פעילי מטה מאבק הנכים חסמו היום (חמישי) את התנועה בכביש החוף, ללא תיאום עם כוחות המשטרה. הם עשו זאת, כחלק מהמאבק בראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לממש רק שליש מהתקציב שהקצה האוצר לתוספת לקצבת הנכות הכללית, ולשפר רק עבור 30% מזכאיה באופן משמעותי את הקצבה החודשית.

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים אמרה ל"מעריב אונליין" כי "יו"ר הקואליציה ביטן טוען ש'התאהבנו במאבק' ומנסה לעשות לנו דה לגיטימציה ולצבוע אותנו בצבעים פוליטיים. זאת בעוד שהוא עצמו מגייס נכים שהם פוקדי ליכוד כדי להלבין את מתווה החרפה של ראש הממשלה שהוא עצמו התנגד לו עד זה מכבר, ושכל כולו הפרד ומשול בין אוכלסיית זכאי קצבת העליבות שבלאו הכי נגזרת מאובדן כושר עבודה". לדבריה, האמת יצאה לאור כשמנכ"ל משרד ראש הממשלה אמר אך לאחרונה שהמדיניות המנחה את נתניהו היא מינימום קצבה למינימום נכים.

הפגנות הנכים בכביש החוף. צילום: מטה מאבק הנכים


כזכור, המשבר בין הנכים לממשלה הולך ומחריף בימים האחרונים. יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד בכנסת, ח"כ דוד ביטן, מי שעמד לצד המאבק להגדלת קצבת הנכות למרות התנגדות ראש הממשלה, הגיב להפגנות שקיימו אמש ארגוני הנכים מול ביתו, בכך שגייס לצידו כמה פעילים עם מוגבלויות והתנער מארגוני הנכים הגדולים. ביטן החתים את הפעילים כתומכים במתווה השנוי במחלוקת של ראש הממשלה נתניהו המעניק קצבה מוגדלת רק למקצת הנכים ועושה לשם כך שינוש ישיר להגדלת הקצבאות רק בכשליש מהתציב שהקצה האוצר לצעד.

ארגוני הנכים הגדולים, "מטה מאבק הנכים" ו"נכה לא חצי בן אדם'" דחו את הצעד של ביטן, וטענו כי גייס לתמיכה במתווה פעילים המזוהים פוליטית עם הליכוד, מה שלא הפריע לו להציג ראשי ארבע עמותות קטנות כ"ראשי ארגוני הנכים". ביטן מצידו משליך את אותה ההאשמה על ארגוני הנכים הגדולים, שמאז ומעולם אינם פוליטיים, ומנסה לצבוע אותם כבעלי אינטרס פוליטי משלהם: "מדובר בהפגנה פוליטית לאור העובדה שנושא קצבאות הנכות מקודם באופן רציני על ידי הממשלה בשיתוף עמי ועם הכנסת. ראש הממשלה הנחה ביום ראשון האחרון שהצעת חוק ממשלתית בנושא תובא בפני הכנסת עוד במהלך פגרת הקיץ שלה. יתקיים שינוי משמעותי הכולל העלאה משמעותית בגובה הקצבה, הצמדת הקצבה לשכר המינימום, ושילובם של הנכים בשוק העבודה כאשר קצבתם לא תפגע גם אם ישתכרו שכר חודשי של עד 4200 שקלים".

עם זאת, ח"כ ביטן עצמו נסוג מהיעד המרכזי שהציג לראש הממשלה במתווה המוסכם על כל סיעות הכנסת שהביא בפניו לפני חודשיים ובבסיסו – העלאת קצבת המקסימום החודשית ל-4,000 שקל לכלל הזכאים לה, כרבע מיליון נכים, רובם ככולם חסרי כושר עבודה. בעוד במשרד רה"מ מתעקשים כי רק 30% מהזכאים, הנכים הקשים ביותר, יקבלו קצבה כזאת ולשאר תעלה הקצבה המקסימלית ל-3200 ₪ שהם ההכנסה שמתחתיה מתוח קו העוני, ועדיין לא ברור על פי איזה מתווה ועל פני איזה פרק זמן. גם הבשורה לפיה הקצבה תוצמד לעדכון שכר המינימום כלל לא קיבלה אור ירוק ממשרד האוצר.

יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, הבהירה לפני ההפגנה: "זוהי בגידה חמורה ביותר בכולנו, ואני מגנה בכל תוקף את החותמים. כי החבורה ההזויה שמייצגת בעיקר את עצמה ומזוהה עם הליכוד ופוקדת חברים, חתמה לדוד ביטן על מתווה שיזכר לדיראון עולם. קואליציית ארגוני הנכים מתנגדת מכל וכל למתווה, לחתימה, לספינים, ולכל דבר שהוא לא הדרישה הבסיסית והכה פשוטה - קצבת נכות בגובה שכר מינימום, צמודה אליו ובפעימה אחת ללא הפרד ומשול בתוך אוכלוסיית זכאי הקצבה שנגזרת מאובדן כושר עבודה".

הפגנות הנכים בכביש החוף. צילום: מטה מאבק הנכים


אלכס פרידמן, יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אומר: ''מדובר במעשה נבזי שממשיך את מדיניות הפרד ומשול של הממשלה. הארגונים שביטן מזכיר (כמו ארגון נכי הפוליו ותנו יד לחירש) אינם קשורים למאבק, הם לא נאבקו במשך שנתיים ולא ניהלו משא ומתן ישיר עם הממשלה. עצוב לראות שישנם ארגונים המוכנים למכור את ציבור הנכים תמורת פרסום, או אולי משהו נוסף. ארגון 'נכה לא חצי בן אדם' תמך במתווה שהציג ביטן לפני חודשיים אבל משהתברר שהמתווה שקרי ואינו על דעת רה"מ, פנינו לנתניהו ולביטן בבקשה לקיים פגישה, אך סורבנו פעם אחר פעם. כעת ברור למה". פרידימן מדגיש: '"'נכה לא חצי בן אדם'' הוא ארגון א-פוליטי, אינו ממומן ופועל בהתנדבות מלאה לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות והעלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום".

פרידמן, שרצה להאמין בכנות כוונותיו של שר האוצר משה כחלון, שכבר לפני ארבעה חודשים, עוד לפני חג הפסח האחרון, הבטיח בשורה של ממש לציבור הנכים במאבקם להעלאת קצבת הנכות הכללית, התייאש גם הוא מהממשלה לאחר שנפגש לאחרונה מספר פעמים עם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, שמונה על ידי רה"מ נתניהו לפני שלושה חודשים לעמוד בראש ועדה חדשה לבחינת נושא קצבת הנכות לאחר שפסל את מסקנות הוועדה שמינה שר האוצר. אבל כל ניסיונותיו של פרידמן להסביר לוועדה מדוע יש להעלות את רף קצבת הנכות לכלל זכאיה משום שגם הקשים פחות מביניהם רובם חסרי כושר עבודה וקצבת הנכות דנה אותם למחסור ואף לעוני, עלו בתוהו.