"אחד הסיוטים שלי כאמא": שלושה נערים בני 15 מבאר שבע חשודים כי ניצלו מינית נערה קטינה, גם היא בת 15, המוגדרת כאוטיסטית, ובנוסף צילמו את המקרה והפיצו אותו בוואטסאפ, וככל הנראה גם ברשתות החברתיות. המקרה המחריד פורסם היום (רביעי) והציף את אחד החששות הגדולים ביותר של כל הורה, בוודאי הורה לילד עם מוגבלות.



"זה נותן סטירה מצלצלת שמעירה אותך במירוץ אחר הפיכת החברה לחברה טובה יותר ובניסיון להשאיר סביבה טובה יותר לבת שלך כשלא תהיי פה", מספרת ל"מעריב אונליין" נורית טופז, אם לנערה בת 14 עם אוטיזם, ופעילה חברתית מובילה בתנועת אשדודים. "נוחתות החדשות האלו והמקרים האלה שמפקסים אותך שוב למציאות ולחששות הכבדים שלנו כהורים בכלל ובפרט להורים לילדים עם צרכים מיוחדים שהם חסרי ישע. זה אחד הסיוטים שלי כאמא, בכל רגע אני חושבת על זה אפילו בקייטנה החברתית שהיא תצא אליה באוגוסט. את מיד חושבת על הדברים האלה - אם היא יוצאת לשירותים שלא ישלחו אותה לבד כי יהיו שם עוד אנשים. החשיבה שחלילה מישהו ינצל את התמימות שלהם, הם כל כך תמימים וטהורים שאת חושבת על כל פיפס, על כל צעד ושעל ואת חוששת מה יקרה אם היא תיפול בידיים לא נחמדות", מוסיפה טופז מובילה חברתית בתנועת אשדוד.



"החשש הכי גדול שלנו כהורים"


בשנה הבאה בתה תעלה לכיתה ט' וטופז מדגישה שהיא צריכה ללמד אותה דברים שעבור רובנו נראים בסיסיים: "מה שאצלנו נרכש באופן אוטומטי, אותם צריך ללמד הכל - מה זה גנב, איש רע. זו עבודה יומיומית לא פשוטה אבל כמובן שיש תוצאות. הבת שלי בתפקוד גבוה אבל היא עדיין תמימה וצריך ללמד אותה מה זה כשמישהו עובד עליה, מרמה אותה, לא ללכת עם זרים ומצד שני להיות נחמד. ללמד את הדקויות האלה איך לבחור נכון, זה תהליכים של שנים".



בעקבות המקרה, קבוצות הורים בהן חברה טופז סוערות וההורים מביעים את חששותיהם: "זה משהו שעולה בין ההורים, זה החשש הכי גדול שלנו כהורים, שלא ינצלו את הילדים שלנו. יש ילדים עם צרכים מיוחדים שגם לא אומרים שום דבר ולא מתבטאים בצורה מילולית אז שם בכלל החשש הוא כפול".



"שתהיה ענישה ראויה"


לדברי אהוד מירון, יו"ר חטיבת נעורים באלו"ט – אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, ואב לנער עם אוטיזם: "אנו באלו"ט מזדעזעים בכל פעם מחדש כשאנו שומעים על רוע שמופנה כלפי ילדים ואנשים חסרי ישע. כך גם במקרה זה, בהנחה שהנערים אכן ביצעו את העבירה. ילדים, נערים ובוגרים על הרצף האוטיסטי נמצאים בסיכון מוגבר להיפגע מעבירות שונות כיוון שהם פחות מודעים לכוונות שליליות של אנשים שבאים איתם במגע".



"ילדים ובוגרים עם אוטיזם לא תמיד מבינים ויודעים מה מותר ומה אסור בהקשר לגוף שלהם, את הגבול שבין ה'אני' לאחר. גם התנהגות שאינה ראויה כלפיהם, פגיעה מכל סוג שהוא, לא תמיד מתפרשת על ידם ככזו והדבר חושף אותם יותר. אנחנו רק יכולים לקוות שהמודעות של כולנו תימנע אירועים כאלה ככל האפשר, שתהיה ענישה ראויה למי שפוגע באנשים הפגיעים בקרבנו ושכחברה ננסה לעשות יותר בכל היבט כדי שילדים ובוגרים אוטיסטים יקבלו מקום שווה ככל האפשר בחברה ומוגנות מפני פגיעה".



"ילדים עם אוטיזם לא תמיד מבינים את הסיטואציות החברתיות"


ד"ר אורנית קליין-שגריר, אם לנער עם אוטיזם מירושלים, מספרת גם היא על הפחדים שמלווים אותה יומיום: "זה מסוג החששות שבוודאי ובוודאי מטרידים כל הורה עם ילד עם מוגבלות ובטח כשמדובר בילדים עם אוטיזם שהרבה פעמים לא יודעים לספר מה היה להם ולדווח. אחד הדברים שאנחנו עושים עם הבן שלנו זה כל הזמן לעבוד על דיווח - מה קרה לו, מה היה איתו ומה הוא עבר במשך היום וזה עדיין נשאר ברמה בסיסית ויש הרבה נעלמים. זה חשש גדול מאוד".



"ילדים עם אוטיזם לא תמיד יודעים להבין את הסיטואציה החברתית ובניגוד למה שנהוג לחשוב הם מאוד מעוניינים להיות בחברת בני גילם אבל לא כל כך יודעים איך לעשות את זה ולכן יכולים למצוא את עצמם מנוצלים בצורה הרבה יותר קלה מאשר ילדים ללא אוטיזם", אומרת ד"ר קליין-שגריר.



לדבריה, "נורא חשוב להסביר לאנשים שאותם ילדים לא תמיד מבינים את הסיטואציות החברתיות עד הסוף, לא יודעים לבטא מה הם רוצים ומה הם לא רוצים בהכרח ולכן הם יכולים להימצא במצבים מאוד מסוכנים ולא טובים מבחינתם". היא מוסיפה כי "כשמדברים על אוטיזם זו הרבה פעמים לקות שלא נראית כלפי חוץ ומהבחינה הזאת זה גם הרבה יותר קל שזה יקרה. בדרך כלל זה אנשים שנראים כלפי חוץ כמו כל בני גילם, הם לא נראים אחרים וזה יכול להיות מטעה".