במשך תקופה ארוכה, בימים של מטחי קסאמים ואזעקות צבע אדום, עלתה שדרות לכותרות עם התמונות המוכרות של תושבים מבוהלים ובתים שספגו מהלומה, אבל בשנים האחרונות יש שינוי במקום. ימים של תקווה ואופטימיות שגורמים לראש העיר אלון דוידי להכריז שבתוך עשור מספר התושבים יוכפל. זו לא פנטזיה אישית אלא תוכנית שמגובה בנתונים ומספרים.
 
“נושא הקסאמים מלווה את העיר כבר במשך שנים", הסביר ראש העיר כשנפגשנו. “הרעיון הוא שנפסיק לצפות שמשהו יקרה אלא נראה מה אנחנו מצליחים לעשות בעזרת כוחנו. העיר הרי לא רחוקה מהמרכז, נמצאת באזור יפהפה, מכללת ספיר ממוקמת ליד, אחוזי הזכאות לבגרות הם הגבוהים בדרום. יש פה תושבים שהוכיחו חוסן אישי וקהילתי. 
 
“רגע אחרי שמבצע צוק איתן הסתיים קיבלתי החלטה, ביחד עם ראש הממשלה, שמשווקים פה כמה שיותר יחידות דיור. שלוש שנים אחרי, 3,000 כבר שווקו. כל מה שאנחנו מציעים, נחטף. משקיעים פה המון בתשתיות. אתה מציב סטנדרט ומקבל פידבק. ההגירה השלילית בשדרות שהייתה במשך עשרות שנים הפכה לחיובית, קליטה של אלף תושבים בשנה. נפתחו בתי ספר חדשים, גני ילדים. רואים את התהליך בעיניים".


אתה לא חושש? הרי הבעיה בעזה עדיין לא נפתרה.
“אני לא יכול לתת תחזית לגבי המצב הביטחוני באזור, אבל יכול לספר שיש כאן פלטפורמה רצינית להצלחה, בעזרת גיבוי ממשלתי. החלטה שהמדינה לא סופגת יותר ומגיבה בכוח למה שקורה. ממשלה שמייצרת מענה למנהרות ולרחפנים, משקיעה מיליארדי שקלים בפתרונות. להגיד לך אם תהיה פה קטסטרופה? אני לא יודע, לכן אני עובד מהר. הרי בקבוצה מנצחת לא מחליפים הרכב וצריך לרוץ כמה שיותר".


משחק בית

דוידי בן ה–44, שנבחר לראשות העיר לפני כשלוש שנים וחצי, מודה שהוא היה צריך עזרה כדי להתחיל בתוכניתו השאפתנית - להזניק את שדרות קדימה. למזלו, כשהציץ הצדה גילה את מפעל הפיס עומד לידו, מוכן למשימה החשובה. 
 
“מפעל הפיס שותף איתנו בכל הפרויקטים הגדולים", הוא אומר. “הבריכה העירונית הייתה מוזנחת במשך שנים. אחרי שהפיס והטוטו השקיעו בה מיליוני שקלים, היא הפכה לבריכה אמיתית. הפיס סייע לנו בבניית האצטדיון העירוני, שנמצא כעת בשלבי סיום. זה אומנם לא האצטדיון הגדול שהוקם בבאר שבע, אבל במקום שהקבוצה שלנו תשחק במגרש אימונים ושהצופים ייאחזו בגדרות, יהיה להם כעת מקום מסודר. כשרציתי לשדרג את גני השעשועים, לקחתי את הקצאות מפעל הפיס. יש לנו שיתוף פעולה עם הפיס ומשרד החינוך, השקענו 6.5 מיליון שקל בבניית אגף חדש בבית הספר היסודי הגדול בעיר".
 
דוידי מאמין גדול במשפט שאמר לו ראש הממשלה בנימין נתניהו: “כששדרות חזקה, ישראל חזקה". החוסן המקומי טמון באיכות האנשים וברצונם להתקדם.
ראש העיר גאה מאוד בפרויקט המלגות לסטודנטים, המשותף לעירייה ולמפעל הפיס. “זו גולת הכותרת, ואני אומר שאפו ליו"ר מפעל הפיס אלוף (במיל') עוזי דיין", הוא מציין. “אנחנו מחלקים היום יותר מ–200 מלגות של 10,000 שקל לבני שדרות. מדובר בשיתוף פעולה עם המיזם של מפעל הפיס ופרויקט פר"ח. תחשוב מה נתתי - אפשרות למי שאין לו.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי. צילום: אריאל בשור, אבשלום ששוני
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי. צילום: אריאל בשור, אבשלום ששוני


זה דבר אדיר. זה מחזק לא רק את אותם צעירים אלא גם את הקשר בינם לבין הרשות המקומית. יש הזדהות. הסטודנט מקבל המלגה מתנדב בקהילה כ–250 שעות, בעבודה עם תלמידים, עם קשישים או בשכונות. בזכות מפעל הפיס יש לסטודנטים הצעירים חיבור עם התושבים".
 
