בעוד כחודשיים תפתח שנת הלימודים האקדמית והיום (רביעי) משרד האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב (הות"ת) במועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) הודיעו על הקמת מעונות חדשים לסטודנטים שייבנו באזורי הביקוש, במוסדות להשכלה גבוהה ובאזורי פריפריה. מדובר בתוספת של 3,000 מיטות למעונות ברחבי הארץ שתקל כלכלית על הסטודנטים שממילא מתקשים לעמוד בהוצאות השכירות. זהו למעשה המשך תהליך הנגשת והגדלת מעונות הסטודנטים שתחילתו בשנת 2012 ובמסגרתו תוקצבו עד כה כ-7,000 מיטות סטודנטים חדשות בהיקף של כ-220 מיליון שקלים.



שר החינוך ויו"ר המל"ג, נפתלי בנט, התייחס לכך ואמר כי "הבטחנו שנקל על הנטל הכלכלי של הסטודנטים ואנחנו מקיימים. המעונות החדשים יחסכו לסטודנטים מאות שקלים בחודש ואלפי שקלים בכל שנה. התפקיד שלנו הוא להנגיש את ההשכלה הגבוהה לסטודנטים בכל הארץ, גם בתל אביב וראשון לציון ובעיקר בפריפריה ביישובים כמו: קצרין ובאר שבע".



כ-100 מיליון שקלים יוקצו לכך בשנה הקרובה


בהודעה הרשמית שפרסמו יחד משרד האוצר, דירה להשכיר - החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה בע"מ, המל"ג והות"ת, גופים אלה הודיעו על הזוכים בקול קורא לסיוע כספי להקמת מעונות סטודנטים, במסגרתו יחולקו 96.7 מיליון שקלים לסיוע כאמור, להקמת המעונות במוסדות ההשכלה הגבוהה וברשויות מקומיות. במסגרת הקול קורא, ניגשו כ-30 מוסדות להשכלה גבוהה ורשויות מקומיות ובסופו של התהליך זכו שמונה מוסדות להשכלה גבוהה ורשויות מקומיות: אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת תל אביב והטכניון, עיריית נתניה, עיריית ראשון לציון, עיריית גבעת שמואל והמועצה המקומית קצרין.



שר האוצר, משה כחלון: "הוצאת פרויקט המעונות אל הפועל וסבסוד אלפי מיטות לסטודנטים ברחבי הארץ יאפשרו לסטודנטים רבים ללמוד בראש שקט ולהצליח בלימודים עם מגורים במחיר הוגן. פתרונות דיור לסטודנטים הם חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור ומאמצי משרד האוצר לסייע לאוכלוסיית הצעירים בשנים הקשות שלהם. הקמת המעונות תסייע להגדלת היצע הדיור במרכז ובפריפריה ותיתן מענה לאלפי סטודנטים בכל רחבי הארץ".



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, התייחס לכך גם הוא ואמר כי "מצב המעונות בישראל הוא מחפיר. רק ל-7% מהסטודנטים יש פתרונות דיור מטעם המוסד, לעומת 15-20% מהסטודנטים באירופה ובארה"ב. כבר שנים שאנו נאבקים להקמת מעונות נוספים בפריפריה, ואני שמח לראות שאחרי מאבק ארוך התהליך מתחיל. אני מברך על הצעד הזה של האוצר והמל"ג, ומקווה שהפעם אכן יוקמו מעונות בטווח זמן קצר ולא יישארו כתכניות באוויר כבעבר".



יו"ר ות"ת, פרופסור יפה זילברשץ: "בחמש השנים האחרונות אנו עדים לתנופה אדירה בתחום מעונות סטודנטים, שבאה לידי ביטוי בהקצאה תקציבית חסרת תקדים של 300 מיליון שקלים. האתגר בהנגשת ההשכלה הגבוהה הוא לא רק אקדמי, אלא גם כלכלי, וכדי שסטודנט יוכל להגיע להישגים בלימודים מחובתנו להעניק לו מעטפת כלכלית רחבה שתאפשר לו להתפנות ללימודים בראש שקט".