לוקחים ראש ארגון פשע, מרשיעים אותו בתיק כבד אחד. במהלך המאסר דולים מתחתית הקובץ המודיעיני שלו אי אלו מידעים שלא הניבו דבר בעבר ומגייסים עבריין מסובך עד צוואר שאוצר בספר זיכרונותיו סיפורים שיש בהם כדי להשבית את הטאלנט לעוד שנים רבות בבית הסוהר, בשאיפה למאסר עולם. עכשיו מרכיבים מהם תיק פשע חמור חדש, ובתמורה, הסוכן, שהוא עצמו עבריין מסוכן (רוצח, סוחר סמים בינלאומי), משוחרר לחופשי.
 
זהו המתכון האמריקאי של משטרת ישראל למחזור המאבק בראשי ארגוני הפשיעה. כך עשו עם זאב רוזנשטיין שנשפט בארה"ב ל־11 שנות מאסר, אחרי שהורשע בקשירת קשר ליבוא אקסטזי מאירופה לניו יורק. בעוד הזאב סופר קווים בטבלת הייאוש, נמצא לימ"ר מרכז סוכן עבריין תורן, שסיפר כי רוזנשטיין היה מעורב גם בהזמנת שלושה מעשי רצח בלילה אחד בחוף שלדג בכנרת.

המדינה הגישה כתב אישום על שלושת מעשי הרצח ורוזנשטיין הכחיש על הסף, אבל פרקליטיו המנוסים, אביגדור פלדמן ומוטי כץ, פשוט כפו עליו להסכים להסדר טיעון. במקום שלושה מאסרי עולם במצטבר, רוזנשטיין קיבל "רק" שש שנים נוספות, למורת רוחם של קברניטי מבצע "כוכב הצפון" בימ"ר מרכז. מבחינתם עדות העבריין הייתה אמורה לקרקע פיגורה כמו רוזנשטיין עד סוף ימיו.


עו"ד יורם חכם ז"ל ואסי אבוטבול . צילום: חן גלילי
עו"ד יורם חכם ז"ל ואסי אבוטבול . צילום: חן גלילי

 
בעיתונות ובציבור נוהגים למחוא כפיים לתיקים מהסוג הזה - הדי התרועות מגלי המעצרים של ארגוני הפשע מוסלי ואברג'יל בחודש מאי 2015 עדיין נשמעים. אבל בעוד תיק ארגון מוסלי, שהיה מבוסס על עד מדינה שהודה בשלושה מעשי רצח, כבר קרס לפרקליטות מחוז תל אביב עקב שקרים של העד, בתיק 512 נגד האברג'ילים הם כבר גייסו שמונה עדי מדינה.

כידוע, כל המוסיף גורע, ומשפטנים כבר מהמרים כי גם המשפט הזה לא יגיע לשלב הסיכומים, משמע, הסנגורים יכפו על נאשם מספר 1, יצחק אברג'יל, הסדר טיעון עם עונש קצת יותר כבד מזה של רוזנשטיין.
 

אברג'יל לא לבד. שנוא נפשו אסי אבוטבול, המרצה כבר 10 שנים מתוך ה־18 שנגזרו עליו על סחיטת אנשי עסקים כראש ארגון פשיעה, מתמודד בחודשיים האחרונים עם חוקרי יאחב"ל שחזרו ודלו ארבעה מקרי רצח מתחתית הקובץ המודיעיני שלו: רצח העבריין משה הדס מנתניה (2000), רצח עו"ד יורם חכם מתל אביב (2008), רצח העבריין אלון גלעדי בלוס אנג'לס (1999) ועכשיו הוסיפו את רצח האלמוני ארתור רוזן על כביש חיפה־תל אביב הישן סמוך לאור עקיבא (1999).
 
הפעם החוקרים גייסו דג שמן במיוחד, רוצח מורשע ואסיר עולם אלים. "האתרוג", כינו את המדובב שנבחר להפליל בתוך הכלא את אבוטבול ג'וניור. הם חשפו אותו לראשונה רק בסוף השבוע שעבר, אחרי שהשופט רפי ארנייה מבית משפט השלום בראשל"צ הורה לשחרר את אבוטבול ורמז שעם כל הכבוד לראיה המרכזית החסויה (המדובב האלמוני), אפילו הפרקליט הממונה, עו"ד ניסים מירום האגדי מפרקליטות מחוז תל אביב שבעת האכזבות, נמנע מהגשת כתב אישום.
 
בצר לה פנתה המשטרה אל בית משפט העליון כדי להאריך את מעצר אבוטבול, בהליך נדיר, ליותר מ־75 ימי המעצר הקבועים בחוק. התיק נחת אצל השופט אורי שהם, השמרן והמחמיר מכולם.

החלטת כבוד השופט להאריך את מעצר אבוטבול בתשעה ימים כי "אכן יש הבדל בין תנאי מעצר לתנאי המאסר, אך לטעמי אין מדובר בהבדל תהומי ומכריע... הפגיעה בחירותו מצומצמת" לא הוסיפה כבוד למי שממונה על שמירת זכויות האדם בבית המשפט. 
 
