אנשים שעברו תאונה, ניתוח שמצריך שיקום ארוך או הידרדרות במצבם התפקודי ונאלצים לשהות תקופות ממושכות בבתיהם, נאלצים לא פעם לבצע שינויי נגישות בבית ולעתים אף לעבור דירה. המדינה הכירה בצורך הזה ומאפשרת לקבל לשם כך סיוע כספי. אלא שהדרך לקבלת הסיוע ארוכה ומפרכת ורבים מהנזקקים לא זוכים לו.



תיקי, אלמנה בת 75 מחולון, לקתה בשבץ לפני תשע שנים ומאז מוגבלת מאוד בתנועתה ונאלצה לעבור דירה. בדירה החדשה התברר לה כי חדר הרחצה אינו מותאם למוגבלותה משום שאין מקלחת נגישה עם מעקה. "מכיוון שאין לי יכולת לממן את השיפוץ, עברתי תהליך מאוד ארוך של ועדות ומסמכים כדי לקבל סיוע, אבל אמרו שאני לא זכאית", סיפרה.



בתה פנתה אל מרסלו רויסמן, מנכ"ל המרכז הארצי להתאמת נגישות, המציע שירותים של הנגשת הסביבה הביתית. "במקום הביורוקרטיה המייאשת ראוי שהממשלה תקים גוף ממלכתי אחד שירכז את הטיפול בזכאים בכלל ובקשישים בפרט", אמר רויסמן ל"מעריב־השבוע". "כמובן שצריך גם להגדיל את הסיוע לפחות לקשישים הזקוקים להנגשה. מדובר באלפי אנשים שלעתים נשארים בתנאים מחפירים. מי שאינו עני מרוד וחסר פנסיה, לא מגיע לו כמעט סיוע, ורוב האנשים בארץ לא נמצאים בקטגוריה של הזכאים. המדינה יורה לעצמה ברגל. כשתיקי תיפול שוב בבית היא תהיה גם לנטל על מערכת הבריאות שכולנו מממנים מכיסנו, אולי לשיקום ארוך יותר, כי בינתיים היא הזדקנה. וכל זה במקום להשקיע 15 אלף שקל בשיפוץ אמבטיה חד־פעמי. אז מה עשינו כאן?"



הסיוע שהממשלה מציעה מורכב בחלקו ממענק ובחלקו מהלוואה. מי שרמת הכנסתו הכוללת עד 3,367 שקל ליחיד או עד 4,520 שקל לזוג לחודש, זכאי למענק בגובה 90% מהסכום שיאושר. אולם, מי שהכנסתו גבוהה מ־5,613 שקל ליחיד או 7,534 שקל לחודש לזוג, כלל לא יהיה זכאי למענק. גם דרכם של הזכאים אל המענק המיוחל ארוכה ומפרכת. הם נאלצים להמתין חודשיים, במקרה הטוב, וברוב המקרים יותר מכך. בינתיים הם אינם יכולים לשהות בבית. יתרה מזאת, הם מחויבים להמציא, נוסף על חוות דעת שיקומית ומסמכים רפואיים, לפחות שלוש הצעות מחיר מקבלנים שונים. ביצוע התאמות נגישות בבית הוא תהליך יקר ולא קל לאנשים שמוגבלים בתפקוד שלהם. הסכומים נעים בין 10 ל־60 אלף שקל.



במסגרת ההליך צריך לעבור שורה של ועדות בקופת חולים, במשרד הבריאות ובמשרד הבינוי שיכון עד שנקבע גובה הסיוע. במשרד הבינוי והשיכון, שהוא הגורם המממן, ובמשרד הבריאות כגורם המקצועי המפנה, לא רואים פסול בתהליך המפרך ובקריטריונים המגוחכים. תחת זאת מדגישים במשרד הבינוי והשיכון כי לפני שנתיים הרחיב המשרד בחוזר מנכ"ל את אוכלוסיית הזכאים לשיפור תנאי מגורים עבור מוגבלים בניידות ומאז הם כוללים גם נכי צה"ל, נפגעי פעולות איבה, נפגעי תאונות עבודה ותאונות דרכים.



אולם, למרות ההרחבה באוכלוסיית הזכאים, הכסף ממשרד השיכון מגיע במשורה, למעט מדי אנשים וקודם לו תהליך מול משרד הבריאות שמאות זכאים כמו תיקי מתקשים לעמוד בו.