"אני מאוד כועסת על המדינה, מרגישה שהפקירו אותנו בלי לתת לנו פיתרון הולם. חוץ מלהילחם בהחלטה, לא נשאר לי מה לעשות", אומרת נועה אברהמי מרמת גן, אם לילד אלרגי בן שנתיים וחצי, אחד מתוך 350 פעוטות בגילאי לידה עד שלוש שבאחד בספטמבר יישארו ללא מסגרת מתאימה בשל החלטת מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לבטל את העסקת הסייעות לילדים האלרגיים.



לפני שבוע התקיים דיון בנושא במסגרת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד בראשותה של ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו). למרות דרישת הוועדה לבטל את ההחלטה ולהחזיר את המצב לקדמותו עד מציאת פיתרון אחר, טרם נמצא פיתרון לסוגיה. אברהמי, שבנה אלרגי לביצים ולבוטנים, מוסיפה: "אומרים לי לשלוח את הילד לשדה הקרב ולקוות שהכול יהיה בסדר. אנחנו נמצאים בימים של אי שקט, לא יודעים מה יהיה".



"על המדינה מוטלת החובה לקחת אחריות"


יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ שאשא ביטון, מדגישה: "לכ-350 ילדים אין פיתרון לשנת הלימודים הקרובה, רק בשל היותם אלרגיים, בעקבות ההחלטה של משרד הרווחה והמחלוקת בינו לבין משרד הבריאות. אמנם פיתרון מערך הסייעות שהיה נהוג עד כה הוא חלקי וזמני, אך ההחלטה לבטלו התקבלה מבלי לגבש פיתרון חלופי וראוי לילדים האלה, שחלקם נרשמו כבר למעונות לשנה הבאה ואף אושרה להם סייעת. המדינה ומוסדותיה חייבים להבין כי מוטלת עליהם החובה לקחת אחריות על הנושא ולא להתנער ממנו".



אלינור למפל, אם לילדה בת שנה ו-10 חודשים שאלרגית לחלב, מסבירה: "הפיתרון הוא שהילדים יישארו בבית. אני נמצאת כל יום בחשש מה יהיה באחד בספטמבר. יש בי כעס ואכזבה, ובדיון האחרון פשוט פרצתי בבכי. נשאר חודש ואני לא יודעת מה לעשות. אנחנו מעט משפחות, אז לא שמים עלינו. חוסכים עלינו".



"צריך להשוות את התנאים לגני הילדים"


יערה שילה, רכזת תוכנית מנהלות מעון במכללת אפרתה וחברת ועדת היגוי בקואליציה לחינוך מלידה באנו, הייתה שותפה ברוב הדיונים בנושא ומדגישה: "הפער בין ילד בגיל לידה עד שלוש לבין ילד בגיל שלוש עד שש הוא עמוק בכל התחומים. עכשיו אנחנו מגלים את זה גם בנושא הילדים האלרגיים. ילדים עד גיל שלוש לא מקבלים כלום, כי הם לא תחת משרד החינוך ואין עליהם אחריות. לאן ילכו עכשיו 350 פעוטות שאין מסגרת לשנה הבאה? צריך להשוות את התנאים לגני הילדים, העניין הוא ששר הרווחה אומר שזה תקציב של משרד הבריאות וזה שוב חוזר לזה שהילדים נודדים בין המשרדים. הסייעות היו רק שעתיים ביום. אמנם זה לא הפיתרון, אבל עד שיעשו משהו, אי אפשר לבטל אותו".



סמנכ"לית עמותת יה"ל לאלרגיות מזון נעמה קציר שמואלי מסכמת: "מדובר במלחמה על הבריאות של הילדים שלנו, ואין לנו כוונה לוותר. נלך עד הסוף, כולל פנייה לבג"ץ". גם במועצה לשלום הילד התייחסו לכך ועו״ד רחלי הכהן אומרת כי "ההחלטה לבטל כליל את תקצוב הסייעות, ללא פיתרון ביניים, מותירה את פעוטות אלו בוואקום ופוגעת בהם קשות. אנו קוראים למשרד הרווחה לקחת אחריות ולהמשיך בתקצובן וזאת, לכל הפחות, עד למציאת פיתרון חלופי ולהטמעתו בשטח".



ממשרד הרווחה נמסר: מנכ"ל משרד העבודה והרווחה שלח מכתב נוסף למנכ"ל משרד הבריאות בנושא טיפול בילדים אלרגניים וזאת משום שאין בסמכותו של משרד העבודה והרווחה לטפל בבעיות רפואיות. נדגיש כי ביטול הסייעות לילדים אלרגניים נעשה לאחר שמשרד הבריאות טען כי אין צורך בסייעת ייחודית וכי פעולות סטרליזציה והכשרות מנע לגננות ולסייעות מספיקות דיין. לכן, אנו נערכים בגיבוש הכשרות לצוותים בנושא הזה. נציין עוד כי חה"כ יפעת שאשא ביטון, התחייבה כי תפנה לשר האוצר בבקשה לתקצב את הסיוע, ואנו ממתינים לתשובות.



במשרד הבריאות בחרו שלא להתייחס לנושא.