"ככל הנראה ישראל תצטרך לשלם מחיר עבור שחרור המאבטח ואנשי צוות השגרירות בירדן ואז ישנה אפשרות שהתקרית בעמאן תעניק לנו הזדמנות לפתור את בעיית המגנומטרים באמצעות עסקה עם הממלכה הירדנית – אנחנו נקבל את האנשים שלנו והם יקבלו בתמורה את הסרת המגנומטרים מהר הבית”, כך אומר הבוקר (שני) למעריב אונליין ראש המוסד לשעבר דני יתום.



יתום היה ראש המוסד בעת ניסיון ההתנקשות הכושל במנהיג החמאס חאלד משעל, שבוצע בירדן בספטמבר 1977 ושבעקבותיו נאלצה ישראל לשחרר את מנהיג החמאס השייך אחמד  יאסין ו-70 אסירים פלסטינים תמורת שחרורם של סוכני המוסד שנעצרו בירדן וארבעה סוכנים שהיו נצורים בשגרירות בעמאן.
 
 האם אתה רואה קוים מקבילים בין פרשת משעל לבין ההסתבכות כעת בירדן?

 אני לא חושב שיש קוים מקבילים, כיון שהסיבה לבעיה היא אחרת לחלוטין. כאן מדובר על תקרית שבימים רגילים אולי לא הייתה הופכת להיות לכל כך משמעותית, אבל בגלל כל עניין הר הבית והרגישות והעובדה שכולם בוחשים בעניין, מצרים, ירדן, טורקיה והפלסטינים הסיפור בירדן עלול לקבל ממדים הרבה יותר גדולים ומורכבים ומסובכים מאשר בימים רגילים.

חאלד משעל. צילום: עבד רחים כתיב
חאלד משעל. צילום: עבד רחים כתיב

 
 כעת מדובר בתקרית שהייתה יכולה להיות מקומית. במקרה ההוא שלחנו אנשים כדי להרוג את חאלד משעל, את הארכי רוצח והארכי מחבל, והדבר הזה נפגש בתקלות במבצע עצמו והיה הרבה יותר מורכב ומסובך לפתור את הבעיה מול ירדן יחסית למצב של היום".
 
אבל במבחן התוצאה בשני המקרים הסתבכנו
בשני המקרים הסתבכנו. אבל מה אתה מצפה, שמאבטח שתוקפים אותו לא יגן על עצמו? הדבר הזה מביא להסתבכות . זה רק מראה עד כמה דברים שגרתיים עלולים להביא להסתבכות. מי חשב  שהמגנומטרים יביאו להסתבכות כזאת? והנה תראה דבר שלכאורה בעיני המשטרה היה פעוט הפך להיות נושא שבכל מהדורות החדשות בעולם פותחים בו. 
 
כעת נראה שנצטרך לשלם מחיר כדי לסיים את הפרשה עם הירדנים ויכול להיות שהתקרית תזמן לנו הזדמנות כדי לפתור את בעיית המגנומטרים. נעשה ברטר, אנחנו נקבל את האנשים שלנו והם יקבלו את המגנומטרים. 
 
יש חשש לשלומם של אנשינו בירדן?
לא. ירדן היא מערכת מסודרת ויציבה. הם עוטפים כרגע את השגרירות במעטפת אבטחה, לא כדי למנוע את בריחת אנשינו אלא כדי שהמון זועם לא יתנפל על השגרירות. אני לא חושב שנשקפת להם סכנה.

זירת האירוע בירדן. צילום: רשתות חברתיות
זירת האירוע בירדן. צילום: רשתות חברתיות

 
ג'יסון גריבנלט וג'רלד קושניר מגיעים לביקור בזק בניסיון לפתור את משבר הר הבית. אתה חושב שהם יכולים לסייע בפתרון המשבר מול ירדן?
טוב שהאמריקאים מעורבים אבל עדיף היה ללא המעורבות שלהם. יש הדברות עם הירדנים. יש הרבה מאוד צינורות בין ישראל לירדן. אבל אם הצינורות האלה משום מה סתומים ואי אפשר לעשות בהם שימוש אז שיתערבו האמריקאים. בסופו של דבר הם יגיעו בוודאי לפשרה כלשהי שיכולה להיות מה שהצעתי. להחליף את האנשים שלנו בשגרירות במגנומטרים.
כיצד נראית בעיניך האפשרות שישראל תתעקש להשאיר את המגנומטרים כדי להראות שאנו לא נכנעים ללחצים?
אם יתעקשו להשאיר את המגנומטרים זו תהיה שטות. יש דרכים נוספות לאבטח את הר הבית, כבר הוכחנו שכשאנו רוצים אנו שמים מגנומטרים. גם הוכחנו שכשמים מגנומטרים יש מהומות ואנו שולטים בהם אבל אי אפשר לדעת לאן זה ידרדר מפה. לכן כדאי לעצור את זה כמה שיותר מהר. 
 
הדרך לעצור את זה על היא ידי התקנת מצלמות והעברת חשודים דרך בדיקות או על ידי מגנומטר ידני או להעביר אותם דרך מגנומטרים אבל רוב הציבור יעקוף אותם ללא בדיקה. בכל מקרה סוף מעשה במחשבה תחילה. יש כאן תקלה בכך שהערכה שהתקבלה בקבינט הייתה שהצבת המגנומטרים לא תגרום ליותר מדי מהומות והמציאות טפחה להם על הפנים. זה גרם למהומות קשות.
אתה רואה בעיה בדרך קבלת ההחלטות להצבת המגנומטרים, בכך שנתניהו קיבל אותה באופן אישי ולא באמצעות הקבינט?
בוודאות עדיף היה שנתניהו יתייעץ לפחות עם שר הביטחון והשר לביטחון פנים ואולי שר הפנים. מישהו שלא עוסק בעניינים האלה בחיי היום יום ומביא ראייה אחרת ורעננה יותר.
 
לגבי ההמשך ימים יגידו האם מדובר היה בתקלה או במחדל נוראי. אם אנו פותרים את זה עכשיו זאת תקלה. אם זה יילך וידרדר ויתרחב וזה יהפוך להיות לשריפה ענקית במזרח התיכון, אינתיפאדה וכו' - זה כבר מחדל גדול.