בימים אלו מתחילה עונת הבקיעה של האבקועים (צבי ים שזה עתה נולדו-מ"כ) מתוך הקינים שעל חופי הים ובנחל התנינים. ראשוני הצבים הקטנטנים כבר החלו במסעם אל עבר הים. האבקועים המגיחים מהקן מנווטים היישר לכיוון האור הבוהק ביותר, כאשר בחופים נטושים ושוממים או כאלה המנוהלים כשמורת טבע - אור הירח ונצנוץ הכוכבים המשתקפים בפני הים וקצף הגלים הם האזור הבהיר ביותר בחוף, והאבקועים מנווטים אליו.



צבי ים

לדברי יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, הפרעות תאורה מלאכותית ואלומות אור מגורמים שונים - מסעדות, כבישים, טיילות, סנוור פנסים ומדורות על החוף - עלולים לבלבל את האבקועים הקטנים ולגרום להם לזחול לכיוון הלא נכון.



בקיעת הביצים היא סיומה של עונת הרבייה שמתחילה בחודש מאי. הנקבה עולה בלילות אל חופים חוליים, חופרת גומה ומטילה בה 140-70 ביצים. לאחר ההטלה הנקבה מכסה את הגומה וחוזרת לים. כחודשיים אחר כך, האבקועים מגיחים מן החול בלילה אל הים, שם יחיו כל חייהם. ברשות הטבע והגנים ציינו עוד, כי מתוך שלושת מיני צבי הים הנצפים בים התיכון, בישראל לרוב נצפים צבי הים החומים והירוקים כאשר אלו גם מקננים לאורך החופים.



כל שלושת המינים מצויים בסכנת הכחדה ומוגנים על פי חוק. צבי ים הם צבים שבתהליך האבולוציוני נסוגו חזרה לים והתאימו את עצמם לאורח החיים במים. אולם התאמה זו אינה מלאה, והצבים שמרו על שתי תכונות חשובות המעידות על מוצאם היבשתי: נשימת אוויר ותלות ביבשה לרבייה. שתי תכונות אלו חושפות את צבי הים לפגיעות שונות, מרביתן בגלל פעילות האדם ונוכחותו.



"רשות הטבע והגנים מתגייסת מאז אמצע שנות ה-80' להגנה על הביצים המוטלות והצבים הבוקעים מהן", אמר לוי, "בכל שנה, בעונת ההטלה, פקחי הרשות סורקים את חופי הארץ מידי בוקר, מאתרים את הקנים שהוטלו במהלך הלילה, ומעתיקים אותם לשמורות חופיות מוגנות. לאחר כחודשיים, הביצים יבקעו ולבסוף האבקועים יגיחו מהקן וישובו אל הים".