מאז הפגנת ההזדהות עם נפגעי מסע הרצח במועדון הבר-נוער לפני שמונה שנים לא יצאו קהילת הלהט"ב ותומכי שיויון הזכויות לאנשיה במספרים כאלה לרחובות להפגנת מחאה. אלפי בני אדם מילאו הערב (חמישי) את רחוב קפלן בקרית הממשלה בתל אביב בהפגנה הגדולה ביותר של הקהילה הגאה שהייתה בישראל, תחת הכותרת "אנחנו לא סוג ב'" והרחוב נסגר לתנועה בשל הגעת האלפים למקום. 

כל זאת בצל הסערה הציבורית שפרצה השבוע לאחר פרסום תשובת הממשלה לעתירת עמותת "אבות גאים" לבג"צ נגד האפליה בחוק האימוץ שמעדיף זוגות של גבר ואישה. 

בסיום ההפגנה נרשמו עימותים בין מפגינים למשטרה והתחיל פינוי בכוח מרחוב קפלן, זאת לאחר שמפגינים ניסו לחסום את הכביש. תשעה בני אדם נעצרו בגין הפרת הסדר הציבורי, השתתפות בהפגנה בלתי חוקית והעלבת עובד ציבור. הם הובאו לחקירה בתחנת המשטרה. המשטרה הכריזה על ההפגנה בלתי חוקית ואיימה כי תבצע מעצרים נוספים למי שיישאר בכביש.

ההפגנה בתל אביב. צילום: עומר שלו


במהלך ההפגנה נשמעו קריאות "ביבי הביתה מהקהל". הזמר הראל סקעת אמר: "אני מתרגש לראות את האלפים כאן. זה הזמן שלנו להתאחד". רחוב קפלן נסגר כעת לתנועה בשל הגעת אלפים להפגנה ועומסי תנועה כבדים חלו ברחובות בסביבת האירוע: מאבן גבירול ועד בגין, בשני הכיוונים. מנחם בגין, לצפון ולדרום. גבעת התחמושת, מיגאל אלון ועד בגין. 


 
ההפגנה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני


נועה אברון, בתן של אביבה ויהודית והישראלית הראשונה שקיבלה תעודת זהות ובה מופיע פעמיים "שם האם" לאחר מאבק משפטי שהוכרע בבית המשפט העליון נאמה ואמרה מול הקהל הנרגש:  "הן דואגות ואוהבות לי ורבות איתי, כמו בכל משפחה. קורת גג - יש, אהבה - בשפע, תמיכה וקבלה - לא חסר. למה הממשלה שלי חושבת אחרת? למה אני צריכה להוכיח לפקידת הרווחה ולשופט שהמשפחה שלי בסדר? (בוכה) אין שום דבר חריג אצלנו!"
 
אברון המשיכה בבכי: "נכון, אנחנו שלוש נשים בהית והדינמיקה אולי שונה מבמשפחה עם גבר אבל היא מלאה בנתינה וחום כמו במשפחות שאנחנו מכירות שאין בהן אישה. ילד במשפחה חד מינית הוא חריג?? תסתכלו עליי!! אני נראית לכם חריגה או שונה מכל אחד אחר? הבורות והאופל של חוק האימוץ מוכיחים כמה דרך עוד יש לנו לעשות. כממשלה וכחברה. אני אוהבת אתכם חברינו ההורים הסטרייטים שבאתם לתמוך בנו. אני מודה לכל חברינו שמוכיחים לנו שישראל של הרחוב היא לא ישראל שהחוק והממשלה מייצגים"
 
איש הטלוויזיה נדב בורנשטיין מנחה האירוע: "אני ובן זוגי הקפנו את העולם כדי להיות אבות והמדינה שאנחנו אזרחים למופת שלה מסרבת להכיר בבנות שלנו כאזרחיות שוות זכויות. אנחנו לא מטען חריג. אתם, השרה איילת שקד והשר חיים כץ והממשלה, אתם המטען החריג. לא נצטדק יותר שאנחנו מממנים גברים סטרייטים שמשתמטים ממילואים ותשלום מיסים אבל יכולים להביא ילדים שווי זכויות בנקל". 
 
