הנהלת חיפה כימיקלים, שכשלה במאבק על השארת מכל האמוניה בחיפה, ונאלצה לסגור אותו לשימוש לפני ארבעה חודשים כמקור חומר הגלם העיקרי שלה, צלחה את המשבר במהלך החודשים הללו, כשלאחר פסיקת בית המשפט העליון על סגירת המכל, הצליחה לנהל מקח וממכר עם הממשלה על המשך פעילותה, ולייצר לעצמה אופק פעילות.



מבין 11 חלופות למכל שהגישה החברה בחודש מרץ האחרון, בחנה הממשלה שלוש חלופות, ובחרה באחת מהחלופות הזמניות הזולות יותר לחברה - אניית אמוניה שתעגון בנמל חיפה. במתווה שהממשלה אישרה אף ניתנה קדימות לחיפה כימיקלים בהקמת החלופה ארוכת הטווח, בדמות מסוף פריקת אניות אמוניה גדולות שייבנה הרחק מקו החוף על ידי החברה עצמה, ויתופעל על ידה, עוד לפני שיקום מפעל ייצור אמוניה על ידי חברה אחרת בדרום.



מבקר המדינה יוסף שפירא, שבחן את ההתנהלות של הממשלה סביב הדיון על החלופות ובחירתן, מצא כי נפל פגם ואף חשד לפלילים של גורמי ממשל בכירים בדיון על החלופות לטובת האינטרסים של חיפה כימיקלים. החומרים הועברו לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש) שטרם החליט כיצד לנהוג בהם.



בינתיים, ניגשה חיפה כימיקלים, בתמיכת הממשלה שאימצה את עמדתה, לערעור לבית המשפט העליון על מועד הריקון של מכל האמוניה שנקבע לסוף יולי. ההפסד בערעור בשבוע שעבר היה מהדהד והוא שעודד את הנהלת החברה לשלוף את "נשק יום הדין" של סגירת המפעלים. בג"ץ דחה את בקשת החברה לדחות בחמישה חודשים את ריקון המכל ודחה אותו רק בחודשיים, אבל המכה האמיתית הייתה הקביעה של השופטים שלמעשה אסרה על הממשלה להוציא לפועל את חלופת אניית האמוניה עד שהמכל ירוקן. 


מפעל חיפה כימיקלים. 800 מעובדיו יפוטרו והוא ייסגר. צילום: מקס ילינסון
מפעל חיפה כימיקלים. 800 מעובדיו יפוטרו והוא ייסגר. צילום: מקס ילינסון


בשיחה עם מעריב טרם ההחלטה בערעור ואחרי שהממשלה אישרה את חלופת האנייה הזמנית, אמר עמיחי זיידר, סמנכ"ל התפעול של חיפה כימיקלים: "אנחנו ממתינים להיתר הסופי מהמשרד להגנת הסביבה להפעיל את חלופת האנייה, וההיתר הזה מבושש לבוא. ברגע שיתקבל ההיתר הוא יאפשר לנו לחדש את הפעילות המושבתת בקווי הייצור בשני המפעלים ולהחזיר את העובדים לעבודה".

בה בעת עיריית חיפה החלה בהליך משפטי נפרד נגד יישום חלופת האנייה שמבחינתה היא "מכל אמוניה צף" ועוד מאותם סיכונים בריאותיים וביטחוניים לתושבים. אבל בג"ץ למעשה הקפיא את חלופת האניה בעצמו וזה היה הקש ששבר את גב הגמל מבחינת החברה לאחר שגם במשרד להגנת הסביבה הבהירו השבוע במכתב להנהלת חיפה כימיקלים כי ההיתר לאנייה מוקפא עד להשלמת ריקון המכל. "חייבים להבין שמאות העובדים מקבלים שכר מלא במשך ארבעה חודשים בהם המפעלים מושבתים" הבהיר זיידר בשיחה עם מעריב. כעת, כשהאופק לחידוש זרימת האמוניה למפעלים לא נראה באופק החליטה ההנהלה לממש איום בן ארבעה חודשים ולפטר את כלל עובדיה בישראל.

פעילי סביבה המעורים במאבק מאשימים גם היום את חיפה כימיקלים בספין תקשורתי טקטי. "החלופה של ייבוא אמוניה באמצעות מכלים קטנים ופיזורם באתרים ממוגנים הייתה יכולה להיות יעילה אבל יקרה יותר לחברה, כך גם המעבר לתחליפי אמוניה שקיימים אבל היו מצריכים את החברה להשקעה ניכרת שהיא לא רצתה בה", אומר גורם שהיה מעורב במאבק נגד מכל האמוניה אבל לא פילל לפיטורי מאות העובדים.

הוא הוסיף כי "מדובר בהפעלת שריר של בעלי החברה מול הממשלה אחרי שאמרו 'תחזיקו אותי' תקופה ארוכה וסחטו מהממשלה כל מה שיכלו לאחר סגירת המכל, הם הבינו אחרי שנדחו שוב בבג"ץ שהם משלמים מחיר על סחבת של עשר שנים שבהן לא עשו דבר לסגירת המכל. רק אחרי שנלחצו אל הקיר, בתהליך של ארבעה חודשים, הם נאלצו לשלוף מהמגרה את החלופות למכל. אין סיבה שהמפעלים ייסגרו. החברה יכולה להשקיע בחלופה הזמנית היקרה יותר והבטוחה יותר מהאנייה ולעבור בטווח הארוך לתחליפים, היא רווחית מספיק כדי לעשות זאת אבל היא לא רוצה".