חודשיים לאחר שמאות סטודנטים, עובדי קבלן ומרצים יצאו מבית ההסתדרות בירושלים לכיוון לשכת שר החינוך כדי לקדם העסקה ישירה של עובדי הניקיון והשמירה באוניברסיטאות, היום (רביעי) יתקיים דיון בנושא העסקה קבלנית פוגענית של עובדות הניקיון במוסדות להשכלה גבוהה בוועדה לקידום מעמד האישה.



"הגיע הזמן שיעסיקו אותנו ישירות דרך האוניברסיטה ולא דרך קבלנים. כל הזמן הם מתחלפים וזה פוגע בנו, מחסירים לנו מהמשכורות בכל חודש חופשה שנתית, הבראה ואנחנו לא בטוחות כמה נקבל. אני בונה על 4,500 שקלים בחודש ובסוף מקבלת 3,800 שקלים, זה לא יציב, אנחנו סובלות", כך מספרת ל"מעריב אונליין" פני דלמר, יו"ר ועדת עובדות הניקיון באוניברסיטת בן גוריון.



"הקבלנים מרוויחים על חשבון הגב שלנו"


דלמר עובדת באוניברסיטה 29 שנים ונמצאת בתפקיד כחמש שנים. לפני תשע שנים 180 העובדות החלו במאבק ומאז כמעט דבר לא השתנה לדבריה. "זה חוזר על עצמו, מגלגלים אותנו, אנחנו שקופות, לא מקבלות כל מה שמגיע לנו וזה עצוב. מדובר באוכלוסייה חלשה שכל שקל חשוב לנו. בכל עשרה לחודש אני מוצפת בטענות ותלונות מהעובדים. אני בטוחה שאם תהיה העסקה ישירה זה ישפר את התנאים שלנו. הקבלנים פשוט מנצלים אותנו ומרוויחים על חשבון הגב שלנו".



"אני מקווה שישמעו אותנו בכנסת אבל במידה ולא יהיה פתרון אנחנו נפגין ונשבית את העבודה", מדגישה דלמר, "אם היינו עובדים מן המניין דרך האוניברסיטה זה לא היה נראה ככה. עובדי אוניברסיטה זוכים ליותר דברים, הילדים שלהם יכולים ללמוד בחינם, להיכנס לספריות, לבריכת השחייה שאנחנו לא רשאים להיכנס אליה בכלל. אנחנו לא מקבלים שום דבר".



בקואליציה להעסקה ישירה מציינים כי בארץ מועסקים כ-1,500 עובדי ניקיון ושמירה בששת המוסדות האוניברסיטאיים שתחת המועצה להשכלה גבוהה. אורנה עמוס, מייסדת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, אומרת כי "בכל אוניברסיטה מתקיים מאבק של עובדי קבלן הדורשים להיקלט בהעסקה ישירה ולקבל את הזכויות המגיעות להם. אלו הם עובדים קבועים המועסקים שנים ארוכות באותו מקום עבודה שאמור להוות מודל מוסרי, אך האוניברסיטאות מתנערות מאחריותן כלפיהם. האחראי על הניצול המחפיר של עובדי ועובדות הקבלן באוניברסיטאות בישראל הוא משרד החינוך - ללא הסכמת המשרד לא ניתן היה להעסיק אלפי עובדי נקיון ושמירה ללא זכויות בסיסיות".