יממה לאחר ש-300 עובדי חיפה כימיקלים בצפון קיבלו הודעה על פיטוריהם הודיעה היום (רביעי) הנהלת החברה גם על סגירת המפעל במישור רותם מזרחית לדימונה ועל פיטורי 400 עובדיו. במכתב שהפנתה הנהלת חיפה כימיקלים אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשרי האוצר, הכלכלה והגנת הסביבה, מגולל בעלי החברה, ג'ולס טראמפ, את הסיבות שהובילו אותו להחלטה, שעיקרן עיכוב יישומן של החלופות שאישרה הממשלה למכל האמוניה, חומר הגלם העיקרי של החברה, וכותב: "בצר לנו, לאחר מאמצים כבירים הגענו לנקודה בה לא נוכל להחזיק יותר את פעילות החברה בישראל".

"תוצאה טראגית זו מתרחשת לאחר שבמשך חמישה חודשים הפסדנו מאות מיליוני שקלים", הוסיף טראמפ, "בזמן שללא פעילות כלשהי המשכנו את העסקתם של כל עובדינו בהסתמך על החלטת הממשלה לפתרון המשבר. כעת אנו למדים כי יישום של פתרון כלשהו אינו נראה באופק".

טראמפ משתלח במכתבו בכל הגורמים שגברו עליו במאבק על מכל האמוניה וקורא למאבק "טירוף מערכות אליו גרר ראש עיריית חיפה מדינה שלמה כחלק מקמפיין בחירות ויצירת מסך עשן לפיו הממשלה מייצרת העדפה לחיפה כימיקלים". טראמפ מוסיף: "אם לממשלה אין את הרצון ליישם את החלטתה ולשמר את מקומות העבודה, אזי קצרה ידנו מלעשות כן".
אף על פי שאת המאבק נגד מכל האמוניה הובילו ארגוני סביבה במשך שנים עוד הרבה לפני כהונתו של יונה יהב בראשות עיריית חיפה, הנהלת החברה בצעד מחושב מבקשת להפוך על ראשו של ראש העירייה את המשבר ולהאשים אותו באבטלה המונית של תושבי האזור בשל המאבק העיקש שמנהלת העירייה גם נגד החלופה של אניית האמוניה אותה אישרה הממשלה.

מעיריית חיפה נמסר: "במערכה על סגירת מיכל האמוניה ניצח השכל הישר את הזדון, האינטרס הציבורי ואת ההון-שלטון. אם חיפה כימיקלים לא היתה מחבלת לאורך שנים בחלופות למכל האמוניה ומתעלמת מהחלטת הממשלה עוד משנת 2013, היה היום פתרון מוחלט ומלא הן לאמוניה והן לעובדים".

"די לקרוא את הביקורת בפסק הדין של העליון בכדי להבין את המציאות ומי באמת אחראי למצב. אנו חוזרים וקוראים לממשלה לשים את כל החלופות על השולחן ולבצע סקר סיכונים מקיף ובלתי תלוי ומתחייבים מראש לקבל את החלופה שתמצא קבילה".

עובדי שני המפעלים כבר החלו במאבק והם אינם מוכנים לקבל את הפיטורים. בוועד העובדים בצפון שמאוגד בארגון "כח לעובדים" אומרים: "זהו שלב נוסף במשחק הציני שמנהלת הנהלת חיפה כימיקלים. יממה קודם לכן נמנעה ההנהלה מהודעה על סגירה מוחלטת מסיבה אחת בלבד - ציפייה שאלפי העובדים החרדים לפרנסתם ינהלו עבורה את המאבק עבור שורת  רווח גבוהה יותר. בזה כל העניין .

עובדי חיפה כימיקלים מתבצרים במפעל. צילום: ועד עובדי חיפה כימיקלים
עובדי חיפה כימיקלים מתבצרים במפעל. צילום: ועד עובדי חיפה כימיקלים


מפעל חיפה כימיקלים הוא מפעל רווחי. רק תאוות בצע הובילה למשבר הנוכחי". בצהרים התכנסו העובדים נגד "כוונתה הבזויה של ההנהלה" כלשונם ובקריאה להמשך פעילותו של המפעל. 
מאות עובדי חיפה כימיקלים דרום שמאוגדים בהסתדרות התבצרו לאחר הודעת ההנהלה במפעל שבמישור רותם במשך שעות ארוכות וקיימו אסיפת מחאה. רבים מהם גם חסמו את הכניסה למפעל והבעירו צמיגים במקום.

העובדים חסמו את דרכי הגישה למפעל בעזרת מכולות שהציבו לאורך הדרך מבעירים צמיגים ונשאו שלטים הקוראים לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין,  בו הם רואים את הגורם האחראי, להתערב באופן מיידי ולמנוע את הפיטורים הצפויים.

