הסלמה נוספת במצב בהר הבית: עם סיום תפילת הערב (חמישי) במתחם הקדוש ופיזור המתפללים, הבחינו כוחות המשטרה המוצבים על ההר כי עשרות צעירים התבצרו במסגד אל אקצא, ולא נשמעו להוראות השוטרים לעזוב את שטח ההר כמקובל בסיום התפילה. על מנת למנוע הסלמה, וכחלק מהיערכות המשטרה לתפילות יום השישי, נכנסו כוחות הביטחון אל המסגד, בו התבצרו הצעירים, ופעלו להוצאתם. מספר צעירים שהפרו את הסדר והתעמתו עם השוטרים נעצרו והועברו לחקירה.



בתחילה, כאמור, ניסתה המשטרה לקרוא למתבצרים לצאת החוצה, באמצעות הוואקף, אך היא נענתה בשלילה. לאחר ניסיונות נוספים, במהלכם כרזו גם כוחות המשטרה לצעירים להישמע להוראותיהם ולצאת מהמסגד, החליטו הצעירים לנעול את דלתות המסגד וסרבו לצאת, מה שהביא בסופו של דבר, כאמור, למעצרם של חלקם.



מהמשטרה נמסר כי היא "תמשיך לפעול למען שמירה על הסדר הציבורי והסטטוס קוו בהר הבית, ותנהג ביד קשה כנגד כל מי שמנסה להתסיס ולהפר את הסדר הציבורי ואת שלום הציבור".



מתפללים מוסלמים עם דגלי פלסטין בהר הבית. צילום: רשתות ערביות
מתפללים מוסלמים עם דגלי פלסטין בהר הבית. צילום: רשתות ערביות



נראה כי בניגוד לשבוע שעבר, המתפללים יעלו מחר למסגדים שבמתחם הר הבית, לאחר שבוואקף הכריזו כי כל אמצעי הבטיחות החדשים שהותקנו במקום לאחר הפיגוע הקטלני מלפני שבועיים הוסרו. עם זאת, ישנה דריכות גדולה למהומות באזור – וראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על פריסת כוחות מתוגברים של משטרה בעיר.



כזכור, במהלך אתמול נכנסו אלפי פלסטינים, בפעם הראשונה, מאז הפיגוע לרחבת הר הבית ולאזור מסגד אל־אקצא, והתעמתו עם כוחות הביטחון. לפחות 50 מהם נפגעו במהלך העימותים, מה שהביא להחלטה לתגבר את הכוחות בירושלים עם שלוש פלוגות מג"ב.



"העול מוטל על כתפי השוטרים הנמצאים חשופים ממש בשדה קרב", אמרו לפני המהומות גורמים במשטרה, "מקבלים החלטות בחטף, וככה זה נראה. המהומות לא יירגעו כל כך מהר, זו רק ההתחלה".