לאחר כשמונה חודשים של מאבק קשה של הורי הילדים מהמחלקה ההמטו אונקולוגית ילדים ב"הדסה" אשר רופאיה התפטרו, כולל גישור של השופט בדימוס אליקים רובינשטיין שלא צלח ובסופו של דבר דיון נוקב בין כל הצדדים בבית המשפט העליון, קבע הערב (ראשון) בג"ץ שלא תפתח מחלקה המטו אונקולוגית ילדים בבית חולים שערי צדק שבירושלים. 
השופטים יורם דנצינגר, עוזי פוגלמן ונועם סולברג הכריעו כי בקשת ההורים לאפשר הקמת מחלקה המטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים שערי צדק תידחה. המתווה שמאפשר בית המשפט העליון הוא קליטת שלושה רופאים בנוהל מצומצם (מרפאה בלבד, ללא ניתוחים ואשפוזים) בבית החולים השני בירושלים, שם הם יוכלו לטפל בילדים בהם טיפלו בעבר בהדסה. השופטים כתבו בפסיקתם: "לא מצאנו עילה ליתן צו על תנאי בעניין פתיחתה של מחלקה המטו-אונקולוגית בבית החולים שערי צדק". 

מטעם ההורים נמסר: ״המתווה בשערי צדק בהחלט יכול לתת מענים לילדים החולים בירושלים. עם זאת, האמת חייבת להיאמר - אנחנו יודעים שכבר היום משרד הבריאות ושר הבריאות ליצמן מתנכלים לבית החולים שערי צדק, ואנחנו נפעיל לחץ ציבורי ככל שיידרש כדי שציד המכשפות ייפסק והרגולטור יאפשר לקיים את הפתח הקיים בשערי צדק. אנחנו נפעל ככל שנוכל וננקוט בכל הצעדים נגד משרד הבריאות ונגד השר אם כתוצאה מנקמנות ואיומים יימנע מהילדים שלנו לקבל את הטיפול שמגיע להם״. 

אורי יקיר, ממובילי מאבק ההורים, אמר ל"מעריב": "היום בחצות נקפל את דגל המאבק. לא חלמנו להיכנס לזה, אבל מי שלא נלחם על הילדים לא ראוי להיות הורה. אנחנו פונים לתרומות, לתושבי המדינה, להמשיך ולתרום לעמותה שהקמנו "הילדים של מיקי" לתשלום חובות שהצטברו מהמאבק".

"הסבל והמצוקה שהביעו לפנינו ההורים שילדיהם נאבקים במחלה הארורה נוגעים ללב, ואנו משוכנעים כי הם חותרים להשגת הטיפול המיטבי עבור ילדיהם. סברנו כי במסלול של גישור אותו השופט רובינשטיין ניתן יהיה להגיע לתוצאה אופטימלית, ואכן נעשו מאמצים גדולים להגיע לפתרון מוסכם, אך משהדבר לא נסתייע, לא היה מנוס מדיון והכרעה לפי שורת הדין", פסקו השופטים - שקיבלו את הטענות של משרד הבריאות כי בית החולים "הדסה" הוא המקום המתאים בירושלים לקיום מחלקה המטו-אונקולוגית ילדים יחידה בעיר.

מנהל בית החולים שערי צדק, הפרופסור יונתן הלוי, התייחס לפסק הדין שניתן ואמר כי בית החולים מקבל את החלטת בג"צ, אך הוסיף ביקורת נוקבת כלפי משרד הבריאות והעומד בראשו, ליצמן. "לצערי, עמדת משרד הבריאות כלפי הרופאים, הורי הילדים המוחים ושערי צדק, לוותה ללא צורך בכוחנות נטולת חמלה אשר פרטיה הובאו גם בפני שופטי בג"צ; והביאה לכך שעד היום לא נמצא פתרון למשבר חסר התקדים בתולדות הרפואה בישראל. התחושה של עמידה מנגד מבלי לסייע בפתרון משבר אנושי כה קשה כאשר בידי שערי צדק לתרום לפתרונו כפי שהאתיקה ושבועת הרופא מחייבים, היא תחושה קשה והשיקולים שהנחו את הריבון בהתנהלותו מתמיהים וזאת על דרך ההמעטה".

בבית החולים הדסה הגיבו בשמחה להחלטה, אותה ראו כניצחון ואמרו: "החלטת בג״צ מהערב קוטעת באופן סופי את הניסיון של קבוצת הרופאים להעביר כגוף אחד את המחלקה ההמטו אונקולוגית מהדסה לשערי צדק". לאחר מכן הוסיפו בבית החולים כי "כעת, האתגר שניצב בפני הדסה, מעבר לאתגר הכללי של הוצאת הדסה מהמשבר הכלכלי הקשה והחזרתה למעמדה כשחקן מפתח,מתקדם ופורץ דרך בחדשנות רפואית, הוא בניית בית חולים לילדים בהדסה כמרכז מצוינות עולמי. החל מה 1.6 פועלת בהדסה מחלקה חדשה בניהולו של ד״ר גל גולדשיין וצוות רופאים מוביל ומוכשר, שמטפל ומעניק מענה מקצועי מלא, המציל חיים. מכאן נמריא עם המחלקה מעלה מעלה".

הורה מתעמת עם מנהל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין, באחד מדיוני בג"ץ הקודמים. צילום: פלאש90


כזכור, המשבר פרץ לפני כשמונה חודשים כשרופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים "הדסה" בירושלים החליטו להתפטר, לטענתם עקב התנהלות בעייתית של הנהלת בית החולים ובפרט המנהל פרופ' זאב רוטשטיין. בין היתר, טענו כי במחלקה אין ציוד רפואי מספק וכי ההנהלה מתעדפת תיירות מרפא על חשבון הילדים המטופלים הקבועים. ההורים קיבלו את טענותיהם והצטרפו למאבק בדרישה לאפשר לרופאים להיקלט במחלקה חדשה ב"שערי צדק". בבית החולים "הדסה" נקלטו רופאים חדשים, ומשרד הבריאות דרש כי זו תישאר המחלקה הרלוונטית בירושלים. כעת, כאמור, בג"ץ קיבל את טענתו. 

ממשרד הבריאות נמסר:  "משרד הבריאות מקבל את הכרעת הדין וימשיך להיות מחייב למתווה שהוצע על ידי בג"ץ.  משתם הפרק הכואב הזה במערכת הבריאות, אנו קוראים לכל הצדדים להמשיך לחזק את המחלקה בהדסה כדי שתהיה חזקה, מקצועית ומובילה".
 
שר הבריאות יעקב ליצמן מסר בתגובה להכרעת הדין: "אני מודה לשופטי בג"ץ שהביאו להכרעה בפרשה הכאובה הזאת. ליבי וראשי נתונים לטובת הילדים ובריאותם ונעשה כל מאמץ שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר ונמשיך לפעול לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית".