מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לשכת עורכי הדין להאריך את תקופת התמחותם של המתממחים המשפטיים משנה - לשנה וחצי בתמיכתם של 45 ח"כים, כאשר שמונה התנגדו ושלושה נמנעו. ההחלטה באה לאחר שאמש אישרה ועדת החוקה את הצעת יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), לשני מסלולי התמחות ולפיה סטודנט שיתחיל ללמוד משנת הלימודים הבאה תוארך ההתמחות שלו לשנה וחצי ויתקיים מסלול נוסף של שנה התמחות והכשרה מעשית (פרקטיקום) של 80 שעות ללומדים תואר נוסף או תואר שני.





משום שחלק מהח"כים התנגדו למסלול המקוצר ונציגי המכללות ביקשו לחזור למתווה המקורי, הודיע ח"כ סלומינסקי כי הוועדה תצביע הבוקר על רביזיה כדי לאפשר למכללות להגיע להסכמה ולאחר שנציגי המכללות לא הגיעו להסכמה - אישרה הוועדה לקריאות שנייה ושלישית התמחות של שנה וחצי לכולם. יו"ר הוועדה אמר לאחר מכן כי "היפה בחוק הזה שהוא חוצה מפלגות. הבסיס המרכזי של החוק הוא הרצון להשביח את עורכי הדין שיהיו טובים ויעילים יותר וכך יקל עליהם להיקלט בעבודה. שנה לא מספיקה להתמחות".



ימונה נציב פיקוח על ההתמחות



על פי הצעת החוק, תוארך ההתמחות לתקופה של שנה וחצי כאמור ובנוסף, מתוך רצון להגביר את הפיקוח על עבודת המתמחים, שרת המשפטים איילת שקד, תמנה נציב פיקוח על ההתמחות. הנציב יעמוד בראש יחידת הביקורת והאכיפה להתמחות הקיימת בלשכת עורכי הדין. תפקיד הנציב יהיה לוודא כי תקופת ההתמחות נעשית כראוי, כי זכויות המתמחה נשמרות בצורה מדויקת (לרבות שכר העבודה, תוספת שעות נוספת, שעות העבודה ויתר הזכויות הרלוונטיות).



מנגד, שקד, שסיים בשנה שעברה את ההתמחות שלו לא מבין מדוע יש להאריך אותה ובשיחה עם "מעריב-אונליין" טוען כי לא יהיו מספיק מקומות להתמחות בשל ההארכה. לדבריו, תקופת ההתמחות היא תקופה בה רוב המתמחים מרגישים שמנצלים אותם ושלא נותנים להם בפועל כלים לעבודה עם סיום ההתמחות: "ברוב המקרים המתמחים עובדים שעות נוספות ללא תמורה, נשארים עד אחת בלילה אם צריך. זה מתחיל במאות שקלים ומגיע לאלפי שקלים, כשגם ככה מתמחים מקבלים שכר מינימום. מקומות ההתמחות רואים במתמחים כוח עבודה זול ולכן כולם רוצים לקבל אותו".



לטענתו בחלק מהמקומות מפטרים את המתמחים לפני החגים כי זה לא כלכלי להמשיך להעסיק אותם בתקופה זו, בה ממילא יש הרבה חופשים ולשכת עורכי הדין "לא מפקחת ולא מתעניינת. אנשים מפחדים להתלונן כי יודעים שיעיפו אותם מההתמחות". שקד הוסיף כי "יש מתמחים שהעבודה שלהם כוללת בעיקר שליחויות, הופכים אותם לשליחים, הם בכלל לא רואים עבודה משפטית וזה מה שהם עושים כל ההתמחות שלהם. אחרי זה ישאלו אותם מה הם עשו בהתמחות והם לא עשו כלום. זו שנה וחצי שהלשכה צריכה להגן עלינו והיא לא עושה את זה אבל כן דורשת מאיתנו, אנחנו כפופים לכל החוקים של הלשכה 24/7".