ממשיכים בשלהם: לאחר הסרת גלאי המתכות מהכניסות להר הבית במהלך הלילה, בעקבות החלטה שקיבל הקבינט הביטחוני, כחלק מהצבת "סל אבטחה" חדש ובמרכזו התקנת מצלמות היקפיות ברחבי העיר העתיקה, סירבו הבוקר (שלישי) מתפללים מוסלמים לעלות לאתר הקדוש בטענה כי לא ייכנסו למקום המוקף במצלמות אבטחה. כמו כן, הבוקר מתברר גם כי המצלמות, שהותקנו לאחרונה על הגשר בשער השבטים, הוסרו גן הן, כך בהתאם להחלטת הקבינט מהלילה.


עם זאת, יש להבהיר כי בשטח ההר עדיין מתוקנות מצלמות אבטחה היקפיות. בשעות אלו בוחנים במשטרה התקנת סל אבטחה שייתן את המענה ההולם ביותר כדי להבטיח את ביטחונם של הבאים בשערי הר הבית. נכון לרגע זה, מתבצע בידוק אישי קפדני, לרבות שרוולים שהוצבו לצורך המעבר להר הבית. כמו כן, על פי החלטת הקבינט מהלילה שוקלים לגייס כוחות שיתגברו את הכוחות בשטח הר הבית.

בעקבות ההתרחשויות אמרו גורמים במשטרה כי "ההחלטות המתקבלות הנן של הקבינט הביטחוני. יחד עם זאת, המשטרה לא תיכנע לתכתיבים של מתפללים או מבקרים בהר הבית. מלכתחילה איש לא נקב במשטרה כי המגנומטרים הנם הפתרון המועדף לטווח הארוך, ומשכך בהסרתם לא נגרם נזק אחרי שאושרו אמצעי מיגון אחרים שהועלו. המשטרה תמקסם את פעילותה להרכבת סל אבטחה שיענה על המענה הביטחוני הטוב ביותר להר הבית". 

הנשיא ריבלין. "חיכינו בדאגה לצוות השגרירות ועקבנו אחר התנהלותם המרשימה". צילום: מרק ישראל סלם
הנשיא ריבלין. "חיכינו בדאגה לצוות השגרירות ועקבנו אחר התנהלותם המרשימה". צילום: מרק ישראל סלם


האירוע מתרחש לאחר שהקבינט החליט להציב במקום הגלאים, שעוררו סערה בשבועות האחרונים, מערכת בידוק חכם של מצלמות. עד ליישום התכנית, שעלותה עומדת על כ-100 מיליון שקלים, המשטרה צפויה לתגבר את כוחותיה במקום, כאשר את מקומם של מכשירי הבידוק מחליף בידוק ביטחוני קפדני ידני, ומעבר דרך שרוולי האבטחה והמצלמות שהותקנו בסמוך לכניסה להר הבית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום הישיבה אמש כי "אני מודה לנשיא טראמפ שהנחה את יועצו ג'ארד קושנר ושלח את שליחו ג'ייסון גרינבלט לאזור, לסייע במאמצינו להביא את צוות השגרירות הישראלית הביתה במהירות. אני מודה גם למלך עבדאללה על שיתוף הפעולה ההדוק שלנו".

בתוך כך, מוקדם יותר אתמול המאבטח הישראלי שנפצע בשגרירות בירדן שב לישראל, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו והמלך עבדאללה דנו בכך. על פי סוכנות הידיעות הרשמית בממלכה ההאשמית, פטרה, המלך הדגיש באוזני ראש הממשלה את הצורך למצוא פתרון מיידי ולהסיר את הגורמים למשבר, כך שהמצב ישוב לקדמותו ומסגד אל-אקצה ייפתח למתפללים. עבדאללה תבע עוד שהסלמה זו בהר הבית לא תחזור על עצמה, ו"לכבד את הסטטוס קוו במקום".

נתניהו בקריה. הקבינט החליט להסיר את המגנומטרים, אך מתפללים לא הסכימו להיכנס להר. צילום: פלאש 90
נתניהו בקריה. הקבינט החליט להסיר את המגנומטרים, אך מתפללים לא הסכימו להיכנס להר. צילום: פלאש 90


נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך הבוקר את צוות השגרירות הישראלית בירדן, שחזר לארץ. "בתום יממה ארוכה ומתוחה אני מבקש לברך את צוות השגרירות שלנו בירדן עם שובם הביתה. חיכינו לכם בדאגה ועקבנו אחרי התנהלותכם המרשימה, בהובלת השגרירה עינת שלאין, לאורך כל המשבר".

לדברי הנשיא, "שיתוף הפעולה ארוך השנים של מדינת ישראל עם הממלכה ההאשמית והמלך עבדאללה, שידע לסייע בתבונה גם הפעם, היו חלק משמעותי במאמצים לסיום המשבר ועל כך הערכתנו העמוקה. יחזקו ידיה של ממשלת ישראל והעומד בראשה על ניהול המשבר יחד עם ראשי מערכת הביטחון כולם ושליחנו המיוחד לירדן, ראש השב"כ נדב ארגמן. אשרי העם שאלו שלוחיו, המהווים חומת מגן עבור כל אזרח ישראלי בארץ ובעולם".