במשרד להגנת הסביבה מבטיחים היום (ראשון) חקירה נחושה של נסיבות אסון הזיהום הסביבתי הקשה של שמורת נחל אשלים במדבר יהודה בסוף השבוע כתוצאה מקריסת דופן אחת מבריכות השפכים החומציים במפעל הדשנים והכימיקלים "רותם אמפרט נגב" של קבוצת כיל. עם זאת, נכון להיום טרם זומנו בכירי החברה לשימוע במשרד לקראת פתיחה בחקירה פלילית ובשלב הזה משתפים פעולה אנשי המפעל עם המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים בחקירה הראשונית של נסיבות האירוע. עוצמת והיקף אירוע הזיהום עושים את שלהם והליך השימוע לכיל צפוי להתקיים על פי כל ההערכות במשרד להגנת הסביבה כבר בשבועות הקרובים.



אבל אם לשפוט על פי מקרי העבר, שיקום השמורה שהוא עניין של שנים יארך זמן קצר יותר מהגשת כתבי אישום, אם בכלל. לראיה, רק בינואר 2016 הגישה פרקליטות המדינה כתבי אישום נגד בכירים בקצא"א בעקבות שני מקרים זיהום של נחל צין בדרום שארעו ביוני וספטמבר 2011, ארבע שנים וחצי של תהליך. חקירת הזיהום הזכור מצינור קצא"א בשמורת עברונה בערבה, בדצמבר 2014, עדיין לא הבשילה לכתבי אישום, גם שנתיים וחצי אחרי. "מדובר בחקירות מורכבות שלוקחות זמן" מסבירים במשרד להגנת הסביבה ומדגישים כי בכוונת אנשי האכיפה במשרד לנקוט יד תקיפה והחלטית בחקירת האירוע.



בינתיים מתמקדים האקולוגים של המשרד ושל רשות הטבע והגנים באומדן הנזקים מהאסון. מוקדם יותר היום קיימו בכירי רשות הטבע והגנים סיור באזור שנפגע במהלכו אמר מנכ"ל רשות שמורות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין: "האסון הזה מיוחד, לא נתקלנו בעבר בהיקף הזה. מדובר על ערוץ נחל של עשרות קילומטרים שהזדהם כולו בחומצה. כמות החומר המזוהם שזרם כאן הגיעה לפחות ל-100 אלף קוב, אולי יותר. עד כמה היתה ההשפעה חמורה על תת הקרקע, זרעים, ועד כמה נפגעו בעלי חיים, אנחנו בדיוק באמצע הבדיקה ואנחנו מפעילים יחידות ניטור לאורך השמורה".



נחל אשלים המזוהם. חקירה תיפתח בנושא. צילום: המשרד להגנת הסביבה
נחל אשלים המזוהם. חקירה תיפתח בנושא. צילום: המשרד להגנת הסביבה



התחזית של גולדשטיין נשמעת עגומה ביותר ביום שאחרי: "מהערכתנו הראשונה הנזק הוא כבד מאד, בעיקר מבחינת הצמחיה אבל גם בהבט של תיירות. הנחל הזה הוא אחד היפים במדבר יהודה ובכלל בישראל במיוחד בעונת הגשמים. לאורכו יש מאות גבים שממלאים מים וראויים לרחצה. הסיפור הזה נגמר לפחות להשנה. הגבים יהיו מזוהמים עוד הרבה זמן. גם במקרה של שיטפון בחורף הקרוב, חומציות המים עדיין צפויה להיות מסוכנת. לכן לצערנו נאלץ להיפרד מהנחל הזה ולתת לו להשתקם לזמן ארוך מאד ולעקוב". מנכ"ל רט"ג הוסיף: "הנזקים הרבה יותר רחבים ממה שחשבנו בהתחלה ולכן השמורה תהיה סגורה לפחות לשנה, אולי יותר. כנראה שנצטרך להזרים מים מתוקים ולתת לטבע לעשות את שלו כי יש לזכור שישנם חלקים בערוץ הנחל שאפילו אי אפשר להגיע אליהם רגלית".



פרופ' אורי שיינס, אקולוג מהחוג לביולוגיה וסביבה באוניברסיטת חיפה, אומר: "האסון בנחל אשלים מראה לנו שוב את הזלזול של חברות פרטיות, תחת כנפי הממשלה, בערכי הטבע ששייכים לכולנו, ושכל מה שמעניין אותם זה להוציא עוד ועוד משאבים של כולנו לטובת ההתעשרות שלהם וזאת מבלי לנקוט אמצעים, מינימליים לפעמים, כדי להגן על הסביבה. זה מקומם". פרופ' שיינס מוסיף: ,לא צריך להיות מומחה כדי לדעת שכשאסון כזה, שלא היה צריך לקרות, מתרחש באחד האזורים הכי עשירים ומרתקים שיש לנו בארץ, הוא מהווה פגיעה איומה בערכי הטבע. חלק ניכר מערכי הטבע במדבר אינם מפוזרים באופן שווה ומרוכזים במקומות ספציפיים כמו נחל אשלים, על כן נזק הוא גדול ביותר ועלות השיקום תגזול משאבים רבים שלא היו אמורים להיגזל מאתנו".