משרד הרווחה והעבודה מפרסם הבוקר (שלישי) נתונים קשים, שלפיהם ב־2016 נרשמה עלייה של 17% בדיווחים על מקרי הזנחה והתעללות בקשישים בידי מטפלים או בני משפחה. 33% מהדיווחים היו בעקבות התעללות נפשית, 21% בעקבות התעללות פיזית ו־18% בעקבות ניצול כלכלי.



עוד עולה מהנתונים כי חלה עלייה של 20% בדיווח מקרי פגיעה מינית באזרחים ותיקים, עיקרם בידי מטפלים ובני משפחה, שהסתכמו ב־102 מקרים מדווחים. בסך הכל טופלו בשנה החולפת 5,876 דיווחים על מקרי התעללות והזנחה של קשישים, מרביתם התקבלו ממטפלות לפי חוק הסיעוד, מבתי חולים, משכנים ומהקורבנות עצמם.



שר הרווחה והעבודה, חיים כץ (הליכוד), מודה כי אין די בפעולות שעושה משרדו כדי למנוע את המגמה המדאיגה, ומפציר באזרחים ובבני המשפחה לגלות עירנות יתרה למצבם של הקשישים בקהילה, גם אם הם מרותקים מרבית הזמן לבתיהם בשל מצב סיעודי, בריאותי או כל מגבלה אחרת. "הנתונים מדאיגים, לכן חייבים לעשות יותר לטובת שלומם ולביטחונם של האזרחים הוותיקים בישראל", מסר השר כץ. "המשרד נוקט פעולות, אך רק בשילוב כוחות נוכל למגר את תופעת ההתעללות וההזנחה בקרב הגיל השלישי, זו אחריות חברתית של כל אחד ואחת מאיתנו".



בשנה החולפת הרחיב משרד העבודה והרווחה את מערך הטיפול בקשישים נפגעי התעללות והזנחה, ופתח 15 יחידות חדשות ברשויות מקומיות ברחבי הארץ. סך הכל מפעיל כיום המשרד 78 יחידות בפריסה ארצית. פאני יוז, עובדת סוציאלית ראשית לחוק הגנה על חוסים ומפקחת ארצית על תחום טיפול בזקנים בסיכון, משייכת לפחות חלק ממגמת העלייה בדיווחים להקמת היחידות החדשות. שירותי הרווחה הגישו במהלך השנה הקודמת 580 תלונות למשטרה בעקבות דיווחים אלה והופעלו 174 צווי בית משפט על פי חוק הגנה על חוסים, המורים על הוצאה מחזקת המשפחה והשמה במסגרת חוץ־ביתית. זאת, בעיקר במקרים של התנגדות המשפחה המזניחה או הפוגעת.