המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (שלישי) את רשימת עשרת המפעלים המזהמים ביותר בישראל, ובראשה מככבים מפעליה של קבוצת בז"ן בחיפה, וכן המפעל של קבוצת כיל, שגרם לאסון הסביבתי בנגב בסוף השבוע, רותם אמפרט. הרשימה הלא מחמיאה הזו מתפרסמת כחלק ממדד ההשפעה הסביבתית, המציג את הסיכון הסביבתי של למעלה מ-100 ממפעלי תעשייה בבעלות חברות ציבוריות וממשלתיות, ומתפרסם מדי שנה.



החברות ה"מככבות" בראש הרשימה האדומה של המשרד להגנת הסביבה הן: בז"ן (בתי הזיקוק בחיפה), פז בית זיקוק אשדוד, גדיב (מקבוצת בז"ן), כרמל אולפינים (מקבוצת בז"ן), רותם אמפרט נגב (מקבוצת כיל), נייר חדרה, אדמה אגן, מפעלי ים המלח (מקבוצת כיל), תחנת הכוח רוטנברג של חברת החשמל ומגנזיום ים המלח (מקבוצת כיל).



במקרה או שלא, מדובר בעשרה מהמפעלים המובילים בישראל בתחום האנרגיה מדלקים מאובנים, זיקוק נפט וכימיקלים לתעשייה – דבר המעיד כשלעצמו גם על אוזלת היד המתמשכת של המשרד להגנת הסביבה עצמו בכל הנוגע להכבדת יד האכיפה על המפעלים המזהמים ביותר, רובם ככולם שייכים לקבוצות בעלי ההון החזקות ביותר במשק, שלהן קשרים רבים במסדרונות השלטון, לובי חזק ומערכת משומנת של ייעוץ משפטי ותקשורתי. ועדיין, ביחס לתקציב הדל של המשרד להגנת הסביבה, התיעדוף המגוחך שלו בסדר העדיפויות של הממשלה הנוכחית, התקנים החסרים לפיקוח כמו במשרדי ממשלה רגולטוריים אחרים והחוקים שלא פעם כובלים את ידיו – המשרד מציג בדוח מאמץ מרשים למדי.




האסון בנחל אשלים. המפעל שגרם לו בראש הרשימה. צילום: עודד נצר, המשרד לאיכות הסביבה
האסון בנחל אשלים. המפעל שגרם לו בראש הרשימה. צילום: עודד נצר, המשרד לאיכות הסביבה



בשישה מתוך עשרת המפעלים שקיבלו את הניקוד הגבוה במדד, חלה הפחתה של הפליטות לאוויר, עובדה שהמשרד מייחס לפעולות האכיפה שביצע. כדוגמה לאכיפה זו מציין המשרד לרעה את קבוצת בז"ן, שאנשי מחוז חיפה של המשרד מואשמים על ידי ארגוני הסביבה לא פעם כי הם מקלים את ידם ביחס לאכיפה כלפיה. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי החברה עלתה ב-27% בניקוד לחומרה משנה שעברה, כאשר כך גם בשני מפעלי הקבוצה האחרים במתחם בחיפה, גדיב, שרשם עלייה של 100%, וכרמל אולפינים שעלה ב-48% בניקוד לחומרה ביחס לשנה הקודמת.



הביקורת שנמתחת על המשרד להגנת הסביבה היא בעיקר ביחס לאטיות בחקירת עבירות סביבתיות לקראת הגשת כתבי אישום, ולכן לא פלא שהמשרד מתמקד בדוח בפעולות האכיפה וההתראה קצרות הטווח, ומציין כי בשנת 2015 נרשמה עלייה של חמישה אחוזים באיתור הפרות סביבתיות במפעלים המדורגים במדד, זאת כתוצאה מהגברה משמעותית, של 45%, בפיקוח ובאכיפה של המשרד להגנת הסביבה על מפעלי התעשייה הגדולים.



עם זאת, מזכירים במשרד, בשנת 2015 בז"ן הורשעה בעבירות של זיהום מים בעקבות הזרמת שפכים לא מטופלים לנחל הקישון במהלך סערה שהתרחשה בשנת 2010, ובשיחות שלא לציטוט מאשימים לא פעם את הפרקליטות באטיות הטיפול בתיקי עבירות סביבתיות ואת המחוקק בהצרת ידיהם.



תחנת דלק של סונול. החברה צוינה בדו"ח לטובה. צילום: מרק ישראל סלם
תחנת דלק של סונול. החברה צוינה בדו"ח לטובה. צילום: מרק ישראל סלם



יש לציין כי נגד המפעל החמישי ברשימה השחורה, מפעל הדשנים והכימיקלים רותם אמפרט נגב מקבוצת כיל, החליט רק אתמול המשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירה פלילית על זיהום הענק בנחל אשלים בסוף השבוע האחרון. ואולם, אסון הזיהום בשמורת עברונה מצינור נפט של קצא"א לפני שנתיים וחצי עדיין לא הבשיל לכתבי אישום, כשלעומת זאת זיהום אחר בנחל צין, שאירע לפני שש שנים, הבשיל לכתבי אישום לפני שנה וחצי, אם כי ההליך המשפטי עדיין נמשך.



בתוך כך, יש לציין כי ישנן גם חברות שמצוינות לחיוב בדוח. מפעל "פז שמנים וכימיקלים" בחיפה הוא המפעל עם השיפור הגדול ביותר בשנה האחרונה עם הפחתה של 58% בניקוד, תוך שהוא יורד ממקום 12 למקום 47, בשל שיפור בציות לדין הסביבתי. מבין חברות הדלק סונול השיגה את השיפור המשמעותי ביותר עם הפחתה מצטברת של 90% בניקוד בשנתיים האחרונות.



מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "קבוצת בז"ן הציבה לעצמה כיעד אסטרטגי את הטיפול הסביבתי, והיא מנהלת שיג ושיח מתמשך ורציני מול כל הגורמים הנוגעים בדבר. בז"ן מנהלת תעשייה אחראית, והשקיעה בעשור האחרון כ-1.3 מיליארד שקל בתחום איכות הסביבה ובטיחות, השקעה שהביאה לירידה של 90% בפליטות מאז שנת 2009. המדד המתפרסם אינו לוקח בחשבון את ההשקעות האדירות ומגמת השיפור. בנוסף, המדד מציב על אותו רף מפעלי תעשייה ענקיים ובתי מלאכה קטנים, ומשווה באופן אבסורדי את מידת השפעתם על הסביבה".



מעיריית חיפה נמסר: "הממשלה ממשיכה לקדם תכניות מזהמות ומסוכנות במפרץ חיפה ללא כל ראייה כוללת של האזור על מיליון תושביו. אנחנו שבים וקוראים לממשלה להתעורר ולפעול לסילוק מערך האמוניה ממפרץ חיפה ולעצור את כל התוכניות המזהמות ובראשם הרחבת בז"ן - לפני הדוח הבא".