"יש כל כך הרבה עוולות, בעיות ותסכול ובמקום לדבר על הקטנת הכיתות, הפחתת העומס על המורים, מיקוד בחינוך ופחות בהישגיות, מתמקדים בבעיה של הפער בימי החופשה של ההורים מול ימי החופשה של התלמידים, זו הרגשה קשה", כך אומר ל"מעריב אונליין" היום (רביעי), אהוד עדני, מורה מירוחם המלמד כבר 20 שנה.



בעקבות מסקנות ועדת המשנה לבחינת ימי הלימודים במערכת החינוך, שהוצגו אתמול בכנסת על ידי ראש הוועדה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) ולפיהן, בין היתר, הומלץ להצמיד את לוח השנה במערכת החינוך ללוח השנה העברי ולקבוע ששנת הלימודים תחל בא' באלול ותסתיים בט"ו בתמוז ולקצר את החופש הגדול לשישה שבועות, עובדי ההוראה מרגישים שמתעלמים מהבעיות המהותיות במערכת.



"לא מבינים את העליהום על המורים"


"מתמקדים בפתרון שהוא הכי קל - ההתעסקות בחופשות של המורים. הכי קשה זה שמשרד החינוך שהוא המעביד שלנו מתמקד בזה. צריך לזכור שהמורים זה ציבור שבא עם שליחות, בחר במקצוע הזה לא בגלל המשכורת והחופשות הן סוג של חובה עבורנו. כשאתה מסיים את השנה ב-30 ביוני אתה מרוקן, נפשית ורגשית, אתה חייב למלא מצברים. כולם מבינים שהחופשה הזו היא להטעין מחדש ועוד פעם לקבל את הילדים ולתת להם את כל הנשמה. כשאתה בא מנקודה כזו אתה לא מבין את העליהום הזה", אומר עדני.



"הקיץ יש עליית מדרגה בטונים", אומר עדני שנמצא כבר כאמור שני עשורים במערכת החינוך. "יש לנו איגודי מורים שאנחנו לא מרגישים שמייצגים אותנו, השטח בוער והשיח הוא לא שיח חינוכי. שר החינוך לקח צד, הוא דואג להורים. יש פה רצון לתקן אבל יש כל כך הרבה מרכיבים במערכת הזו. משרד החינוך ממשיך להיות מנותק מהשטח והמורים משמשים שק אגרוף - חבוט בהם ככל יכולתך".



"מתמקדים בכמות במקום באיכות"


מייה מושקוביץ ושירי אמיר מורות בתיכון, מובילות מחאת עובדי ההוראה ומנהלות קבוצת פייסבוק בנושא, אומרות כי המתווים שהוצעו בוועדה אינם ריאליים ולא ישימים במציאות. לדבריהן, מדובר במסקנות שמהוות פגיעה דורסנית והרסנית בתנאי העסקה של עובדי ההוראה. "הדיון שאמור היה להיות ערכי, פדגוגי ואנושי הפך להיות לדיון כלכלי, טכני ותועלתני על חשבון גבם של עובדי ההוראה והתלמידים במדינת ישראל ובכך, ממשיכים לרמוס את מעמדם של עובדי ההוראה ומתמקדים בכמות החינוך במקום באיכות החינוך", הן אומרות.



הדיון סביב מסקנות הוועדה עבר גם לרשתות החברתיות: "עושים מאיתנו צחוק, ממש צאן לטבח", כתבה מורה ומורה אחר סיכם: "אחרי 10 שנים במערכת החינוך עם המון אהבה ונתינה לתלמידים היום אני מתחיל לחפש עבודה חדשה משום שאני לא שמרטף, אני לא שק חבטות, אני לא שקוף. אם מדינת ישראל חושבת שהמורים במדינה יעשו הכל וימשיכו לשתוק תמיד אז הם טועים, אני מצביע ברגלים".