יהודה פרץ, יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים דרום, אמר במקום: "בניגוד לכל היגיון בריא מדינת ישראל חתמה את גורלם של מאות עובדים ובני משפחותיהם ואת גורלו של אחד המפעלים המוצלחים בדרום, מפעל ציוני שהוא סמל ומופת לחזונו של בן גוריון".  

"בלתי נתפש שהשר אלקין, האיש שבחתימה בודדת שתאשר להוציא לפועל את אחד הפתרונות שהציעה חיפה כימיקלים, ואושרה ע"י הממשלה, ממשיך לסרב ותוקע מסמר נוסף בארון הקבורה של התעשייה בדרום". 
פרץ הוסיף כי: "סגירת חיפה כימיקלים דרום היא סיכול ממוקד של הפריפריה. מי שירצה לפנות אותנו, יצטרך לעשות את זה בכוח. לא ניתן להמשיך לשחק על גבנו ולפגוע בפרנסתנו ובעתיד ילדינו".
 
במשרד להגנת הסביבה מבהירים בתגובה לדבריו של פרץ כי החתימה על היתר הרעלים לחלופה למכל האמוניה בדמות אניות האמוניה, אינה אפשרית עד לריקון המכל וזאת על פי החלטת בג"צ מהשבוע שעבר. גם אם הנהלת החברה תמציא למשרד את כל האישורים הדרושים למתן ההיתר.

אבל בוועד העובדים בדרום מתעקשים: "הממשלה הסמיכה את השר אלקין להביא אמוניה למפעל בדרום באמצעות מיכלים קטנים (איזוטנקים) ולשם כך צריך היתר של הגנת הסביבה, ללא תלות באניה שתעגון בחיפה. כך שלפחות המפעל בדרום יכול להמשיך לעבוד ולגבינו הכדור נמצא במגרש של אלקין.
גם הנהגת ההסתדרות אינה מתכוונת לעבור על פיטורי 400 עובדי המפעל בדרום לסדר היום, בנוסף לכ-300 העובדים בצפון שמאוגדים ב"כח לעובדים". יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע כי כל מקומות העבודה המאוגדים בהסתדרות בדרום הארץ יושבתו ביום שלישי בשבוע הבא במידה ולא יימצא פתרון בסוגיית חיפה כימיקלים וכי יתקיימו שביתות סולידריות נוספות ברחבי הארץ.

"מספיק עם הסחבת והברברת ודי למופע האיוולת שקשור לטיפול בחיפה כימיקלים", אמר ניסנקורן, "מאות משפחות וכל כלכלת ישראל משלמות על כך מחיר כבד. אני מצפה מהצדדים, בהם נציגי הממשלה ובעלי החברה, למצוא פתרון מיידי. ההסתדרות תושיט יד לכל אפשרות שתציל את פרנסת העובדים. אם לא יימצא פתרון, ביום שלישי תהיה שביתה בכל אזור הדרום". 
יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, שכשר להגנת הסביבה הוביל מהלך לסגירת מכל האמוניה בחיפה והיה גם השר היחיד שהתנגד למתווה הגז הטבעי, קושר בין הדברים ומאשים את הממשלה בגרימת המשבר על ידי הפיכתה ללא כדאי ויקר את הגז הטבעי שאמור להיות חומר הגלם העיקרי והזול לאספקת החשמל כצינור חמצן לתעשיה.

"מיכל האמוניה בחיפה הוא אנדרטה למתווה הגז השערורייתי", אמר גבאי, "הכשלים של מתווה הגז, נגדו נאבקתי רבות, מתחדדים כעת משום שלולא מחיר הגז הטבעי המופקע שקבע לנו נתניהו, היה כאן מפעל ליצור אמוניה ועוד תעסוקה במקום הסגירה הכל כך כואבת של חיפה כימיקלים. מדובר על אלפי עובדים שמכתב הפיטורים שלהם בעצם ניתן ביום שבו אושר מתווה הגז".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) מוסיפה: "פיטורים המוניים הם אסון לאומי ועל הממשלה לכנס בדחיפות דיון חרום כפי שהיא מתכנסת בעת פיגוע. במשך שנים היה מיכל האמוניה תרנגולת שהטילה ביצי זהב לבעליה, ופתרונות מעשיים היו ועדיין נמצאים בהישג יד, אלא שהם יפחיתו מעט את רווחי העתק של החברה. מול חמדנות של הבעלים ניצבת ממשלה רשלנית, אדישה וחסרת יכולת, המפקירה את גורלן של אלפי משפחות".