תושבי הרצליה שירצו ללכת לים בשביל להתקרר במהלך הימים החמים ייאלצו להתרחק מחופי העיר, שהרחצה בהם נאסרה הבוקר (שני), בשל תקלה שגרמה לכ-2,500 מטרים מעוקבים של ביוב לזרום לים בחוף הנכים בעיר. ממשרד הפנים נמסר כי הרחצה תיאסר עד להודעה חדשה. מדובר בחופים: הנפרד, הגולשים, אכדיה דרום, מרכז וצפון, זבולון, השרון ונוף ים, שנסגרו עקב קריסת קו ביוב ראשי מזרחית לכביש 20 החדש בין הפארק לנתיבי איילון. על פי הדיווח של תאגיד מי הרצליה, תיקון התקלה יימשך מספר ימים.


מבדיקה ראשונית של עיריית הרצליה עולה, כי כבר אתמול בצהריים פגע רכב עבודה של חברת בנייה בקו צינור ביוב מרכזי סמוך לכביש 20 בנתיבי איילון באיזור גליל ים. 
 
בעירייה טוענים כי סגירת החופים הוכרזה כצעד מנע עוד לפני הגעת השפכים לים: "במשך שעות ארוכות עמלו צוותי החירום של העירייה ותאגיד מי הרצליה לתקן את הנזק אולם בשל חשש לזרימת ביוב לכיוון מערב הודיעה העירייה על סגירת  החופים לרחצה". בתאגיד מי הרצליה מדגישים כי התקלה כבר תוקנה סמוך לשעה 02:00 הלילה וכי הרכב שפגע בקו הוא טרקטור של חברת בנייה שביצע עבודות עבור חברת נתיבי ישראל. 
 
עם זאת, משרד הבריאות הוציא הנחיה לפיה אף שהדליפה הופסקה, התיקון יימשך מספר ימים ולכן הורה על סגירת החופים בשל קריסת קו הביוב הסמוך לחוף הים וזאת עד לביצוע דגימות בים שיוכיחו כי הים בטוח לרחצה. במשרד הפנים מדגישים כי החופים נסגרו בשל סכנת זיהום בים אף שאין עדיין ממצאים מדויקים באשר לזרימת ביוב לים כתוצאה מהתקלה וכי האזהרה בתוקף גם לגולשים והדייגים בחופים האסורים לרחצה והיא בתוקף עד לקבלת הודעה חדשה.

מעמותת צלול להגנת הסביבה נמסר: "שוב אנו עדים לבעיה הקשה של התשתיות המיושנות בערי החוף בישראל, שכל תקלה בהן עלולה לגרום לזיהום ים חמור ופגיעה במתרחצים. לכן על המדינה והעיריות להקצות את התקציבים הדרושים שיאפשרו תחזוקה שוטפת של המערכות החיוניות הללו. יש לציין לטובה את עיריית הרצליה שפעלה בדחיפות וברצינות הראויה כדי לצמצם את הזיהום".

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה הנחתה את תאגיד מי הרצליה ועיריית הרצליה לחסום ולשאוב את הביוב ככל שנדרש בעקבות התקלה, ובלבד שלא יגיע לים. למרות הצעדים שננקטו, סביב חצות נפרצו הסוללות שהוקמו וכאמור, כמות ביוב שמוערכת בכ-2,500 מ"ק הגיעה לחוף הנכים בהרצליה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "נסיבות התקלה נבדקות על ידי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, ובמידת הצורך ינקטו צעדים מול המעורבים".

חוף הים בהרצליה. צילום: יהונתן שאול


כזכור, גל החום הכבד שהחל בסוף השבוע הגיע היום לשיאו עם עלייה נוספת בטמפרטורות. כבר אתמול נרשמו עומסי חום קיצוניים, שהתבטאו היטב בזינוק בפניות למוקד מד"א, שטיפל ב־77 בני אדם שחשו חולשה, ב־75 נוספים שהתעלפו וב־14 שהתייבשו, בהן נערה כבת 17, שעסקה בחפירות בפארק אריאל שרון ופונתה במצב בינוני לבית החולים שיבא.

במד"א מציינים כי יחסית לתקופה המקבילה אשתקד מספר הנפגעים כתוצאה מהחום גדול פי שניים. מחברת החשמל נמסר כי אתמול בצהריים נשבר שיא הביקוש לשנת 2017 - 12,438 מגוואט, לעומת 12,202 מגוואט בקיץ 2016. עם זאת, עדיין לא נשבר שיא ביקוש החשמל של כל הזמנים, שנרשם ב־9 בספטמבר 2015 ועמד על 12,907 מגוואט.

לפי החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן רינת רחמים, בכמה אזורים היו עומסי חום קיצוניים במיוחד: בגלגל שבבקעת הירדן נמדדו 45 מעלות, ביטבתה שבערבה - 44.5, בפראן שבערבה - 43.5, באילת - 42, בכנרת - 42, בדרום רמת הגולן - 38, בשפלה - 36.5, בירושלים ובצפת - 36 ובתל אביב - 31. ההקלה היחסית תחול רק מחר, עם ירידה זעירה בטמפרטורות, אבל עומסי החום הכבדים יימשכו. הקלה של ממש תגיע מחרתיים, אז ירדו הטמפרטורות בשתיים עד שלוש מעלות. ביום חמישי תהיה הקלה גדולה יותר, בירידה של שלוש עד חמש מעלות, עד לממוצעות לעונה.