מנכ"לית ויצו ישראל, שרית ארבל שיגרה הבוקר (ראשון) מכתב להורי ילדים הצהרונים, שבו הודיעה כי ויצו לא תיגש למכרז להפעלת הצהרונים באזור המכרז (תל אביב וגבעתיים), וכתוצאה מכך תפסיק את פעילותה בצהרונים. לדבריה, "בשבוע האחרון עבר בכנסת ישראל חוק שמוזיל את עלות הצהרונים להורים עובדים. כארגון נשים חברתי, שפועל 97 שנים לעידוד יציאתן של נשים לעבודה, אנו מברכות על כך. אלא שכעמותה חברתית, אנו מחויבות לפרמטרים נוספים שההוזלה לא תאפשר לנו לעמוד בהם".



בעקבות ההחלטה לא יפתחו 84 צהרונים בתל אביב ובגבעתיים. לדברי ארבל, "הטיפול ביצירת רצף חינוכי איכותי, אינו יכול להתבסס רק על הוזלת המחיר. הוא חייב לתת מענה מערכתי איכותי ורציני". עוד הבהיר הארגון כי מדובר בצהרונים הפועלים במסגרת גני העירייה, לילדים בגילאי 3-6 ולא במעונות היום לגיל הרך (0 עד 3 שנים), אשר מפעיל הארגון ברחבי הארץ.



במכתבה הסבירה ארבל כי עלות של 935 שקל יכולה לתת מענה בסיסי בלבד, אך לא לכולם. כתוצאה מההוזלה, מי שייפגעו ישירות הם הורים יחידניים שקיבלו הנחות, אימהות שעובדות בחלקיות משרה, משפחה שיש בה יותר מילד אחד, מענה למשפחות שנקלעות למצוקה כלכלית או אחרת.



יתרה מכך, הסבירה במכתבה ארבל כי העלות המינימלית לא תיתן מענה לגמישות והבנת צרכים ייחודיים, לפיתוח תכניות והכשרת הצוותים, לפיקוח על איכות האוכל, לארוחות בוקר בימים ארוכים, לתקשורת רצופה עם ההורים, ולנוכחות של מערך הפיקוח בשטח, שכלל עד כה רכזת פדגוגית לכל 20 צהרונים, על מנת להיות ערוכות לתת מענה לכל משבר בזמן אמת.



לטענתה, "מעטפת השירותים של הצהרון חייבת לכלול צוות חינוכי עם תנאי העסקה זהים לצוותי הבוקר, ימים ארוכים, קייטנות קיץ, ליווי צמוד של רכזות פדגוגיות וגמישות והתאמה לכל סוגי המשפחות. שעות פעילות הצהרונים קשות לילדים, שמגיעים אחרי יום לימודים. מסגרת איכותית מחייבת מענים שמרחיבים את המענה שהם מקבלים בבוקר ולא מצמצמים אותם".



"בשל כל אלו אנו נפרדות בצער ובדאגה, מהפעלת הצהרונים אותם לווינו עשרות שנים. אנו אסירות תודה, למנהלות הצהרונים, לצוות האדמיניסטרטיבי, לרכזות הפדגוגיות, ובמיוחד לגננות ולסייעות על עבודתם המסורה והמקצועית, בלעדיכן כל זה לא היה אפשרי. אנו מודות לספקי המזון, החוגים והציוד הנאמנים שליוו אותנו .אנו מודות לכם ההורים, על האמון שנתתן בנו והפקדתם בידינו את היקר מכל, את ילדיכם. עשינו כמיטב יכולתנו".