציאה מאולם הדיונים, ההורים החלו לצעוק ולקלל את מנהל בית החולים הדסה פרופסור זאב רוטשטיין. מהומה רבה החלה מחוץ לבית המשפט, כשההורים תקפו את רוטשטיין והטיחו בו דברים קשים.



היום בשעה 17:00 תצא הפגנה מאוהל המחאה לכיוון גשר המיתרים. שופטי העליון חייבו את הצדדים בגישור, שיחל מחר בשעה 10:00, למרות התנגדות ההורים. השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, שאיבד את בתו למחלת הסרטן, מונה להיות אחראי על ההליך.



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה להחלטת בג"ץ: מברכים על החלטת בגץ לפיה הצדדים יפנו לגישור בחסות בג"ץ באמצעות כבוד השופט רובינשטיין ומייחל לכך כי במסגרת זו ימצא פתרון למשבר". שר הבריאות יעקב ליצמן בפניה נרגשת להורי הילדים: "לעת הזאת עיני כל נשואות להליך הגישור שנקבע בבית המשפט. אני מבקש מכם לשים את העבר מאחורינו ולתת הזדמנות אמיתית למהלך הזה, לטובת הילדים". הוא הוסיף: "אנו ניגשים לגישור בכנות ובשקיפות, כדי למצוא פתרון למשבר הקשה במהירות האפשרית. הלב שלנו איתכם ולנגד עינינו אך ורק טובת הילדים היקרים".

אורי יקיר, אבא של עדי התייחס להחלטה ואמר "נכבד את החלטת בג"ץ, בתקווה שהגישור של השופט רובינשטיין אכן יביא פתרון בהול, עוד לפני שבת, לסוגיה המרכזית -  שהרופאים המסורים ימשיכו לטפל בילדים שלנו בעיר ירושלים". הוא הסביר כי ההורים מוכנים להתייצב לגישור "מרגע זה עד שיעלה עשן לבן. אנו מבקשים התייחסות בהולה של השופט רובינשטיין עוד היום. בלי כל דחיות". לדבריו, בג"ץ יכול היה לקבל החלטה זו כבר לפני מספר שבועות וחבל שהתמהמה.

משפחות הילדים החולים בדיון בבג"ץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יונתן הלוי, מנהל בית החולים שערי צדק סיפר יפנה שוב למשרד הבריאות בבקשה לפתוח מחלקה חדשה, "אם אין ולא יהיה פתרון נאות". רוטשטיין מנהל את משרד הבריאות". מנהל המחלקה לשעבר, פרופסור מיקי ויינטראוב יושב בכניסה לאולם מוקף באנשים. אחד ההורים אף צעק על רוטשטיין: "אתה הורס את הדסה, חתיכת נבלה". הורה אחר צעק על מנכ"ל משרד הבריאות - "גם על הקרחת של הבן שלך תסכים לעשות סיבוב?"
מחוץ לדיון, ההורים בכו וצעקו על מנכ"ל משרד הבריאות: "תתבייש. סמרטוט. רגולטור עלוב. רוטשטיין מנהל את משרד הבריאות". אמא לילד חולה אמרה כי "רוטשטיין משקר לכולם - הוא אמר לעיתונות שהוא לא יקבל שם את המחלקה. משרד הבריאות אמר שלא משתילים במחלקת הילדים". ליאת, אמא לילד שהבריא והיתה במקום סיפרה: "כשהבן הבכור שלי היה חולה סרטן הייתי אלילת הדסה. היום כף רגלי לא תדרוך שם. ההורים טיפלו בנו במסירות שאין כמוה. מלווים אותי עשר שנים". אמא אחרת הוסיפה: "תיירות מרפא זה עונש נותנים להם עדיפות. תבואו עם דרכון אקראיני ו-5000 דולר בכיס וייתנו לילד עדיפות".

יושב ראש ההסתדרות הרפואית לאוניד אידלמן אמר ל"מעריב" כי הוא מבקש גישור במקרה הזה. "זה מאוד מורכב. צריך לתפור חליפה לכל הגורמים המעורבים. זה דורש עבודה מאוד קשה", הסביר, "המשבר הזה עלול להשפיע על כל הטיפול בארץ". 

חדווה שמואלי, אמו של אייל בן ה־11 ואחת משובתות הרעב, קראה לשופטי העליון לאפשר פתיחת מחלקה המטו־אונקולוגית עם הרופאים שהתפטרו מהדסה בשערי צדק: “כולי תקווה ששופטי בג”ץ יכריעו שאי אפשר לוותר על הרופאים האלה, שכל מה שהם רוצים זה להציל חיים, ויבינו שלפתוח מחלקה בשערי צדק זו החלטה בלתי נמנעת", אמרה שמואלי ל”מעריב־השבוע”. "אם אני בתור אמא לילד חולה איבדתי אמון במערכת הבריאות ובמנכ”ל הדסה, נראה לי שקל וחומר שגם הרופאים כך. לאחר מסע של הכפשות ושקרים וזלזול באמינות שלהם, במקצועיות שלהם וברצון שלהם להציל חיים, גם אני לא הייתי רוצה לחזור למקום כזה. באופן אישי אני ארגיש הרבה יותר בטוחה במקום אחר”.



משפחות הילדים החולים בדיון בבג"ץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



אתמול פנו רופאי המחלקה המתפטרים להורי הילדים החולים ששובתים רעב, כביטוי להזדהות עם מאבקם, באוהל המחלקה בגן סאקר בבירה, והפצירו בהם להפסיק את השביתה. לקריאה הצטרף מנהל המחלקה המתפטר, פרופ’ מיקי וינטראוב, שציין במכתבו את הסכנות בשביתת רעב במהלך השרב הפוקד את המדינה. “כמו שביקשתי לפני שהתחילה שביתת הרעב, אני חוזר ומפציר בכם בשם כל חברי הרופאים: אנא הפסיקו את שביתת הרעב”, כתב פרופ’ וינטראוב. “היום ומחר צפוי שרב כבד, והסכנה לבריאותכם גוברת מאוד”.



בעקבות הבקשה מסרו ההורים בתגובה: “אנחנו מודים לרופאים המדהימים שלנו על הדאגה, וברור לנו שהיא אמיתית וכנה. עם זאת, חשוב לנו להבהיר לכולם - שביתת הרעב נועדה להעביר את המסר כי איבדנו אמון במערכת הבריאות ובהנהלת הדסה, שמשטה בנו שוב ושוב. הדרישה שלנו ברורה - לא נתפשר על שום פתרון אחר מלבד פתיחת מחלקה בשערי צדק כי אין ברירה אחרת. אנחנו מקווים מאוד שבג”ץ יבין את הסוגיה הזו. עד שנדע כי דרישתנו מתקיימת אנחנו מתכוונים להמשיך לשבות - למען ילדינו”.