הפרות קשות של זכויות האסירים שכוללות תנאי היגיינה ותברואה המסכנים את חייהם, תנאי מחיה חמורים שכוללים "מגורים" לאסיר בשטח של 2־3 מ"ר בלבד, ושימוש לא מידתי בתנאי כבילה של אסירים ועצורים למיטה. אלה הם רק חלק מהמסקנות הקשות מדוח שנכתב על ידי הסנגוריה הציבורית והותר


לפרסום הבוקר.



הדוח, 13 במספר, סקר את תנאי העצורים והאסירים אשתקד, כאשר בין היתר נערכו ביקורים ב־23 מתקני כליאה ובארבעה בתי מעצר. העתקים ממנו נשלחו גם אל נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שרת המשפטים איילת שקד ונציבת שב"ס רב גונדר עפרה קלינגר.



על פי הדוח, למעט הפגמים המהותיים בתנאי המגורים והמחיה, מצאו מחבריו גם ליקויים בתשתית השיקומית של שב"ס. כך לדוגמה נמצא כי קיים חוסר בקבוצות טיפול ושיקום לכלואים ומחסור בתקנים לעובדים סוציאליים בחלק מבתי הסוהר: "ליקויים בתחומים אלה אינם מתיישבים כלל עם מטרות הכליאה, שאינן רק הרחקה מן החברה כי אם גם מתן הזדמנות לשיקום, למניעת חזרה עתידית על עבירות ולשילוב נורמטיבי בקהילה", נכתב בדוח. "כמובן, שיקום אינו אמצעי המועיל רק לפרט, האסיר, כי אם לחברה כולה, אשר יוצאת נשכרת ממניעה של עבריינות חוזרת".



עוד נמצא כי ישנם ליקויים חמורים באגפי ההפרדה, ובכלל זה תנאי כליאה פיזיים "בלתי אנושיים וקשים מנשוא". כמו כן, הסנגוריה הציבורית מצביעה על ההשלכות ההרסניות לדבריה של החזקה בתנאי הפרדה על מצבו של הכלוא, ובפרט על מצבם של כלואים בעלי מוגבלויות שכליות ונפשיות ושל כלואים קטינים. 


הסנגוריה הציבורית: "ליקויים חמורים שדורשים מענה מיידי"

הסנגוריה הציבורית התייחסה לאיכות הטיפול הסוציאלי ולמחסור בכוח האדם במסגרת טיפול ושיקום לכלואים, כשהיא קובעת כי התנהלות שכזאת "פוגעת בזכותם של האסירים לשיקום וכך פוחתים סיכוייהם לצאת לחופשות, להשתחרר על תנאי בשחרור מוקדם ולהשתלב באופן הדרגתי בחברה לאחר ריצוי עונשם".

וכך כותבים מחברי הדוח: "אנו סבורים שבכוחו של דין וחשבון מרוכז זה, האוצר בחובו מידע רחב ומקיף, לשרטט תמונה רחבה ואמינה באשר למצב הקשה הקיים כיום בחלק מן המתקנים. אנו מקווים כי סיכום ממצאי הביקורים שערכו אנשי הסנגוריה הציבורית המובא בדוח יסייע במציאת פתרון הולם לטיפול בליקויים. חלק מהליקויים הם חמורים ועל כן דורשים מענה מיידי".

לסיכום מדגיש הסנגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר כי "הדוח מציג תמונת מצב מטרידה של הפרת זכויות מתמשכת של עצורים ואסירים ופגיעה בכבוד האדם. ההומניות של חברה נמדדת גם ביחסה לחלשים ביותר... אדם שנכנס לבית הסוהר - נשללת ממנו חירותו, אך הוא אינו נפרד מזכותו לכבוד אנושי".
מהשב"ס נמסר בתגובה כי "דוח הביקורת השנתי של הסנגוריה הציבורית הוא למעשה אוסף של דוחות ביקורת שנכתבו במהלך השנה האחרונה. כפי שמצוין בדוח עצמו, 'חלק לא מבוטל מן הליקויים תוקנו מיד בעקבות הביקורת, ועל כך יש לברך'. שב"ס מבצע ביקורת פנימית כדרך חיים וכן מסתייע בביקורת החיצונית על מנת לתקן את הטעון שיפור".