התיעוד המזעזע על הנעשה במטבחים של בתי מלון בישראל, מעורר סערה ציבורית ויוזמה לחקיקה חוק שיסדיר את הפיקוח על המטבחים. התיעוד נחשף בסדרת כתבות תחקיר בתוכנית "הכל כלול" בערוץ 10.



בעקבות פניית "מעריב־השבוע", טען משרד הבריאות אתמול כי האחריות על הנעשה במטבחים ובבתי המלון היא גם של הרשויות המקומיות, שבתחומן פועלים בתי המלון. במשרד הבריאות טענו שהדברים נבדקים, אבל הבהירו כי אין כוונה לסגור את אותם בתי מלון שבהם התגלו הממצאים הקשים.



"הליקויים שהועברו אלינו הם תפעוליים ברובם ומצביעים על התנהלות לקויה ואי הקפדה על נוהלי עבודה נכונים בתחום תברואת המזון", ציינו במשרד הבריאות. "האחריות לתפעול נכון ולתנאים תברואתיים נאותים של מטבחי המלונות ורמתם המקצועית של העובדים היא של בעלי ומנהלי המלונות. משרד הבריאות מבצע בדיקה מדגמית (אחת לשנה) במטבחי בתי המלון, אבל גם הרשות המקומית צריכה לבצע בקרה מדגמית", נטען בתגובת משרד הבריאות, שהודיע כי החל בהליך עדכון תקנות בתי האוכל והצורך בהכשרת העובדים בתחום תברואת המזון.



זוהמה, עכברים וג'וקים במטבח מלון. צילום מסך ערוץ 10
זוהמה, עכברים וג'וקים במטבח מלון. צילום מסך ערוץ 10



"פעם ראשונה שאני שומע זה תפקיד העירייה"



במרכז השלטון המקומי הביעו פליאה על טענות משרד הבריאות והבהירו שהנושא של בקרת המזון נתון לאחריות משרד הבריאות בלבד. "זו פעם ראשונה שאני שומע שהעירייה צריכה לפקח על האוכל במטבח בית המלון. זה תחום הנתון לאחריות משרד הבריאות", אמר בכיר בשלטון המקומי. ממרכז השלטון המקומי נמסר: "הרשויות המקומיות מאשרות רישיונות עסק למלונות רק לאחר קבלת אישורי פיקוח ממשרד הבריאות, משטרת ישראל, כיבוי אש וכלל הגופים הנדרשים. נושא הפיקוח על התזונה וההגדרה לתקן איכות בתחום מצויים באחריות הבלעדית של משרד הבריאות, ואם זה לא יאשר את איכות המזון – הרשות המקומית לא תיתן רישיון עסק לבית המלון".



בתוך כך, על רקע הסערה הציבורית והזעזוע מהממצאים בתחקיר, יוזמת ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) הצעת חוק המחייבת העסקת משגיח בריאות בבתי מלון. "כמו שיש משגיח כשרות, חשוב מאוד שיהיה גם משגיח בריאות בכל בית מלון", מסבירה ח"כ בוקר. "למשגיח הבריאות, שיועסק על ידי משרד הבריאות, תינתן סמכות להוצאת צווי סגירה וסנקציות נוספות לבתי מלון שיתגלו בהם ליקויים חמורים. הזדעזעתי לראות בתחקיר את העכברים והג'וקים. אנשים משלמים ממיטב כספם ואסור שהמצב הנוכחי יימשך", הדגישה והודיעה כי בכוונתה להעלות את הצעת החוק כבר בפתיחת מושב החורף של הכנסת.



תחקיר ערוץ 10, שנחשף בעיצומה של עונת הנופש בבתי המלון בארץ, נעשה בעקבות תלונות רבות של ישראלים שלקו לטענתם בקלקולי קיבה לאחר שאכלו בבתי מלון בארץ. בממצאים שהתגלו בתחקיר: זוהמה במטבחים, עכברים, ג'וקים והתנהלות מקוממת של עובדי המטבח וההסעדה בטיפול באוכל המוגש לאורחים ששילמו ממיטב כספם. המצלמות הנסתרות חשפו מחזור אוכל מיום ליום, גם של מנות בשריות שעמדו שעות ארוכות ללא קירור, אוכל שנפל על הרצפה והוחזר למגשים, צחנה במטבחים ובמשטחי העבודה וטבחים שעובדים ללא כפפות.