שמונה בני אדם נעצרו הלילה (ראשון) בגין הפרות סדר במהלך הלוויית הצעיר שנהרג מירי שוטרים ביפו. המשטרה לא התערבבה עם מסע הלוויה, במטרה למנוע חיכוך עם האנשים. כתב חדשות ערוץ 2 גלעד שלמור שהיה במקום הוכה ופונה לבית החולים איכילוב. על פי הודעת מד"א, הוא פונה כשהוא סובל מחבלות בגופו ונפצע באורח קל. 



ההלווייה בבית העלמין המוסלמי ביפו הסתיימה במהלך הלילה וכוחות גדולים של משטרה נערכו ברחוב יפת בצמתים הסמוכים מחשש מחידוש המהומות. למרות כמה קבוצות צעירים שהגיעו למחות מול השוטרים ומספר הצתות של כלי רכב במספר מוקדים, השקט היחסי נשמר. 
 
ראש עיריית תל-אביב יפו רון חולדאי התייחס לאירועים האחרונים ואמר: ״אני מבין את הכאב של הקהילה הערבית ביפו אך חשוב בעת הזו לשמור על איפוק  למען הסדר והביטחון של כולם. אסור לנו לתת לקיצוניים להרוס את החיים המשותפים ביפו אותם בנינו יחד בעבודה קשה. אני מקווה שהנושא יחקר במהירות וברצינות״.

כוחות מג"ב ביפו, הלילה. צילום: אבשלום ששוני

אתמול, החל משעות הצהריים חלקים מרחוב יפת ביפו נסגרו משעות הצהריים לתנועת כלי רכב, זאת בעקבות מהומות שפרצו ובמהלכן מאות צעירים הפגינו במחאה על מותו של צעיר מיפו כתוצאה מירי שוטרים במהלך מרדף הלילה. מאות שוטרים צפויים לתגבר את האזור במהלך הערב והלילה. במהלך האירוע, עיתונאי מאחד כלי התקשורת הגדולים הוכה ופונה לבית החולים איכילוב לקבלת טיפול רפואי

הצעירים הבעירו צמיגים, יידו אבנים, נפצו שמשת ניידת משטרה וגרמו לנזקים לאחד מהעסקים הידועים ביפו, הנחשבים כסמל לדו קיום - ממתקי מוטראן - שברחוב יפת. בעל העסק סמיר מוטראן סיפר ל"מעריב אונליין" כי "אחרי ויכוח שהחל בין הצעירים למשטרה, הצעירים ביקשו לסגור את העסקים בגלל הלוויה של הצעיר שנרצח. אמרתי להם שאני סוגר את החנות ובזמן שעובד יהודי התחיל להכניס את הדברים, זרקו אבנים על החנות, שברו לי את הוויטרינה והעדניות וגרמו לנזק לחנות".

בעל החנות הוסיף כי "צעירים שהיו במקום התחילו לזרוק אבנים. לא עשינו רע לאף אחד. חבל לי שאפילו שוטרים לא באו לרואת מה עשו לי, כשאני בקשר עם כל האוכלוסייה ומנסה תמיד להרגיע". מוטראן הביע אופטימיות שתוך יומיים הכל יירגע. "מאחורי המהומה הזו עמד גוף דתי שהסית את הצעירים", אמר, "ברוך השם שאני היחיד שנפגע באירועים". הוא העריך: "זה לא קשור בכלל למה שקרה להר הבית, פשוט תפסו טרמפ על מה שקרה".


סמיר מוטראן. צילום: אבשלום ששוני


כוחות גדולים של משטרה מסתובבים באיזור שבו התרחשו המהומות, ומונעים כניסת כלי רכב לחלקים מרחוב יפת. לעומת זאת, במגדל השעון מותרת הכניסה לכלי רכב, ועיריית תל אביב הודיעה שאירועי לילות יפו המתקיימים בגן הפסגה ובגן קדומים ייערכו במתוכנן. סמוך לצומת חג' כחיל נראים עדיין שרידי הפיח מהצמיגים שהבעירו המפגינים במהלך המהומות, והעסקים שנותרו פתוחים היו שוממים. "אנחנו כמו בעוצר. אין אנשים ואין חנויות אנחנו חיים על השבת שבאים הרבה אנשים", סיפר מוטראן.

שוטרי מג"ב ביפו. צילום: אבשלום ששוני


תושב יפו: "כשהיו מהומות של יהודים בחברון לא ירו בהם, אז למה בנו כן?"

תושבת המקום אמרה בכעס: "ההורים של הבחור שהשוטרים הרגו היו איתי בטאבה וחזרנו רק היום. הם משפחה טובה וירו בבחור צעיר מטווח אפס, לא עושים את זה". אחמד, צעיר תושב יפו הסביר כי "מהבוקר אין עבודה בעסקים, אנחנו מחכים לשבת, תמיד מפוצץ פה". הוא תהה "למה השוטרים הרגו אותו? כשהיו מהומות של אחרים של יוצאי אתיופיה באבן גבירול וזרקו אבנים על השוטרים - לא ירו בהם, אז למה בנו יורים? גם כשבחברון היו מהומות של יהודים לא ירו בהם. למה זה נגמר ככה גם? אנשים מאוד כועסים".

ניידת משטרה ביפו. צילום: אבשלום ששוני




צעיר נוסף אמר: "אנחנו רוצים דו קיום אבל השוטרים לחוצים. בשביל מה ככה יורים בבחור צעיר? יכלו לעצור אותו". לדבריו, יש חוק במדינה הזו. "היו יורים אולי קודם באוויר. אני לא יודע בדיוק מה קרה אבל זה כואב מאוד ובינתיים הפרנסה הלכה לנו השבת". בעל עסק נוסף אמר: "צעירים צעקו אללה אכבר וזרקו אבנים אבל הכל היה עניין שהחל כאירוע פלילי". אדם נוסף, בעלים של עסק המעורה לדבריו בחיים ביפו, טען ש"פעילים בתנועה האיסלאמית חיממו את האווירה והתסיסו".
 
האווירה מאוד מתוחה רבים הגיעו לבית המשפחה של ההרוג. צעירים מסתובבים והחשש הוא מפני חידוש המהומות. כרגע שקט ברחוב יפת אבל השקט מתוח. "יש כאן דו קיום העסקים ואנשים מתפרנסים מהיהודים והיהודים אוהבהים לבוא לכאן. מקווה שיירגע מהר מאוד ונחזור לחיות בשלום", אמר בעל עסק נוסף.