משבר הפיטורים בחיפה כימיקלים עומד בעינו אבל ככל שנוקפות השעות מאז שיגר בעלי החברה, ג'ולס טראמפ, את מכתבו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרי האוצר, הכלכלה והגנת הסביבה בדבר החלטתו לסגור את פעילות שני מפעלי החברה בישראל, עולים גם הפתרונות למשבר על השולחן של משרדי הממשלה הרלוונטיים. ביום ראשון תתכנס לדיון חירום גם ועדת הכספים של הכנסת במהלך הפגרה, וזאת לבקשת ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה לקידום התעשייה, גם לאור משבר התעסוקה בפריפריה בכלל. "אני מודה לידידי יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) על ההיענות לבקשתי ולבקשת נוספים לכנס דיון חירום בנושא פיטוריהם של אלפי עובדים במפעלי התעשייה השונים. הממשלה מחויבת לדאוג לעובדים שנמצאים בסכנת קיום כלכלית ולפתור את המשבר הקשה." אומר ח"כ ברושי.



הפתרונות, טוענים העובדים, נמצאים כולם על השולחן ואין סיבה ש-700 העובדים (300 בחיפה ו-400 במישור רותם) יפוטרו כשמדובר בחברה רווחית שמייצאת לחו"ל ברווח נאה 95% מתוצרת הדשנים והכימיקלים לתעשייה משני המפעלים שלה בישראל. בכל הנוגע למפעל חיפה כימיקלים דרום, הממשלה הסמיכה את השר להגנת הסביבה זאב אלקין להורות על ייבוא אמוניה למפעל באמצעות מיכלים קטנים שישונעו אליו דרך הנמלים והמשרד להגנת הסביבה רק בוחן את האפשרות בימים אלה, שמצריכה היתר מיוחד שלו. בכל הנוגע למפעל חיפה כימיקלים צפון, ידיו של המשרד להגנת הסביבה כבולות במתן היתר לאניית האמוניה שאמורה להחליף את המכל הסגור משום שבג"ץ קבע כי לא יינתן היתר כזה עד לריקון המכל בסוף החודש הבא. עם זאת, הממשלה יכולה לזרז את ההיתר לאניית האמוניה ולהבטיח להנהלת החברה כי זה ייכנס לתוקף מייד עם ריקון המכל ולהגיע איתה להסכם לפיו יושעו עד אז פיטורי העובדים בצפון. 


ח"כ איתן ברושי. "הממשלה מחויבת לדאוג לעובדים". צילום: אלון גלבוע
ח"כ איתן ברושי. "הממשלה מחויבת לדאוג לעובדים". צילום: אלון גלבוע


מה שהביא להחלטת הנהלת החברה היא הסחבת של הממשלה שבעלי החברה קצו בה. הצעד בינתיים מוכיח את עצמו משום שגם משרדי הממשלה מתכנסים לשולחן עגול לאור שליפת נשק יום הדין של הנהלת החברה בדמות הכוונה המעשית להוציא לפועל את פיטורי כל עובדיה ואיומי ההסתדרות, שעובדי המפעל בדרום מאוגדים בה, להתחיל בסדרת שביתות במשק נוכח המשבר. משרד הכלכלה והתעשייה הודיע כי ביום שני תתקיים פגישת גישור במשבר בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים וזאת לאחר שהיום (חמישי) התקיימה כבר פגישה במשרד המשפטים בהשתתפות נציגי משרדי הכלכלה והגנת הסביבה, ועיריות חיפה ודימונה, בה נדונו החלופות לאספקת אמוניה לתעשייה. במשרד הכלכלה מדגישים: "ככל שמהלך הייבוא במכלים קטנים יאושר, הוא יאפשר את הפעלת המפעל הדרומי אך לא את הצפוני, ולפיכך נדרש צוות המשתתפים למציאת חלופה גם לאתר הצפוני. הדיון שיתקיים ביום שני הקרוב נועד לדון הן בפתרונות לסוגיית האתר הצפוני והן בהיבטים נוספים ככל שיועלו".

למרות הדיון שהתקיים היום בין משרדי הממשלה הרלוונטיים שיימשך כאמור ביום שני, הנהלת חיפה כימיקלים ממשיכה לפחות למראית עין כמתוכנן בכוונתה להוציא לפועל את הפיטורים, בשלב ראשון של עובדי המפעל בחיפה. העובדים זומנו הבוקר (חמישי), לטענתם בניסיון תרמית של ההנהלה, ל"תדרוך" שבמסגרתו היו אמורים לקבל זימונים לשימועים לפני פיטורים. "אפילו את היושרה הבסיסית ליידע את העובדים שנתנו מדמם לחברה מהי מטרת המפגש, אין להנהלת החברה". אמרו בוועד העובדים הצפוני המאוגד ב"כוח לעובדים" ותחת זאת קיימו הפגנה בכניסה למפעל. 


מפעל חיפה כימיקלים דרום. מסתמן פתרון למשבר. צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה
מפעל חיפה כימיקלים דרום. מסתמן פתרון למשבר. צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה


במקביל, עובדי המפעל במישור רותם שמזרחית לדימונה ממשיכים במשמרות המחאה בתוך המפעל והפגינו גם הם בכניסה למפעל. "אנחנו עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות. גורל המפעל בצפון נחרץ ואנחנו הבאים בתור. עדיין לא מאוחר, אפשר להציל את המפעל בדרום ואת 400 העובדים. האחריות לפתרון המשבר מוטלת לפתחו של השר להגנת הסביבה זאב אלקין" אמר יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים דרום המאוגדים בהסתדרות, יהודה פרץ.

בתוך כך, עמותת צלול שהובילה בעשור האחרון את המאבק לסגירת מכל האמוניה בחיפה דוחה את האשמות הנהלת החברה כי המאבק הוא שהוביל למשבר בפניו עומדים עובדיה בישראל כעת: "עמותת צלול שבה וטוענת כי אין שום הצדקה בסגירת חיפה כימיקלים ופיטורי העובדים. מדובר במניפולציה של הנהלת החברה כדי לדחוק את הממשלה במטרה להמשיך ולקדם את חלופת אוניות האמוניה. האניות הללו ישנעו אמוניה מקפריסין לישראל ויהיו מיכל אמוניה צף ולא ממוגן, שיעגון דרך קבע במפרץ חיפה. החלופה הבטוחה והאחראית ביותר כרגע היא אספקת אמוניה במכלים קטנים וממוגנים (איזוטנקים), ולכן עיקר המאמץ של כל הצדדים כעת צריך להיות במציאת המקום לאחסונם ואבטחת מיגונם. 'צלול' ניצבת לצד עובדי חיפה כימיקלים שמשמשים פעם נוספת ככלי שרת בידי ההנהלה הצינית של החברה".