לאחר פיגוע הטרור שאירע בשער האריות הבוקר (שישי), בו נרצחו השוטרים רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן ז״ל על ידי מחבלים מאום אל פחם, ועל רקע סגירת מתחם הר הבית לתפילות יום השישי בעקבות כך, חוקרת המשטרה את המופתי של ירושלים, מוחמד אחמד חוסיין, ואת קודמו בתפקיד שייח עכרמה סברי, דרשן מסגד אל-אקצה.



חוסיין מונה על ידי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן למופתי של ירושלים ביולי 2006 במקומו של השייח' עכרמה צברי, שכיהן בתפקיד מאז 1994 ופוטר על ידי אבו מאזן. קודם לכן, שימש חוסיין אימאם במסגד אל-אקצא. ביולי 2015 הגדיר חוסיין מחבלים הכלואים בישראל על פעילות טרור כ"קדושים", וקבע כי יש חובה דתית ולאומית של כלל החברה הפלסטינית לתמוך בהם.



אבו מאזן. שוחח עם נתניהו לאחר המתקפה. צילום: רויטרס
אבו מאזן. שוחח עם נתניהו לאחר המתקפה. צילום: רויטרס



מוקדם יותר, שוחח המנהיג הפלסטיני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגינה את הפיגוע, בעוד שהאחרון הבהיר לו כי ישראל תפעל ככל שתיאלץ כדי לשמור על הביטחון בהר הבית, אך לא תשנה את הסטטוס קוו בהר.



כזכור, בסביבות השעה שבע בבוקר פתחו שלושה מחבלים מאום אל פחם בירי לעבר קבוצת שוטרים, זאת לאחר שהכינו להם מארב. לאחר הירי הם החלו להימלט לכיוון מתחם הר הבית, אך כוחות הביטחון הצליחו לחסל את השלושה, שעל גופותיהם נמצאו שני רובים מאולתרים מסוג קרל גוסטב, כמו גם סכינים ואקדח.




השר ארדן בסיור באזור הר הבית לאחר הפיגוע. צילום: דוברות המשטרה
השר ארדן בסיור באזור הר הבית לאחר הפיגוע. צילום: דוברות המשטרה



לפני ביצוע הפיגוע, פרסמו המחבלים - מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין, בן 29, מוחמד חאמד עבד אללטיף ג'בארין, בן 19, ומוחמד אחמד מפדל ג'בארין, בן 19, פוסט בחשבון הפייסבוק שלהם בו הם כתבו ״החיוך של מחר טוב יותר, בעזרת אללה״.



לאחר שהתברר כי ערבים ישראלים עמדו מאחורי הפיגוע אמר השר לביטחון פנים גלעד ארדן: "חודשים אנחנו אומרים שיש הסתה ברשתות החברתיות, גם באופן רשמי ע"י אבו מאזן שאמר שרגליים יהודיות מטמאות את הר הבית. כל ההחלטות מתקבלות מתוך דאגה לשלום הציבור ורצון לאפשר ביקור פתוח וחופש פולחן לכל הדתות במקום הקדוש הזה".