חבר הכנסת לשעבר גאסל גטאס החל היום (ראשון) בריצוי מאסרו בכלא גלבוע. הוא הגיע לכלא כשהוא מלווה בעשרות תומכיו. בהודעה שמסר לתקשורת הוא אמר כי "אני היום נכנס לכלא גלבוע לשנתיים, כמובן שאני מקווה ואפעל בכדי לוודא שאזכה לקיצור שליש. אני נכנס גאה וזקוף קומה כשאני נהנה מתמיכה ציבורית אמיתית של העם שלי". הוא הוסיף: "אני גאה בתמיכה הזו וכשאצא מהכלא בעוד שנתיים, זקוף קומה ובראש מורם, אמשיך את הדרך של הפעילות הפוליטית שאני עושה מזה ארבעים שנה ואמשיך להגן על זכויות האסירים להביא עניינם לסדר היום הציבורי".


 
חבר הכנסת לשעבר שנידון למאסר על הברחת טלפונים למחבלים שלח מסר לאלה שבגללם הוא נכנס לכלא למעשה "אמשיך להגן על זכויות האסירים ולהביא עניינם לסדר היום הציבורי. תודה רבה לכם". לפני ההודעה בעברית אותה אמר בעלפה הוא הקריא הודעה בערבית ורעייתו שעמדה לצידו סימנה כל העת את הסימן וי בידה. בתו היתה משמאלו ורעייתו מימינו ומאחריו. שאר בני המשפחה ועשרות חברים.

באסל גטאס ובני משפחתו בדרך לכלא גלבוע. צילום מסך מתוך טוויטר


כזכור, עונש של שנתיים מאסר נגזר עליו לאחר שנתפס מבריח טלפונים סלולריים למחבלים הכלואים בבתי הכלא בישראל. הוא הורשע בעזרה למחבל אשר מרצה את עונשו בכלא, וניסה להעביר לו מכשירים סלולריים גטאס, אשר מחזיק באמתחתו תואר של דוקטור, ואיש עסקים מצליח, סיים בסופו של דבר את הקריירה הפוליטית שלו כשהוא בכלא.

גטאס, שנעצר בדצמבר האחרון, הורשע כאמור על פי הודאתו בעבירות של מרמה והפרת אמונים, מתן אמצעים לביצוע מעשה טרור והכנסה של ציוד אלקטרוני לבית סוהר. טקס הפרידה והחיבוקים נמשכו שעה כלא לאחר שהגיע. הוא גם לא החמיץ אף אחד ולמרות שדרש מהתקשורת לא ללוות אותו עד לפתח שערי הכלא הוא לא התנגד בסופו של דבר שהמצלמות ינציחו כל רגע בפרידה.
 
חנין זועבי אמרה רגע לפני כניסתו של ראטס  לכלא. "כל עם בוחר את המעשים שלו להתנגד. במעשה שלו הוא בחר להתנגד והוא בחר לשלם את המחיר. אנחנו  אלה שבוחרים  איך להאבק . הוא לא ברח מאחריות. הוא אמר שאני עשיתי את זה לפי המצפון שלי".
 
אחד מתומכיו אמר "גטאס נכנס לכלא כגיבור. הוא נכנס על מעשה שעשה למען העם שלו. למרות שזו עבירה פלילית על פי  חוקי מדינת ישראל אבל על פי "חוקי המצפון" שלנו זו עבירה שמעניקה לו צל"ש". תומך אחר כנראה בן משפחה, העונה לשם גבארן אמר: "גאטס הוא גיבור לאומי של העם הפלסטיני. הוא נכנס לכלא כזה והוא ייצא ממנו כזה. גם אם לא יהיה יותר חבר כנסת, בעם הפלסטיני, בדפים של הקמתו הוא ירשם באותיות של זהב".


אמש השתתפו מאות באירוע תמיכה ופרידה מגטאס שהתקיים באולמי אל-הית'ם בכניסה לכפר ראמה. באירוע השתתפו יושב ראש ועדת המעקב של ערביי ישראל חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, חברי הכנסת של בל"ד וח"כים נוספים מהרשימה המשותפת. גטאס עצמו נשא דברים בכינוס.


באסל גטאס. צילום: יאסר עוקבי


בראיון שהעניק בשבוע שעבר לחיים אתגר בתוכנית "אנשים" בערוץ 2, הוא סיפר על האופן שבו העביר לאסיד ואליד דקה מעטפות. לאחר מכן סיפר על התהליך ואמר: "פגשתי את אסעד, הוא העביר אליי מעטפות. ידעתי מה יש בפנים, היה ברור לנו. יש אחת שרואים דרכה ויש שלוש שלא שמתי בתוך החגורה של המכנסיים. המגנומטר צפצף, הסוהר אומר לי 'זו החגורה, זה בסדר'. זה אמבוש. כל מדינה אחרת בעולם הייתה אומרת לחבר כנסת כדי להגן ולמנוע את המצב. פגשתי את וליד, דיברנו על פוליטיקה, ואמרתי לו שיש לי את הדברים עליי. ההרגשה שלי הייתה שזה הצליח ואז הוא יצא ולא חזר".

"ההסכם אומר על סעיף 25 בנסיבות שעלולות להוביל לטרור. הם לא עסקו בטרור הוא לא חמאס. זה הסעיף הכי קל בחוק הטרור. בחקירה הראשונה אני הכחשתי את הדברים כי הייתי נתון בהתקפה רבתי של רשויות החוק ושל התקשורת. היועץ המשפטי שלי אמר לי לנהוג בטקטיקה מסוימת. אסירים פלסטינים לא יכולים לדבר אפילו עם אמא שלהם בטלפון. יש חוקים שצריך שצריך לדרוס. אלו חוקים גזעניים ואני נושא את המחיר.

גטאס ממש לא מתחרט וממשיך לתקוף את הרשויות הישראליות: "אני אומר לך שבחשיבה היסטורית המעשה שלי ייחשב כראוי ובעל משקל. החלטתי להתראיין על מנת להביא נקודת מבט אחרת. יש אסירים פלסטינים שנמקים בכלא וסובלים ואתם צריכים להכיר בזה, למרות שאתם רואים בהם טרוריסטים ומחבלים. אני מייצג בכנסת את הציבור שבחר בי, אבל אני גם רואה לנכון לייצג את תושבי עזה. השופט ביקש ממני להתנצל ואני סירבתי".