"יש המון חורים בתוכנית הצהרונים שהשר כחלון יצטרך לשבת עם אנשי משרדו ולפתור אבל זו תחילתה של הרפורמה והיא מבורכת. הרעיון של רפורמה זה לעשות סדר בדברים, לעצור עוולות ולתקן אז מן הסתם כשיש משהו חדש, כשמדובר בילדים שלנו, הדבר הכי יקר לנו, אנחנו קודם נלחצים לפני שאנחנו מבינים. הרפורמה לטובתנו, הצלחנו להשיג פיקוח, זה סוג של עידן חדש שהולך להתחיל באחד בספטמבר", כך אומרת היום (שני) ל"מעריב-אונליין", אפרת בן-אפרים, אמא לשלושה מזכרון יעקב וממייסדי קבוצת מחאת ההורים נגד מחירי הצהרונים והקייטנות, בעקבות סערת הצהרונים.



בן-אפרים התייחסה לכך שחלק מהמפעילים אמרו שלא ייגשו למכרזים להפעלת הצהרונים בשנה הבאה ואמרה כי "יש פה מפעילים שהם בעלי חברות וזה לגיטימי שהם רוצים להרוויח אבל הילדים זה האישיו ולא המפעילים או הרשויות". עוד אמרה כי "מסתבר שעיריות גובות ממפעילים פרטיים בתוך בתי הספר שכירויות על המבנה להפעלת הצהרון וזה מבזה כי מה הם עושים? הפכו את בתי הספר והגנים לשטחים נדל"ניים, מוסדות החינוך שייכים למדינה, לנו, לאזרחים, לא יכול להיות שנותנים שם שירותים עם מטרות רווח".



"אני חוסכת 7,200 שקלים"


בן-אפרים הובילה יחד עם רועי חבושה את המאבק במחירי הצהרונים במהלך השנה האחרונה ובימים האחרונים הם הוצפו בתגובות תמיכה של הורים רבים: "מאות הורים מודים לנו, אומרים שהם הרבה יותר רגועים שהם ישלחו את הילדים שלהם לצהרונים כשהם יודעים שהם מפוקחים, כשהם יודעים מאיפה האוכל יגיע. זה פשוט מדהים והכיס כמובן זה חלק מאוד נכבד פה. לי אישית נחתכו 720 שקלים, בחישוב של 10 חודשים אני חוסכת 7,200 שקלים".



"הרפורמה לטובתנו, הצלחנו להשיג פיקוח", אפרת בן-אפרים
"הרפורמה לטובתנו, הצלחנו להשיג פיקוח", אפרת בן-אפרים



כשהיא נשאלת מה היעדים הבאים של הקבוצה היא מדגישה: "עוד לא סיימנו את המאבק, אנחנו מרגישים שנעשה פילוג. יש הבדל בין אמא בחיפה לאור יהודה מבחינת הסבסוד של הצהרון וצריך להיות סטנדרט אחיד בכל הארץ. יש עוד כל כך הרבה מה לעשות ואנחנו לא נעצור. הבנו כמה כוח יש להורים לשנות ולהשפיע, פשוט צריך לדחוף את העגלה במעלה ההר. זה לא הסתיים אבל צריך להמשיך להילחם".



בתוך כך, ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, הודיע היום כי העירייה תסבסד תוספת לצהרונים בהיקף של כ-7.5 מיליון שקלים לשנה, במטרה לאפשר לילדי העיר להמשיך ליהנות מסל שירותים מוגבר. ראש העיר אמר כי החל משנת הלימודים הקרובה תונהג בעיר תוכנית "ניצנים פלוס" שהתקבלה בשיתוף הנהגת ההורים העירונית. העירייה תסבסד מאות שקלים לכל ילד בצהרונים (גיל גן) ולמועדוניות (כיתות א'-ג'). בעירייה מציינים כי התוספת תאפשר לממן תוספת של 40 סייעות לילדים לא גמולים בגיל טרום-טרום חובה, הגדלת תקציב חוגי ההעשרה, הוספת סייעת צמודה לילדים בעלי צרכים מיוחדים, תוספת משמעותית לתקציב חומרי היצירה הרחבת שעות הפעילות עד לשעה 16:30 ועוד.



