למעלה מ-25 אלפים בני אדם צעדו הערב (חמישי) במצעד הגאווה בירושלים, שמוקדש השנה לקשר שבין דת ולהט"ב. ההתכנסות לקראת המצעד, מהארוכים בבירה אי פעם, החלה בשעה 17:00 בגן הפעמון, משם הוא יצא בשעה 18:00. המצעד עבר בנקודת הרצח של שירה בנקי ז"ל והמשיך ברחוב קרן היסוד דרך רחוב הלל עד לגן העצמאות, שם החלה בשעה 20:00 במת הסיום. במסגרת ההערכות המורחבת עוכבו לחקירה עד כה בירושלים 22 חשודים שנבדק חשד לפיו ביקשו לשבש ולפגוע במהלכו התקין של המצעד. בחיפוש שבוצע נתפס על אחד מהם סכין ולא ברור בשעה זו אם תכנן לעשות בו שימוש. כלל החשודים עוכבו לחקירה ביחידות המחוז של המשטרה.



במצעד השתתפו משפחותיהם של שירה בנקי ז"ל ואמיר פרישר גוטמן ז"ל, שהיה אמור להנחות את המצעד ולקח חלק פעיל בבניית התוכניות ובפעילות גיוס האמנים. את אירועי המצעד הנחו דרור רפאל ולירון ויצמן ויופיעו בהם מיכל אמדורסקי, פאות קדושות ועוד, ובמהלך הערב יוקדש שיר לזכרו של פרישר גוטמן. המצעד הופק על ידי הבית הפתוח לגאווה וסובלנות בירושלים, שיחגוג היום 20 שנות פעילות.



מצעד הגאווה בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם



הדס פרי, גיסתו של פרישר גוטמן נשאה דברים בשם המשפחה. "עברו רק מספר ימים ולמרות הקושי והעצב שאנחנו חווים היה חשוב לנו המשפחה להגיע למצעד. אמיר נלקח מאיתנו ולנו נותרה צוואתו זו", אמרה, "הוא נלחם על האמת של כולנו, כפי שכתב באחד הפוסטים שלו לפני כמה שבועות - רוב החברה בישראל בעד חברה שפויה". היא הוסיפה: "מאז שגילינו שבית החולים טעה באבחנה, עברה על אמיר שנה קשה". לדבריה, היה לו חשוב להילחם למרות הטיפולים שעבר שלכל אחד ואחת מכם תהיינה זכויות , שכל אחד יוכל לאמץ ילד. "המדינה צריכה לקבל אתכם כשווים. אתם בדיוק כמו כולם ושאף אחד לא יגיד אחרת", הוסיפה, "כשאמיר חשב על אותו חייל שהסכים לתרום לו מח עצם, הוא אמר שהלוואי והיתה לו הזכות להציל מישהו אחר, והוא הציל את אחייניתו". היא סיכמה: "האמונה שלו, הדרך שלו, הפכו לצוואה של כולנו- love is love".

אורי בנקי, אביה של שירה ז"ל אמר כי "לא לחינם כתוב על המצבה של שירה 'מוטב ללמד את הטוב מאשר לגנות את הרע'". לדבריו, הרבה יותר קשה להעביר מסר מורכב כמו המסר של המצעד הזה. "נושא המצעד השנה, דת והקהילה הלהטבי"ת, חשוב בעינינו לא רק כשלעצמו, אלא כדגל וסמל למתינות שכל כך חסרה אצלנו", שיתף, "שירה לא נרצחה בגלל הדת היהודית. שירה נרצחה בשל קיצוניות והומופוביה. ההיטפלות בשם הדת לקהילה הלהטבי"ת, היא פתרון נוח למי שרוצה לאחד קהלים כנגד קבוצה חלשה". הוא סיכם: "עובדה היא שלמרות שחילול שבת, ועוד בפרהסיה, מהווה בעיה דתית חמורה - אין הוא מעורר קריאות עידוד להמתה ורצח לכל אורכן ורוחבן של הרשתות החברתיות".

הרצח של בנקי ז"ל לפני שנתיים עיצב מחדש את צביונו של מצעד הגאווה בירושלים, כאשר המצעד אשתקד נערך בסימן זכרה ומשך כ־25 אלף משתתפים – כמות הצועדים הגדולה ביותר עד כה. לדבריה של שרה קלה מאיר, מנכ"לית הבית הפתוח, "השנה אני לא חושבת שיהיו פחות מ־10,000 צועדים, אבל אין דרך לדעת, אולי 20 אלף, אולי 11 אלף, הגיוני גם 30 אלף, כך היה בשנה שעברה. כל יום פונים אלי עוד ועוד גופים שאומרים לי שהם הולכים להגיע כקבוצה". קלה מאיר מוסיפה כי "אנחנו לא חוששים ומקווים שהצעידה תעבור בשלום".

מצעד הגאווה בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
מאות שוטרים, לוחמי מג"ב, כוחות תגבור ומתנדבים נפרסו החל משעות הצהריים לאורך ציר הצעדה, במקומות הכינוס וברחובות הסמוכים, בהם גם שוטרים סמויים.