המשבר בין הנכים לממשלה רק מחריף. יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד בכנסת, ח"כ דוד ביטן, מי שעמד לצד המאבק להגדלת קצבת הנכות למרות התנגדות ראש הממשלה, הגיב לכוונת ארגוני הנכים שהפגינו הערב (רביעי) מול ביתו, בכך שגייס לצידו כמה פעילים עם מוגבלויות והתנער מארגוני הנכים הגדולים. ביטן החתים את הפעילים כתומכים במתווה השנוי במחלוקת של ראש הממשלה נתניהו המעניק קצבה מוגדלת רק למקצת הנכים ועושה לשם כך שינוש ישיר להגדלת הקצבאות רק בכשליש מהתציב שהקצה האוצר לצעד.



ארגוני הנכים הגדולים, "מטה מאבק הנכים" ו"נכה לא חצי בן אדם'" דחו את הצעד של ביטן, וטענו כי גייס לתמיכה במתווה פעילים המזוהים פוליטית עם הליכוד, מה שלא הפריע לו להציג ראשי ארבע עמותות קטנות כ"ראשי ארגוני הנכים". ביטן מצידו משליך את אותה ההאשמה על ארגוני הנכים הגדולים, שמאז ומעולם אינם פוליטיים, ומנסה לצבוע אותם כבעלי אינטרס פוליטי משלהם: "מדובר בהפגנה פוליטית לאור העובדה שנושא קצבאות הנכות מקודם באופן רציני על ידי הממשלה בשיתוף עמי ועם הכנסת. ראש הממשלה הנחה ביום ראשון האחרון שהצעת חוק ממשלתית בנושא תובא בפני הכנסת עוד במהלך פגרת הקיץ שלה. יתקיים שינוי משמעותי הכולל העלאה משמעותית בגובה הקצבה, הצמדת הקצבה לשכר המינימום, ושילובם של הנכים בשוק העבודה כאשר קצבתם לא תפגע גם אם ישתכרו שכר חודשי של עד 4200 שקלים". 


ח"כ ביטן. "שיקר לנו במצח נחושה". צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ ביטן. "שיקר לנו במצח נחושה". צילום: מרק ישראל סלם


עם זאת, ח"כ ביטן עצמו נסוג מהיעד המרכזי שהציג לראש הממשלה במתווה המוסכם על כל סיעות הכנסת שהביא בפניו לפני חודשיים ובבסיסו – העלאת קצבת המקסימום החודשית ל-4,000 שקל לכלל הזכאים לה, כרבע מיליון נכים, רובם ככולם חסרי כושר עבודה. בעוד במשרד רה"מ מתעקשים כי רק 30% מהזכאים, הנכים הקשים ביותר, יקבלו קצבה כזאת ולשאר תעלה הקצבה המקסימלית ל-3200 ₪ שהם ההכנסה שמתחתיה מתוח קו העוני, ועדיין לא ברור על פי איזה מתווה ועל פני איזה פרק זמן. גם הבשורה לפיה הקצבה תוצמד לעדכון שכר המינימום כלל לא קיבלה אור ירוק ממשרד האוצר.

יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, הבהירה לפני ההפגנה: "זוהי בגידה חמורה ביותר בכולנו, ואני מגנה בכל תוקף את החותמים. כי החבורה ההזויה שמייצגת בעיקר את עצמה ומזוהה עם הליכוד ופוקדת חברים, חתמה לדוד ביטן על מתווה שיזכר לדיראון עולם. קואליציית ארגוני הנכים מתנגדת מכל וכל למתווה, לחתימה, לספינים, ולכל דבר שהוא לא הדרישה הבסיסית והכה פשוטה - קצבת נכות בגובה שכר מינימום, צמודה אליו ובפעימה אחת ללא הפרד ומשול בתוך אוכלוסיית זכאי הקצבה שנגזרת מאובדן כושר עבודה". 


אלכס פרידמן, יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אומר: ''מדובר במעשה נבזי שממשיך את מדיניות הפרד ומשול של הממשלה. הארגונים שביטן מזכיר (כמו ארגון נכי הפוליו ותנו יד לחירש) אינם קשורים למאבק, הם לא נאבקו במשך שנתיים ולא ניהלו משא ומתן ישיר עם הממשלה. עצוב לראות שישנם ארגונים המוכנים למכור את ציבור הנכים תמורת פרסום, או אולי משהו נוסף. ארגון 'נכה לא חצי בן אדם' תמך במתווה שהציג ביטן לפני חודשיים אבל משהתברר שהמתווה שקרי ואינו על דעת רה"מ, פנינו לנתניהו ולביטן בבקשה לקיים פגישה, אך סורבנו פעם אחר פעם. כעת ברור למה". פרידימן מדגיש: '"'נכה לא חצי בן אדם'' הוא ארגון א-פוליטי, אינו ממומן ופועל בהתנדבות מלאה לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות והעלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום".

