לאחר כמה ימי הפוגה, גל החום הכבד חוזר ויגיע לשיאו בימים הקרובים. מי שמחפש מפלט בים ישמח לשמוע שסכנת המדוזות חלפה לעת עתה. ויש גם אזהרה לבעלי כלבים שמגיעים איתם לחוף: לא מספיק לתת לבעל החיים להשתכשך במים, צריך גם לשמור על בריאותו. החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן, שי פרנקל, מסר היום (שבת) שלאחר יומיים נעימים יחסית, כבר אתמול החלה מגמת ההתחממות, כאשר מידות החום עלו ב-3-2 מעלות בממוצע, בעיקר בהרים ובפנים הארץ.



מגמת ההתחממות תימשך וגל החום יגיע לשיאו מחר ומחרתיים. פרנקל ציין שהיום צפויה התחממות של שתיים-שלוש מעלות במידות החום וכבר יהיה חם ויבש מהרגיל, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. במישור החוף יהיה חם והביל.



בצפת צפויות 34 מעלות, בטבריה – 39, בירושלים – 33, בבאר שבע – 37, באילת – 41 ובתל אביב – 32 , לצד לחות גבוהה שתגיע לכ-70%.


מחר צפויה עלייה נוספת של 3-2 מעלות במידות החום וכבר יהיה חם מאוד ושרבי, בעיקר בהרים ובפנים הארץ . לאורך החוף ימשיך להיות הביל. ביום שלישי תימשך מגמת ההתחממות ומידות החום יעלו בכמעלה עד שתיים נוספות וימשיך להיות חם מאוד.



ביום רביעי המגמה תשתנה. אולם, בניגוד לגל החום בשבוע שעבר, הפעם הירידה במידות החום תהיה מתונה. צפוייה ירידה קלה של מעלה עד שתיים וימשיך להיות חם מהרגיל. גם ביום חמישי תימשך המגמה של הירידה המתונה, אבל ימשיך להיות עומס חום כבד.



חברותיה חזרו לים. מדוזה בחוף אשקלון, צילום: פלאש 90
חברותיה חזרו לים. מדוזה בחוף אשקלון, צילום: פלאש 90



החדשות הטובות: גל המדוזות חלף



גל החום הפך את חופי הרחצה למקום מקלט. בשבוע שעבר רבים נמנעו מהגעה לחופים, בשל המדוזות שגרמו לצריבות. אולם, מרבית המדוזות כבר נעלמו והמתרחצים חוזרים. "כבר אתמול חופי הרחצה היו מלאים. שמענו על מקרים בודדים של מתרחצים שחשו בצריבות. הגל של המדוזות חלף ואני מקווה שלא יהיה לנו כבר הקיץ נחיל נוסף", סיפר מנחם (קיגן) כהן, מציל ותיק בחופי הרחצה בתל אביב.



לא רק בני אדם מוצאים במים הצוננים של הים מפלט מגל החום - גם כלבים הפכו לחלק מהנוף, בעיקר בחופים לא מוכרזים. לפי ההערכות, אלפי כלבים מגיעים בעונה החמה עם בעליהם לים ומתרחצים במים.



"כלבים אוהבים להשתעשע בחוף, אבל חייבים לדעת כמה כללים, כדי למנוע פגיעה בהם", ציין מנהל השירותים הווטרינריים גוש דן, ד"ר משה רפלוביץ. הוא הזהיר שגם כלבים עלולים לקבל מכת חום או להתייבש בשל החום הכבד. "תשתדלו לא לקחת את הכלב לים בשעות החמות", אמר. "מעבר לסיכויים גבוהים יותר לקבל מכת חום או להתייבש, החול הלוהט עלול לגרום לכוויות בכפותיהם החשופות. הכלבים רגישים יותר לשמש, בעיקר כלבים בהירים בעלי אף ורוד, כלבים זעירים וגורים. עדיף להשאיר כלב בהיר בבית".



ד"ר רפלוביץ הזהיר עוד שבניגוד למה שאנחנו חושבים, לא כל הכלבים שחיינים, וגם המיומנים שבהם חשופים לסכנות הים בדיוק כמו בני אדם. "כדאי להשגיח על הכלב במים", הוא ממליץ. "לאחר הטבילה בים יש לרחוץ את הכלב במי ברז. מי מלח שהתייבשו על עורו גורמים לאי נעימות ותחושת צריבה".



לדבריו, שתיית מי מלח עלולה לגרום להתייבשות, הקאות ושלשולים. מכיוון שלא ניתן למנוע מכלב שתיית מי ים באופן מוחלט, יש להקפיד שישתה גם מים מתוקים בכמות מספיקה.



"הבילוי בים הוא דבר מתיש, לכן יש לאפשר לכלב גם לנוח ולהירגע ולארגן לו פינה בצל, בה יוכל לצבור כוחות להמשך היום", סיכם. "גם בים חשוב לענוד לכלב קולר ובו פרטים מזהים ודרכי התקשרות. יש להקפיד לקשור את הכלבים ברצועה בהתאם לחוק ,על מנת למנוע קרבות כלבים, הפחדת מתרחצים ומקרים רבים של כלבים ההולכים לאיבוד בחופי הים".