עיתונאים טורקים שהוזמנו לכנס הסייבר בתל אביב טוענים הוים (רביעי) שעברו בדיקות בטחון משפילות בכניסה לאולם הכנסים שבמסגרתו נדרשו להסיר את מכנסיהם. במכתב שהגיע לידי "מעריב אונליין" מגוללת עיתונאית טורקיה את השתלשלות האירועים, ומספרת כי היא וחבריה הוזמנו לכינוס על ידי משרד החוץ באמצעות הקונסוליה הישראלית באיסטנבול. לדבריה, "מעולם לא הושפלתי כך".



המשלחת כללה ארבעה עיתונאים מטורקיה בהם העורך הכלכלי של העיתון היומי סבאח, כתב וצלם של רשת פוקס הטורקית, וכותבת המכתב, זאת לצד כ-30 עיתונאים ממדינות אחרות.



"הגענו לכניסה בשעה 08:50. המאבטחים בחרו שלושה מאתנו וביקשו מאתנו לגשת לפינה צדדית לבדיקה ביטחונית קפדנית, ואני לא מבינה מדוע בחרו דווקא אותנו", נאמר במכתב.



"המתנתי 50 דקות לבדיקה, וכששאלתי איש ביטחון מדוע הוא סרב להסביר לי. כל שאר העיתונאים הוכנסו ואנחנו עדיין המתנו. קראתי לרון גרסטנפלד שליווה אותנו מטעם משרד החוץ והוא דיבר עם ראשי האבטחה. באותו הזמן הם בדקו את אחד מאיתנו במקום אחר ולקחו את חפציו לבדיקה נפרדת".



"החפצים שלי נבדקו במשך שעה וחצי"


בהמשך נאמר במכתב כי לאחר שנציג משרד החוץ דיבר עם אחת ממארגנות הכנס נלקחה כותבת המכתב לבדיקה. “שתי נשים שהיו שם לבדוק אותי ביקשו ממני להסיר את כיסוי הראש שלי. אמרתי להן שאני לא מוכנה ודרשתי שיחזירו לי את התיק כי אני לא מעוניינת להיכנס. הייתי בהרבה מדינות באירועים עם נשיאים וראשי ממשלות אך מעולם לא הושפלתי כך".



כל החפצים שלי הוצאו מהתיק ונבדקו ידנית והבדיקה נמשכה שעה וחצי. הם גם פרקו מצלמה של אחד מאתנו בעוד שצלמים ממדינות אחרות נכנסו ללא כל בעיות. השיא היה בשעה שהבודקים בקשו משניים מאתנו להסיר את מכנסיהם. זה כר היה יותר מדי. זו הייתה השפלה של ממש".



לדבריה, נציג של משרד ראש הממשלה ניסה להסביר שמדובר בשיקולי ביטחון ואמרתי לו כי כל עוד המאבטחים לא יתנצלו בפנינו הסבריו לא קבילים עלינו. למקום הגיע אחראי הביטחון ואמר כי הוא מצטער. שאלתי אותו כיצד החליט מי יעבור בדיקה קפדנית כל כך ואיך עולה בדעתם לדרוש מעיתונאי להסיר את מכנסיו. תשובתו הייתה שהוא לא יכול לחלוק את שיקולי הביטחון איתנו. הודעתי לנציג משרד החוץ שאני לא מוכן לסבול את ההשפלה הזאת ועזבתי את הבניין".



"קשה לי להאמין שהתנהגות כזאת יכולה להתרחש בתקופה שבה טורקיה וישראל מנסים לנרמל את היחסים ביניהם. צר לנו מאוד על ההתנסות המשפילה הזאת. בסופו של יום אנחנו רק עיתונאים", כתבה העיתונאית הטורקייה.



השר קרא: "אסור שמקרים כאלה יישנו"


בעקבות התקרית הזמין השר איוב קרא את קבוצת העיתונאים הטורקים ללשכתו כדי להתנצל בפניהם באופן רשמי ולחסל את הפרשה. "היחסים עם תורכיה רק משתפרים ומתהדקים - והם חשובים לממשלה, למדינה, ולכלכלה. חשוב שהיחסים האלה לא יפגעו, וכולי תקוה שמקרים כמו אלה שמשלחת העיתונאים מתורכיה תיארה לי, לא יישנו".



לדבריו, "חשוב להפיק לקחים מהמקרה המצער ולתת לכל צוותי התקשורת הזרים המגיעים לישראל לסקר אירועים בינלאומיים חשובים, את היחס הראוי והמקצועי ביותר".



בעקבות התנצלותו של השר והפגישה החיובית נמנעה תקרית דיפלומטית, זאת לאחר שהתורכים איימו לגרום בשל האירוע שערורייה בכל העולם, אולם שינו את דעתם.