המאבק מתחדש בהפגנה הערב – גם המתונים נשברו

לסערה קדמה ההודעה על חידוש מאבק הנכים והפעם בהובלת פרימן שנחשבה דווקא לצלע המתונה יותר מבין מנהיגי המאבק. פרידמן, שרצה להאמין בכנות כוונותיו של שר האוצר משה כחלון, שכבר לפני ארבעה חודשים, עוד לפני חג הפסח האחרון, הבטיח בשורה של ממש לציבור הנכים במאבקם להעלאת קצבת הנכות הכללית, התייאש גם הוא מהממשלה ומכניס את אנשיו לעובי המאבק האקטיבי נגד הממשלה שהובילו עד כה אנשי מטה מאבק הנכים המעניקים לו גיבוי מלא ומתכוונים בעצמם לחדש את פעולות המחאה בימים הקרובים בכללן חידוש חסימות כבישים ראשיים ללא תיאום עם המשטרה, שצפויות מחר (חמישי).

פרידמן עצמו נפגש לאחרונה מספר פעמים עם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, שמונה על ידי רה"מ נתניהו לפני שלושה חודשים לעמוד בראש ועדה חדשה לבחינת נושא קצבת הנכות לאחר שפסל את מסקנות הוועדה שמינה שר האוצר. אבל כל ניסיונותיו של פרידמן להסביר לוועדה מדוע יש להעלות את רף קצבת הנכות לכלל הזכאים לה משום שגם הקשים פחות מביניהם רובם חסרי כושר עבודה וקצבת העליבות דנה אותם למחסור ואף לעוני, עלו בתוהו.

אלכס פרידמן עם שמפניה ורודה וסיגרים. זועם על הממשלה. צילום: נכה לא חצי בן אדם
אלכס פרידמן עם שמפניה ורודה וסיגרים. זועם על הממשלה. צילום: נכה לא חצי בן אדם


מובילי מאבק הנכים נשאו עיניים אל ביטן שגייס תמיכה של כל סיעות הכנסת במתווה שאמנם לא יביא להעלאת קצבת המקסימום לגובה שכר המינימום אבל יבטיח אותה בגובה 4,000 שקל ביחד עם הצמדה לפחות לעדכון שכר המינימום. הארגונים ציפו מביטן להפעיל על ראש הממשלה שהפקיע משר האוצר את הטיפול במשבר, את כל כובד משקלו ומאשימים: "יו"ר הקואליציה שיקר לנו במצח נחושה. הוא הבטיח שמלוא הסכום שהקצה האוצר להעלאת הקצבאות ינוצל ועכשיו תחת אפו אנשיו של נתניהו שודדים את כבשת הרש שכבר הובטחה לנו".

לאחר שביטן פרסם לפני חודש וחצי את הצעתו, לטענתו בתיאום עם ראש הממשלה, דיווחנו לראשונה במעריב-סופהשבוע כי נתניהו דוחה את המתווה של ביטן. ימים ספורים לאחר הפרסום הציג ראש הממשלה מתווה משלו לפתרון מצוקת הנכים ולפיו רק 30% מזכאי קצבת הנכות יהיו זכאים לקצבה מקסימלית בגובה 4,000 שקל. פרסום מתווה רה"מ הוא שמנחה כעת את ועדת שמחון ומשמעותו – שימוש במיליארד וחצי שקל בלבד לצורך העלאת קצבת הנכות הקפואה, זה 15 שנה, מתוך ארבעה מליארד שקל שהקצה משרד האוצר למטרה. מנכ"ל משרד רה"מ, אלי גרונר, אף הסגיר לאחרונה את הקו המקומם המנחה את משרדו כשאמר כי "ככל שהקצבה תהיה גבוהה יותר כך יהיו יותר נכים".

אבל הסחבת נמשכת. מתווה ראש הממשלה לא הובא לחקיקה לפני פיזור הכנסת לפגרת הקיץ, הדרג המקצועי באוצר ממשיך להתנגד להצמדת קצבת הנכות לפעימות עדכון שכר המינימום שנתניהו לכאורה תומך בה כדרישת ח"כ ביטן, ומשרד ראש הממשלה מתעקש להשתמש בשליש התקציב שהקצבה האוצר לקצבאות עצמן.