המופתי של ירושלים אמר הבוקר (חמישי) בראיון ל"אל-ערביה כי "המצב חזר לקדמותו. אנחנו נתפלל באל-אקצא". בנוסף, גם בווקף אישרו לשוב ולהתפלל במקום. הדברים נאמרו בעקבות פירוקו המוחלט של מערך האבטחה שתכננה המשטרה בהר הבית, והמצב חזר לקדמותו, שבועיים לאחר הפיגוע. ניתן לומר בהחלט כי המגנומטרים, המצלמות, הגדרות והקונסטרוקציות פורקו למרות חוסר שביעות רצון של המשטרה. מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, אמר מיד לאחר אותו פיגוע כי "המצב שהיה הוא לא המצב שיהיה". היום כבר אומרים במשטרה, במין תחושה של פספוס, בעקבות ההחלטות שהתקבלו בדרג המדיני ביטחוני כי "עם הסרת הקונסטרוקציות והגדרות אנחנו חוזרים בעצם למצב הקודם שלפני הפיגוע".

הגורם הבכיר במשטרה ציין כי "זה לא המצב האופטימלי, ואנחנו פועלים בהתאם להנחיות של הדרג המדיני ביטחוני. אנחנו סברנו שיש צורך מיידי בהצבת המגנומטרים כמוצר נגיש על המדף ותוך כדי נערכנו לבחון אמצעים בידוק וסל אבטחה ראוי יותר אולם ההחלטות התקבלו ואנחנו ערוכים להתמודד עם ההתפתחויות במקום".

במשטרה מאשרים כי במהלך הלילה פעלו עובדי עיריית ירושלים, בהנחייתו של מפקד המחוז, להסיר את הגדרות והקונסטרוקציות שהוצבו באזור ההר. הם הסבירו: "אחרי שהסירו את המגנומטרים והמצלמות, מפקד המחוז מצא לנכון כי זה חסר תכלית ותועלת ואין שום עניין בגדרות והקונסטרוקציות שהרי אלו נועדו כפלטפורמה להצבת המצלמות ולכן ניתנה ההנחיה להסירם". הגורם הסביר כי "עתה נצטרך לבחון כיצד השטח מגיב להתפתחויות האחרונות".

במשטרה מבקשים להדגיש כי הר הבית בניגוד לאמירות השונות פתוח לרווחת הקהל זה כעשרה ימים, יחד עם זאת הם מציינים כי לנוכח הנחיות של המנהיגים הפלסטינים ואנשי הווקף נמנעו המתפללים מלהעלות לשטח ההר והם התפללו במבואות.

"כפי הבנתנו הם מתכוונים להתיר את האיסור ואז יגיעו ההמונים . למחר אנחנו צפויים שתהיינה חגיגות שמחה וקריאות להגיע להר בכמויות גדולות. אנחנו כמובן ניערך לדבר הזה וכך נגיב גם השבוע" אומר גורם בכיר במחוז ירושלים שמתריע. "אם יהיו כאלו שירצו להגדיל את חגיגות השמחה ולהסתכל על העניין כסוג של התקפלות, נגיב בהתאם".

הסרת המגנומטרים בעיר העתיקה. צילום: רויטרס


במשטרה מציינים כי "ראש הממשלה הנחה אותנו לשמור ולהגן על הר הבית ולנסות ולמנוע אירוע נוסף. כל מה שנעשה בימים האחרונים הוא כדי להשיב את ההר לשגרה. כרגע חזרנו למתכונת הקודמת". הגורם הבכיר התייחס לבידוק הפרטני, והאפשרות לבצע בידוק שכזה בשעות התפילה בהן זורם המון מוסלמי לשטחי הר הבית. "בדקנו גם אפשרות של בידוק פרטני וזה לא אמצעי יעיל לא בכמויות של עשרות אלפים ובוודאי שלא בפרקי הזמן הקצרים".

לדברי הגורם, מי שייראה חשוד, כפי שעשינו קודם, יעבור בדיקה פרטנית ידנית ואני אומר מראש שזה לא אמצעי אפקטיבי במאה אחוז, אמר, "חשוב לראות את המקום לראות את כמות האנשים שעוברים במבואה ומדובר במספרים עצומים. התפילה היא קצרה והם רוצים להגיע מהר ולהתפנות מהר".

איך תגיבו אם כן?
"אם נמצא לנכון לדלל, להגביל, או לצמצם כניסות נבצע בהתאם לצרכים".

אתה מאמין שתוכלו להתמודד עם הכמויות של המתפללים הצפויים להעלות להר מחר?
"במהלך השבועיים האחרונים התמודדנו עם אלפים רבים שבאו להתעמת איתנו בזמן תפילות. יום שישי זה יום סמל עם הרבה מאד אנשים ולכן אנחנו צופים שיגיעו הרבה יותר אנשים מבשבוע שעבר אפילו. להתמודד עם הנושא הזה אנחנו מסוגלים וזה מה שנעשה מחר בהתאם להערכות מצב ולמידע המודיעיני".

הגורם הבכיר התייחס לעובדה שכלי תקשורת הורחקו משטח שער האריות. "עשרות שוטרים נפצעו אחרי שהתרסקו עליהם אבנים ונפגעו מיידוי של חלוקי נחל באמצעות רוגטקות", הסביר, "אנחנו נמצאים בתקופה לא רגועה ותפקידי להיות אמון על ביטחון הציבור ובכלל זה גם על ביטחונכם". הוא סיכם: "לא אשאיר מקום לספק שבו עולה חשש לסכנה לחיי אדם ואפעל להרחיק כל גורם משם".