בית המשפט השלום בראשון לציון האריך בארבעה ימים את מעצרו של סגן ראש עיר מכהן מעירייה בצפון הארץ, שחשוד במעורבות ברצח שהתרחש ב-1999. שוטרי היחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) עצרו אמש את סגן ראש העירייה, שחשוד במעורבות ברצח של ארתור רוזן, שאירע לפני 18 שנים. על פרטי החשוד, שמו ותמונתו הוצא צו איסור פרסום. 



סגן ראש העיר החשוד במעורבות ברצח, היום בביהמ"ש בראשון לציון. צילום: אבשלום ששוני
סגן ראש העיר החשוד במעורבות ברצח, היום בביהמ"ש בראשון לציון. צילום: אבשלום ששוני



גופתו של ארתור רוזן נמצאה בצד הדרך באור עקיבא, כאשר בתחילה הועלתה השערה כי הוא נהרג בתאונת פגע וברח, אולם בדיקת אנשי המעבדה לזיהוי פלילי וסריקות שערכו שוטרי מחוז צפון במשטרה, העלו חשד כי מדובר ברצח. הגופה נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר, שם נמצאו שלושה קליעי אקדח בגופו. 

בתוך כך, בית משפט השלום בראשון לציון החליט היום לשחרר ממעצר את העבריין אסי אבוטבול, שנחשד במעורבות ברצח רוזן. אבוטבול נעצר לפני 73 יום, תוך כדי תקופת מעצרו, בחשד למעורבות ברצח של רוזן וכן בחשד למעורבות ברצח של פרקליטו, עו"ד יורם חכם ב-2008 ומקרי רצח נוספים שעלו במהלך חקירת פרשת 512. 
 
אסי אבוטבול. נעצר בחשד לגרימת מותו של ארתור רוזן. צילום: אבשלום ששוני
אסי אבוטבול. נעצר בחשד לגרימת מותו של ארתור רוזן. צילום: אבשלום ששוני


כזכור, אבוטבול נעצר תוך כדי ריצוי מאסר על עמידה בראש ארגון פשיעה ועבירות חמורות נוספות. המשטרה ביקשה לעכב את שחרורו של אבוטבול כדי לאפשר לה לעתור לבית המשפט העליון, זאת כיוון, שביום ראשון הקרוב אמורים היו להסתיים 75 ימי מעצר, לפי הקבוע בחור, וכיוון שלא הוגשה הצהרת תובע, ביקשו פרקליטיו של אבוטבול, עורכי הדין אבי כהן ופרידה וול, לשחרר את מרשם ממעצר. נזכיר, כי במהלך התקופה בית המשפט האריך מעת לעת את מעצרו של אבוטבול, אולם היום הורה לשחררו ממעצר ולהשיבו לבית הסוהר להמשך ריצוי עונשו. המשטרה כאמור ביקשה לעכב את השחרור על מנת לאפשר לה להגיש ערר על ההחלטה.

בבית המשפט טענו באי כוחו של אבוטבול כי "העובדה שאין היום הצהרת תובע מחזקת את הטענה שלנו. המשטרה הודיעה שפענחה את רצח עורך דין חכם לפני למעלה מ-75 ימים. מסתבר שהפרסום הזה היה מהיר מידי, כי המשטרה המשיכה 75 ימים לבצע חקירה, בית המשפט אפשר את ימי המעצר הרבה מאוד בגלל שהוא אסיר. בעניין רצח עורך דין חכם, חברתי (נציגת המשטרה פקד אפרת פורמג'ו, א.ח) מאשרת כי החקירה הסתיימה ואין הצהרת תובע".

עורכי הדין כהן וול טענו כי לעניין רצח עורך דין חכם אין מנוס משחרורו של אסי אבוטבול. בעניין רצח משה הדס מדובר בתיק שמתנהל שנתיים וגם זה אינו מצדיק המשך מעצר. "נשארנו בעניין רצח ארתור רוזמן, מדובר ברצח מלפני 18 שנים, החשש לשיבוש מלכתחילה הוא בוודאי מואץ מאוד ומהרגע שהיה גילוי כזה או אחר המשטרה מבקשת למנוע שיבוש".

לדברי פרקליטיו של אבוטבול, הוא שוהה במעצר 11 שנים, נמצא בהפרדה ובתנאים קשים, וזה מונע ממנו לשהות עם רעייתו וילדיו למעט הדיונים בבית המשפט. עוד טענו כי לפי התנהלות התיק הפרקליט המלווה את החקירה מתקשה להכין את כתב האישום שעדיין לא בשל ויש פה מעין מעין גלגול של תפוח אדמה לוהט לפתחו של בית המשפט.

 השופט רפי ארניה, שהחליט לשחרר את אבוטבול ממעצר, קבע כי בעניין החקירה של חכם היא הסתיימה ואין עילה להארכת מעצר ובעניין חקירת ארתור רוזמן, ישנה רק פעולה אחת המצדיקה מעצר, אולם לאור העובדה שהחשוד ממילא במעצר, ניתן להשלים את החקירה כשהוא  במאסר ולא במעצר.