עידן ותאיר - חייל וחיילת בחופשה, הצילו במהלך סוף השבוע האחרון 86 ביצים של צבת ים חומה, מין הנמצא בסכנת הכחדה, לאחר שזיהו אותה בחוף סידני עלי בהרצליה, כאשר היא זוחלת מתוך המים לעבר חוף הים ומטילה את ביציה בתוך בור שחפרה. השניים, בני זוג, הגיעו לחוף סידני עלי בהרצליה ביום חמישי בסביבות השעה 23:00, וסמוך לחצות, הבחינו לפתע בגוף שחור עגול שהולך בין הגלים לכיוון החוף. ההם מיהרו לכיוון כדי לברר במה מדובר ואז הבחינו בצבת ים גדולה, הנאבקת בגלים ומנסה לעלות אל עבר החול הרך.



לאחר דקות של התרגשות ותדהמה מהמחזה הנדיר שנגלה אליהם, השניים ניסו להבין מה מטרת הגעתה לחוף, ולאחר שחקרו את הנושא באינטרנט, הבינו כי הגיעה להטיל את ביציה בחוף. לדבריהם, התהליך נמשך זמן רב, שכן רק לקח לצבה למצוא את המקום בחוף להטלת הביצים לקח לצבה כחצי שעה ועוד כ-45 דקות נוספות לחפור את הבור לכך. רק אז התחילה את מלאכת הטלת הביצים. השניים הבינו כי למחרת, יום שישי, החוף יתמלא ברוחצים ובעקבות כך הסיכויים של הביצים לשרוד הם קלושים.



לאור כך החלו השניים לנסות לאתר מי הגורם שיכול לסייע בנושא. לאחר שבדקו את הנושא באינטרנט הגיעו לאתר רשות הטבע והגנים, ולדף המספק מידע על הצלת צבי ים עם המספר של מוקד רשות הטבע והגנים. בגלל שעת הלילה המאוחרת, בסביבות אחת וחצי בלילה, שעות בהן המוקד אינו מאויש וניתן להשאיר רק הודעה, פנו השניים גם למוקד משטרת ישראל אך גם זה לא סייע באיתור הגורם שיוכל לסייע להם בכך. 

חילוץ ביצי צבי הים



מחפורת צבי הים, צילום: יעל ויואב פרחי
מחפורת צבי הים, צילום: יעל ויואב פרחי




חילוץ הביצים והעברתם למדגרה. צילום: יעל ויואב פרחי
חילוץ הביצים והעברתם למדגרה. צילום: יעל ויואב פרחי





השאירו אבן לסימון מקום ההטלה



בינתיים, בסביבות השעה שתיים בלילה, צבת הים סיימה את ההטלה והחלה לכסות את הבור. תהליך הכיסוי נמשך למעלה מחצי שעה ואז כבר נאלצו השניים לעזוב את החוף כדי להסיע קרוב משפחה לשדה התעופה. השניים ידעו כי חייבים להבטיח את הצלת הביצים שבשטח ועל כן השאירו הודעה במוקד הרשות עם הפרטים הרלוונטיים תוך שהם משאירים אבן גדולה ליד מיקום הקן. עם אור הבוקר, בעקבות ההודעה שהשאירו, יצרו עימם קשר אנשי רשות הטבע והגנים שהגיעו אל החוף במהרה כדי לנסות למצוא את קן הביצים. אנשי הרשות, סרקו את החוף אך הסימנים כבר טושטשו ולכן ניסו טלפונית לשחזר את המקום יחד עם החייל. לאחר שההכוונה הטלפונית לא סייעה, הגיע החייל לשטח במיוחד וסייע בסריקות תוך שהוא מכוון למקום הספציפי של ההטלה. עם הגעה לשטח של יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים נמצא הקן ומיד החלו במלאכת הוצאת הביצים ממנו כאשר כ- 86 ביצים, הועברו למדגרה מוגנת של רשות הטבע והגנים באחד מהחופים בארץ, עד שיבקעו בהצלחה עוד מספר שבועות ויזחלו אל הים להתחיל את חייהם.



מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, יניב לוי, ציין כי, "תקופת ההטלה של צבות הים בחופי ישראל נמצאת בעיצומה, ובלילות אלו, עולות לחופים צבות הים על מנת להטיל את ביציהן. הפרעות כגון רעש, אלומות אור, סנוור פנסים, מדורות ורחשים שונים עלולים להפריע למלאכת ההטלה ולגרום לצבה לשוב על עקבותיה ולחזור אל הים. במידה ומספר ניסיונות של הצבה להטיל את ביציה בחוף כשלו, היא תטיל את הביצים במים, דבר שיוביל לאובדן התפתחות הביצים לכדי צבונים ואף פגיעה אפשרית בצבה עצמה על ידי התפתחות זיהום סופני".