מחאת הנכים: עשרות נכים מפגינים בשעה זו (שלישי) מול בית רה"מ בירושלים, בעקבות מתווה העלאת הקצבה שסוכם. במהלך ההפגנה שניים מהמפגינים הוציאו חומר דליק, אותו נראה שהתכוונו לשפוך על גופם. כשהבחינו בכך השוטרים, חילצו מידיהם את החומר הדליק. אחד מהמפגינים אף שפך את החומר על גופו, בשלב זה השוטרים לקחו מידיו את החומר הדליק וסייעו למפגין לסור לצד במטרה לבחון באם זקוק לטיפול רפואי.



בהמשך, המפגינים הציתו בובה על כיסא גלגלים. בעקבות ההפגנה נחסמו הרחובות הסמוכים: בן מימון, ארלוזורוב ועזה. המשטרה כאמור ערוכה במקום. חלק מהמפגינים גירשו מהמקום את הח"כים אילן גילאון (מרצ) וקארין אלהרר (יש עתיד) מהאופוזיציה, ראשי שדולת הכנסת לאנשים עם מוגבלויות, והאשימו אותם: "אתם משת"פים של הממשלה. נתתם יד לח"כ ביטן שהונה את כולנו ושיקר לנו". זאת כשהם מתייחסים לניסיון של כל סיעות הכנסת להציג מתווה משותף לפתרון המשבר שרה"מ דחה לבסוף את עיקרו - העלאת קצבת הנכות לכל רבע מיליון זכאיה. הח"כים נאלצו לעזוב את המקום.



נציג "נכה לא חצי בן אדם" אשר רוכברג אמר: "זאת טעות. הח"כים האלה נאבקים למעננו שנים ואם לא מעט הח"כים שבאמת פועלים למען הנכים אין לנו כתובת יותר טובה". על יו"ר הקואליציה ח"כ ביטן הוא מספר: "שאלתי אותו היום מה זה 'נכים קשים' שעליהם מדבר רה"מ? והוא עצמו לא ידע מה לענות לי".



לקראת ההפגנה, ועל רקע התייחסותו של רה"מ למתווה העלאת הקצבאות, אמר יוזם הצעת החוק להשוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום, ח"כ אילן גילאון (מרצ): "נתניהו לא מכיר שיטת הנהגה אחרת שאיננה הפרד ומשול בין אנשים. התביעה של אותו ציבור עצום של רבע מיליון אנשים עם מוגבלויות היתה ונותרה אחת - השוואת הקצבאות בצורה אוניברסלית לשכר המינימום. שום ספין לא ישנה אותה ושום להטוט פוליטי לא יסיט אותנו מהכוונה לממשה".




הפגנת הנכים בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת הנכים בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90




"המתווה המוצע הוא יריקה בפרצוף הנכים"




"המתווה שהוצג בשבוע שעבר, ביוזמת יו"ר הקואליציה, הוא מתווה שהוסכם בין כלל סיעות הבית, מהרשימה המשותפת ועד הבית היהודי, והוא כולל בתוכו ארבעה רכיבים שבלעדיהם אין כל הסכמה בין הצדדים: קצבה בגובה של לפחות 4,000 ש"ח, עקרון הצמדה קבוע לשכר המינימום, אוניברסליות מוחלטת - כלומר שכל מי שקיבל קצבה ימשיך לקבל אותה ללא כל מבחן נוסף, וכן תיקון לחוק לרון שיעלה את גובה הסכום ממנו ניטלת מאדם עובד הזכאות לקבלת הקצבה", הוסיף.




הפגנת הנכים בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת הנכים בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) דיברה גם לפני ההפגנה ואמרה: "המתווה עליו הסכמנו עם ביטן לפני שבוע דאג להעלות את הקצבאות לכל הנכים בינואר הקרוב ולא לעשות הפרד ומשול בניהם ומבלי לקיים בדיקות מי יכול לעבוד ומי לא. ראש הממשלה מזלזל בנכים וצוחק עליהם בפרצוף ובעיקר נלחם על פיסות קרדיט על גבו של הציבור. המתווה שמציע היום הוא יריקה בפרצופם של הנכים וכל עוד לא מתמרצים יציאה של נכים לעבודה (תשלום קצבה בתוספת של שכר מעבודה עד לתקרה של 10 אלף שקלים) ומאפשרים להם רשת בטחון, לא נוותר. אם המתווה לא יהיה ראוי לכלל הנכים - נמשיך לראות הפגנות ברחובות וזעקה של אנשים לחיות בכבוד. חבל שראש הממשלה מחכה שמישהו ישים קץ לחייו כדי שתתקבל פה החלטה צודקת".



חזית יוצאת דופן של חברי כנסת נרשמה ביום חמישי האחרון כאשר נציגים מכל סיעות הבית כינסו מסיבת עיתונאים נדירה והודיעו על גיבוש מתווה מוסכם אחד על כל סיעות הכנסת לפתרון משבר קצבאות הנכים. בשורה התחתונה, החזית המשותפת של הח"כים הסכימה להתכנס לקצבת נכות של 4,000 שקלים לחודש, על פי התקציב שהקצה לכך האוצר מלכתחילה, במקום שכר המינימום של 5,300 שקלים שארגוני הנכים דורשים במאבקם.



המתווה, המבקש להיטיב עם הנכים, לא יכלול העלאה בפעימות של שלוש עד חמש שנים כפי שהציעו הוועדות עד כה, כאשר הח"כים דרשו מהממשלה להגיש כבר במושב הכנסת הנוכחי הצעת חוק ממשלתית שתאפשר העלאת הקצבה ל-3200 שקלים כבר בינואר הקרוב, אל מעל קו העוני. הקצבה מתוכננת לעלות במספר פעימות - דבר שבין היתר הנכים מתנגדים לו.