מבחינת דוידי, ריצה מהירה קדימה מתבטאת בבנייה ובהתחדשות. בנסיעה בכביש הראשי בעיר אפשר להבחין בשכונות החדשות שמתרוממות ובגני שעשועים לילדים שמוסיפים תחושה של רעננות.
 
“שדרות נראית אחרת, אבל אני מקווה שלפחות הדנ"א שלה לא ישתנה", אומר ראש העיר. “החמימות והמשפחתיות חשובות לנו גם כשנגדל. כשבניתי את גני השעשועים, שאלו אותי למה. התשובה הגיעה לא מזמן מהתושבים עצמם. הם אמרו שבזכות הגנים הם נפגשים זה עם זה הרבה יותר. בבניין שאין לצדו גן, אנשים מעדיפים להישאר סגורים בבית".
 
לדוידי חשוב מאוד לדבר על חיים נורמליים ושגרתיים, בעיר שרק לפני שלוש שנים עמדה במרכז מבצע מלחמתי מסובך וטראומטי. מבחינתו, העתיד חייב להיות ורוד.
 
“היה מי שדיבר על אפשרות של פינוי שדרות בשעת צרה, ובכל הדיונים אמרתי שלא נפנה. בזה אני מאמין", הוא קובע. “אני צריך לתת את האפשרות של בתי ספר פתוחים, גני ילדים. העיר צריכה לעבוד, והתושבים יחליטו אם להישאר או לא. כרשות אנחנו חייבים לתת מענה. אני רוצה שיבינו ששדרות היא אחלה אופציה למגורים. אתה מקבל פה דירה ויודע שכל מה שתשקיע בה לא יירד לטמיון, ואכן המחירים רק עולים.

לי חשוב לעשות טוב לתושבים. חשוב שמי שבחר בי ירגיש שהעיר צועדת קדימה. הייתי צריך לעצור את העזיבה של בני הדור השני והשלישי, וזה קורה, הם חוזרים. זוג צעיר יכול לבנות כאן בית במחיר שפוי". 
 
לא מזמן פורסם ששדרות היא בין הערים המובילות בשיעורי התשואה על דירות, %15.6 בשנה האחרונה. “אני הולך לראות איך נראים פארקים ובתי ספר בערים אחרות ומקים אותם פה", אומר דוידי. “הולך להיבנות פה תיכון ראשון במדינת ישראל עם צורת לימוד שונה. זה התפקיד שלנו, לדעת וללמוד".


מקום למחשבה

לפני כשנה העיר עברה מיתוג מחדש, תחת הססמה “שדרות - מקום למחשבה". דוידי מעוניין לקצר את המרחק בין המרכז לפריפריה, לייצר עוד מקומות מגורים ומקומות תעסוקה. מי שימצא משרד קצת יותר רחוק, שלא יחשוש לנסוע ברכבת, כי התחנה המקומית מזמן הפכה ללהיט. “בעבר היו כאן תמונות של גאידמק שהגיע לסייע ושל אוטובוסים שבאו מהמרכז לעזרה. התמונות האלה אינן עוד, ואני גאה בזה", אומר ראש העיר. “השכונות החדשות שלנו הן ברמה של צא מהבית, לך חמש דקות ותגיע למשרד.

אנחנו עוסקים בחינוך ומדברים על חמש יחידות מתמטיקה וחמש יחידות אנגלית. הרבה פעמים נותנים לתלמידים לעשות מבחנים ברמה נמוכה כדי לרשום הצלחה בבגרות. אנחנו מאתגרים את עצמנו. אין הרבה ראשי ערים שיכולים להגיד ‘כיף לי'. זו עבודה קשה, יש חיכוכים פוליטיים, בעיות שלא נגמרות, אבל לקום בבוקר ולהגיד שאני חלק מהאטמוספירה של מדינת ישראל זו זכות".
 
בשדרות מתגוררים סטודנטים רבים שלומדים במכללת ספיר הסמוכה. יש בה גם מקומות בילוי בשעות הלילה. העיר חיה ובועטת, ואם צריך עזרה, אז תמיד מפעל הפיס מוכן לסייע. 
 
“בימות פיס, ההופעות שמפעל הפיס מסייע לנו להביא, זה פרויקט נפלא", אומר דוידי. “תמיד אנחנו מנצלים את הדברים האלה. היה פה אברהם טל וסחף איתו המונים. אתה יכול לצאת מהבית, חמש דקות הליכה ולראות מופע במחיר מצחיק. תראה לי עסקת חבילה שכזו. שדרות נמצאת היום במעבר החד מהישרדות להתפתחות. ואם יש בעיה, נהפוך אותה לאתגר". 
הפרויקט בשיתוף מעריב ומפעל הפיס