תזכורת לרפורמת הצהרונים


כזכור, בתחילת החודש הודיע משרד החינוך הודיע כי מחודש ספטמבר הוא יספק צהרונים מסובסדים לילדים בגני הילדים הציבוריים ולתלמידי כיתות א'-ב'. מדובר על יוזמה בשיתוף משרד האוצר והשלטון המקומי שלצורך ביצועה הוקצה 1.3 מיליארד שקלים. התוכנית המכונה "ניצנים" תכלול מסגרות לימודיות בשעות אחר הצהריים לתלמידים מתום יום הלימודים ועד השעה 16:00.



העלות הבסיסית של צהרון תעמוד על 650 שקלים לחודש כאשר המשרד יסבסד את עיקר הסכום, בהתאמה לדירוג הסוציו אקונומי של הרשות. ניתן יהיה להרחיב את מסגרת הצהרון הבסיסית באמצעות הוספת פעילות בחגים והוספת חוגים נוספים מעבר לשני החוגים שניתנים בחבילה הבסיסית, עד לרף מקסימלי בסך 935 שקלים.



מרגע הודעת המשרד, הדבר עורר סערה ואתמול מנכ"לית ויצו ישראל, שרית ארבל, הודיעה כי 84 צהרונים לילדים בני 3 עד 6 בתל אביב וגבעתיים לא ייפתחו את שנת הלימודים. במכתב ששלחה להורים נכתב כי עלות של 935 שקלים יכולה לתת מענה בסיסי בלבד אך לא לכולם. כתוצאה מההוזלה, מי שייפגעו ישירות הם הורים יחידניים שקיבלו הנחות, אימהות שעובדות בחלקיות משרה, משפחה שיש בה יותר מילד אחד, מענה למשפחות שנקלעות למצוקה כלכלית או אחרת. עוד כתבה ארבל כי העלות המינימלית לא תיתן מענה לגמישות והבנת צרכים ייחודיים, לפיתוח תכניות והכשרת הצוותים, לפיקוח על איכות האוכל, לארוחות בוקר בימים ארוכים, לתקשורת רצופה עם ההורים, ולנוכחות של מערך הפיקוח בשטח, שכלל עד כה רכזת פדגוגית לכל 20 צהרונים, על מנת להיות ערוכות לתת מענה לכל משבר בזמן אמת.



ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד ויוזמת חוק הפיקוח על הצהרונים התייחסה לכך ואמרה כי "רפורמת הצהרונים מעלה חששות מצד ארגונים שהיו רגילים להרוויח כספים רבים על חשבון הורים צעירים במשך שנים. מסע ההפחדה שמנהלים הארגונים אינו נכון ואינו ראוי. אסור לנצל את רגישות ההורים לסיכול רפורמות שפוגעות בהכנסות".



ראש עיריית גבעתיים: "את ויצו, שבחרו לא לגשת למכרז, יחליפו מפעילים אחרים"


רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, התייחס גם הוא להודעת ויצו וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "ויצו יצאו בספין תקשורתי, והודיעו כי 'לא יפעילו צהרונים בתל אביב וגבעתיים'. בהחלט זכותם. ארגיע ברשותכם את כולנו - בגבעתיים יפעלו החל מספטמבר, צהרונים במתכונת מלאה, ועל פי הוראות החוק החדש במחיר של 935 שקלים כשהעירייה, בכדי לא לפגוע באיכותם, תשתתף בסבסוד בסכום של כ 2.5 מיליון שקלים. את ויצו, שבחרו לא לגשת למכרז, יחליפו מפעילים אחרים, המחויבים לעמוד בתנאי המכרז המחמירים שהצבנו".



גם בנעמת התייחסו אתמול למכרז הצהרונים בעקבות החוק החדש ומסרו כי "כיום נעמת מפעילה 22 צהרונים בתל אביב. בתנאי המכרז הנוכחיים נעמת לא תוכל להמשיך ולהפעילם. מכיוון שהעירייה דחתה את המועד האחרון להגשת המכרז ל-2 באוגוסט אנו נמתין בתקווה כי יחול בו שינוי אשר ישנה את התנאים ויאפשר לנעמת לגשת למכרז".



עוד קודם להודעות של ויצו ונעמת, בשבוע שעבר הודיעו מספר מפעילים בתל אביב, בהם בצהרי היום ובית דניאל כי לא יגשו למכרז של העירייה משום שלא יוכלו מבחינה כלכלית לפתוח את הצהרונים. "אם מישהו חושב שיעשה מהפך חודש לפני תחילת השנה הוא חולם", אמרה אחת האחראיות על הצהרונים באחד המפעילים.