ההפגנה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

חן אריאלי, יו"ר אגודת הלהט"ב אמרה בהפגנה: "אני מתרגשת עד דמעות מהמראה כאן. אנחנו לא נסתפק יותר במתווים חלקיים אלא רק בשיויון מלא. ונבהיר זאת היטב לממשלה מעתה ואילך. אנחנו נבהיר כאן שאנחנו לא רק גלויה לתיירים בחודש יוני. אנחנו ציבור מופלה ונרדף. זה הרגע לקחת אחריות על המאבק שאינו רק של הקהילה הגאה והוא אינו מתנצל. זה הזמן לצאת למאבק חזיתי בכל מקום למען כל אחינו הנרדפים. בכנסת, בבתי המשפט, ברחובות. כי המצב הנוכחי לא יכול להימשך יותר"
 
אודי לנדווגר, יו"ר עמותת אבות גאים ומגיש בג"ץ האימוץ הבטיח לקהל: "מכאן נמשיך לשיוויון זכויות מלא ולא נסכים לפחות מזה. כה קל לממשלה שלנו להנציח אפליה נגדנו כדי למנוע מאיתנו שיויון זכויות. המאבק לא יסתיים בנושא האימוץ. הקהילה שלנו נלחמת על זכותב להקים משפחות באותם תנאים בדיוק כמו של כלל האזרחים! מבלי שהמדינה תעז לפקפק בהורות שווה שלא נגזלת מאיתנו בחסימת כל אפשרות להינשא, לאמץ, להביא ילד בפונדקאות, אפילו להזדקן בכבוד". 
 
ההפגנה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

לנדווגר מנה את שמות השרים חיים כץ, איילת שקד ויעקב ליצמן, את שמות מנהלת השירות למען הילד במשרד הרווחה אורנה הירשפלד ומנהלי מחלקת הבגצים בפרקליטות המדינה כרשימה שחורה לשאגות בוז מתמשכות של הקהל.

ח"כ איציק שמולי אמר: "המאבק הזה הוא לא רק על הזכות לאמץ אלא בעיקר על הזכות להיות שונה ועם זאת גם שווה זכויות במדינה. העמדה החשוכה והגזענית שיצאה השבוע מהממשלה מוכיחה עד כמה ארוכה עוד הדרך לשוויון עדיין. הורים יכולים להיות רעים או טובים ולנטיה המינית שלהם אין קשר לכך. הודות למחאות כמו זו החברה הישראלית שינתה את יחסה ונפתחה לאפשרויות נוספות של משפחה מסוגים שונים, ועכשיו הגיע הזמן להתקדם צעד נוסף קדימה."
 
במהלך ההפגנה הופיעו הזמרים הראל סקעת ודנה אינטרנשיונל עם ביצוע מיוחד לשיר "ילדים זה שמחה" כשיחד איתה על הבמה ילדות וילדים למשפחות להט"ביות.
 
ההפגנה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

מה שעורר מלכתחילה את הסערה היה הנימוק של משרד הרווחה בתשובת המדינה לבג"צ לפיו אין מקום לשינוי החוק משום שאין "להעמיס חריגות" על ילד מאומץ למשפחה להט"בית ש"עדיין נתפסת תופעה שונה בישראל". מאז הספיק שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) להתנצל על ניסוח התשובה, לבקש ולקבל מבג"צ דחייה בדיון והזדמנות להגיש תשובה מעודכנת ואף להבטיח שרפורמה באימוץ תיטיב עם זוגות להט"בים באמצעות פתיחת האפשרות ליותר זוגות מכלל המגזרים לאמץ לאחר מבחני קביעת מסוגלות הורית וצמצום תור המבקשים שיאפשר גם ליותר זוגות מאותו מין לאמץ ילדים.
 
האגודה למען הלהט"ב בישראל שארגנה את ההפגנה דחתה את הניסיונות של שר הרווחה להרגיע את המחאה. הרפורמה המתוכננת לא תובא לדיון ראשון בוועדת הרווחה של הכנסת אלא במושב הכנסת הבא שאחרי החגים, לכל המוקדם. לעומת זאת עתירת עמותת "אבות גאים" היא נגד האפליה המובנית בלשון חוק האימוץ והיא תידון בבג"צ בספטמבר - הרבה לפני תחילת כנס החורף של הכנסת. יתרה מזאת, גם הרפורמה אינה מציעה את תיקון החוק אלא פעולה במסגרת החוק המפלה הקיים. 
 
עד הדיון בבג"צ בספטמבר יצטרכו משרדי הרווחה והמשפטים להגיש את תשובתם המעודכנת לעתירה וגם אם ניסוחה יהיה מקצועי יותר ומקומם פחות, הממשלה צפויה להמשיך לעמוד על דעתה לפיה אין מקום לשינוי החוק שמעדיף "איש ואישה". "גם העותרים וגם שר הרווחה מבינים שהמפלגות הדתיות בקואליציה ובכללן מפלגתה של שרת המשפטים איילת שקד, הבית היהודי, לא יאפשרו את שינוי החוק. לכן מצד העותרים יש ציפייה לפסיקה תקדימית של בג"צ שתנחה את הכנסת, ומצד הממשלה ומשרד הרווחה בעיקר יש מחשבה שהרחבת ההזדמנות לאמץ (כשהעדיפות החד משמעית בחוק לסטרייטים נשמרת) תספק את בג"צ אם תשולב בתשובת המדינה המעודכנת שעוד לא הוגשה" אומר למעריב גורם באגודת הלהט"ב.
 
עימותים בין המשטרה למפגינים