גל החום הכבד שהחל בסוף השבוע יגיע היום (שני) לשיאו ותחול עלייה נוספת בטמפרטורות. כבר אתמול נרשמו עומסי חום קיצוניים, שהתבטאו היטב בזינוק בפניות למוקד מד"א, שטיפל ב־77 בני אדם שחשו חולשה, ב־75 נוספים שהתעלפו וב־14 שהתייבשו, בהן נערה כבת 17, שעסקה בחפירות בפארק אריאל שרון ופונתה במצב בינוני לבית החולים שיבא.



במד"א מציינים כי יחסית לתקופה המקבילה אשתקד מספר הנפגעים כתוצאה מהחום גדול פי שניים. מחברת החשמל נמסר כי אתמול בצהריים נשבר שיא הביקוש לשנת 2017 - 12,438 מגוואט, לעומת 12,202 מגוואט בקיץ 2016. עם זאת, עדיין לא נשבר שיא ביקוש החשמל של כל הזמנים, שנרשם ב־9 בספטמבר 2015 ועמד על 12,907 מגוואט.



לפי החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן רינת רחמים, בכמה אזורים היו עומסי חום קיצוניים במיוחד: בגלגל שבבקעת הירדן נמדדו 45 מעלות, ביטבתה שבערבה – 44.5, בפראן שבערבה – 43.5, באילת – 42, בכנרת – 42, בדרום רמת הגולן – 38, בשפלה – 36.5, בירושלים ובצפת – 36 ובתל אביב – 31.



ההקלה היחסית תחול רק מחר, עם ירידה זעירה בטמפרטורות, אבל עומסי החום הכבדים יימשכו. הקלה של ממש תגיע מחרתיים, אז ירדו הטמפרטורות בשתיים עד שלוש מעלות. ביום חמישי תהיה הקלה גדולה יותר, בירידה של שלוש עד חמש מעלות, עד לממוצעות לעונה.



ארבעה מקרי טביעה ביום אחד


במזג אוויר שכזה המקום הטוב ביותר לברוח אליו הוא חוף הים, אבל כאן אורבת להמונים הסובלים סכנה אחרת: נחילי מדוזות צורבות. מנחם (קיגן) כהן, מוותיקי המצילים בתל אביב, אומר: "אלמלא המדוזות, החופים היו מלאים במתרחצים". מציל אחר ציין: "אנשים העדיפו את המזגנים". אבל למרבה הצער, גם בלי עומס של מתרחצים בחופים אירעו אתמול ארבעה מקרי טביעה, בים ובבריכה. זה התחיל ב־7:00 בערך, אז התקבל במד"א דיווח על אישה כבת 86 שנמשתה מהים בחוף הנפרד בתל אביב.


כוחות הצלה מבצעים החייאה באדם שטבע. צילום: מד"א


חובשים ופרמדיקים פינו אותה לאחר טיפול ראשוני לבית החולים איכילוב כשהיא מורדמת ומונשמת. "על קו הים שכבה אישה מבוגרת בהכרה מעורפלת לאחר שנמשתה מהים", סיפר חובש רפואת חירום במד"א צבי חמיש. "הענקנו לה טיפול רפואי ראשוני בשטח וניידת טיפול נמרץ המשיכה להעניק לה טיפול רפואי מתקדם, שכלל הרדמה והנשמה ופינוי לבית החולים".

לאחר כשעה התקבל דיווח על טביעה בחוף הסלע בבת ים. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזנקו למקום נאלצו לקבוע את מותו של גבר כבן 70. "על קו החוף שכב גבר שנמשה מהמים על ידי המציל", סיפר חובש רפואת חירום במד"א הדר סער. "הוא היה ללא דופק וללא נשימה. התחלנו לבצע פעולות החייאה מתקדמות אבל נאלצנו לקבוע את מותו".

בחוף עין בוקק בים המלח טבעה אישה כבת 60. היא פונתה על ידי מסוק מד"א במצב קשה לבית החולים סורוקה בבאר שבע כשהיא מורדמת ומונשמת.
באירוע נוסף טבע צעיר כבן 30 בבריכה בקיבוץ במועצה האזורית מנשה. הוא פונה על ידי מד"א במצב קשה לבית החולים הלל יפה בחדרה כשהוא מורדם ומונשם.

במקביל, צוות השיטור הימי איתר אתמול שתי גופות בכנרת. האחת היא של בן 24, תושב בית חנינא שבמזרח ירושלים, שטבע ביום שישי. הגופה נמצאה במקום שבו התמקדו החיפושים - 200 מ' בעומק האגם, מול חוף ברניקי. הצעיר נכנס לאגם על מזרן ים ונסחף בגלל הרוח החזקה. חברו, שנסחף אף הוא וכמעט טבע, חולץ על ידי ספינת השיטור הימי.

באירוע קשה נוסף שהתרחש אתמול בשעות הצהריים טבע בחוף השיקמים בכנרת צעיר כבן 25. הוא נמשה מהמים ללא רוח חיים וצוות מד"א נאלץ לקבוע את מותו.