רבים מאיתנו כבר סבלו מהם, המים כבר מזמן התרוקנו מאנשים, אבל עכשיו, סוף סוף, נוכל להיפרד מאחד הדברים המציקים של הקיץ - המדוזות. על פי המכון לחקר ימים ואגמים, נחיל המדוזות ימשיך ליעד הבא שלו, ויאפשר לנו להיכנס אל המים. בימים האחרונים נרשמה ירידה דרמטית בכמויות המדוזות במים וברמת הצריבה. המדוזה מסוג חוטית נודדת כמעט נעלמה, וכך גם הצריבה. אמנם מדוזות אחרות קיימות במים, אבל הן אינם צורבות כמו המדוזה החוטית.



נחיל הקיץ של החוטית הנודדת הגיע למימי ישראל לפני פחות מחודש, כך שעונתן של המדוזות הצורבות הייתה קצרה באופן יחסי. עזיבת המדוזות מגיעה בעיצומו של גל חום נוסף הפוקד את רחבי הארץ, ונראה כי חודש יולי השנה דומה לזה שהיה בשנת 2000. ההבדל הוא שהשנה נרשמו 14 ימי חום כבדים ואילו אז רק 13 ימים. גם קיץ 2010 היה חריג. כשבמהלך חודש אוגוסט היו לא פחות מ-27 ימים שהיו חמים מהרגיל.



כעת התקווה היא כי זה היה הגל המסיבי של הקיץ, והחשש הוא שאולי עשויות להגיע עוד אלפי מדוזות אל חופי ישראל במהלך הקיץ: "בדרך כלל המדוזות מגיעות בכל שנה ב־10 ביולי והשנה הן הקדימו, לצערי. אני מקווה שלא יהיה לנו גל שני של מדוזות באמצע החודש הבא", אמר מנחם קוגן, מנהל מתחם ההצלה בחוף הילטון, ומציל ותיק. בינתיים, הצפי הוא להמשך נהירת המונים השבוע לחופי הרחצה, על רקע גל החום שיתעצם בימים הקרובים. בין ההמונים שצפויים לכבוש את חופי הרחצה בכל הארץ יהיו גם תלמידי בתי ספר התיכוניים וחטיבות הביניים שהחלו את החופש הגדול.



ובמידה וכן נעקצתם, הפתרון הוא פשוט: "הכלל הראשון הוא שאסור לשטוף את אזור הצריבה במים מתוקים אלא בחומץ, ובמרבית המקרים זה מרגיע את אזור הצריבה", מסביר כהן. "אי אפשר לזהות את הריר של המדוזות ורק מרגישים את הצריבה. אבל יש מקרים שבהם מדוזות נדבקו למתרחצים והם ספגו צריבות וצלקות משמעותיות יותר. לעתים אף יש צורך להפנות להמשך טיפול, נוסף לשטיפה בחומץ".