לא רק שההחלטה לא הצביעה על חידוש ראייתי, היא התעלמה מכך שאחרי 10 שנים בתנאי הפרדה ארצית שבהן התערערה בריאותו הנפשית של האסיר אבוטבול, מצבו החמיר אף יותר עקב תנאי המעצר הקשים במיוחד שנועדו לשבור את רוחו, ואת זה יודע טוב מכולם דווקא האתרוג.

 
30 שנה בכלא

תחת מגבלות צו איסור הפרסום אספר כאן בקצרה מיהו האתרוג, שהמשטרה נסמכת עליו כאשר היא באה להפליל אדם ברצח, ולא מעט שופטים ועיתונאים מצדדים בה.
 
בשנות ה־80, האתרוג ואחיו, תושבי דרום הארץ, הורשעו בשוד וברצח אכזרי של איש עסקים מאזור חיפה ונשפטו למאסר עולם. לאורך מאסרם נחשבו האחים לאסירים מסוכנים ביותר, שמם הלך לפניהם כ"בחורים טובים", שמחויבים לשתיקה מול המשטרה ושולטים בכל אגף וחדר שבו שהו במסגרת שב"ס. להמחשה, ב־1992 האתרוג נשפט לחמש שנים במצטבר על כך שדקר אסיר באכזריות.

למרות זאת, בשנת 2000 הוא יצא לחופשה, אבל לא שב ממנה. תחילה עלה חשד שהוא מעורב ברצח כפול של שני סוחרי סמים ביער בן שמן, בין היתר, משום שהצליח לברוח לאירופה עד שנעצר בהולנד וריצה שם עונש מאסר, שבסיומו הוחזר למשמורת שב"ס. כאן הוא שוב הסתבך, הפעם בעבירות סמים בתוך הכלא, ונכלא בתנאי הפרדה ארצית.
 
ככה זה נמשך כמעט 30 שנה, כולל חתונות, משפחה וילדים עד לאחרונה ממש, כאשר האח השני שוחרר ואילו האתרוג נותר בכלא מבלי שעונשו נקצב. כל ניסיונותיו לצאת מתנאי ההפרדה עלו בתוהו, והשופטת הוותיקה קלרה רג'יניאנו הסבירה כי הסיבה היא "חשש לביטחונם של אנשי סגל בשירות בתי הסוהר, חשש לביטחונם של אסירים אחרים וחשש לביטחונו מפני אסירים אחרים".
 
האתרוג ואבוטבול שהו באגף הפרדה ארצית בכלא השרון. לאבוטבול יצאה אז תדמית של נסיך מפונק ונרגן המסרב להשלים עם מאסרו, מרבה להסתכסך עם אסירים וסוהרים, ומוגדר כמאוים מצד ארגון אברג'יל החולש על כל בתי הסוהר. על רקע החמרה בעונשו מ־12 ל־18 שנה בבית משפט העליון, ועקב תנאי ההפרדה הקשים, מצבו המנטלי הידרדר והוא נזקק לטיפול תרופתי.
 
ההיכרות עם האתרוג התפתחה מסוג של ידידות באגף לחברות נפש בין שני אסירים שחלקו תא משותף. אבוטבול התרשם מאוד שחרף "החוזה" שארגון אברג'יל הוציא עליו, האתרוג נתן מילה לקציני המודיעין שהוא לא מחויב לאברג'יל, ואף התחייב לשמור עליו.

הוא התרשם עוד יותר כאשר האתרוג עקץ מאות אלפי שקלים מאיש עסקים המקורב לשניהם שסיפק לשב"ס שירות טכנולוגי, ומסדרת עוקצים נוספת המוכרת היטב למודיעין שב"ס ולמשטרה - הפעם האתרוג שכנע בחלקלקות לשונו כמה אסירים מסוכנים ומבוססים להעביר לחשבונו מאות אלפי שקלים להשקעה, שירדה לטמיון כמובן.
 
אבוטבול החל לגלות סימני חיים, הפגין שיפור בריאותי ומנטלי עצום וזנח את הטיפול התרופתי. במקביל, התפתחה חברות קרובה בין הנשים של שניהם. האתרוג התרפק בסיפורים על הבריחה הגדולה, על המאסר בהולנד ועל עקיצות של "גנגסטרים", ואילו אבוטבול סיפר על אביו המיתולוגי פליקס, על הקזינו בפראג ועל ספינות ההימורים באילת, אבל גם על אויבי המשפחה.

אז הוא גם סיפר על העבריין הנתנייתי משה הדס שהשתחרר מהכלא והחל לעשות פוזות, עד שהוא, אסי, הוריד אותו, עקר את עיניו וקבר אותו בפארק "שלולית החורף" בנתניה. הוא גם סיפר על אלון גלעדי, עוד נתנייתי שהתפלסף על אסי ועל אחיו פרנסואה, ואנשים מטעם המשפחה חיסלו אותו בלוס אנג'לס.
 
בשלב מסוים אבוטבול ניסה להניע עם יאחב"ל מהלך של הסגרת גופת משה הדס תמורת קיצור מאסרו, ודרש לכלול בעסקה את קציבת מאסר העולם של שותפו לתא. עכשיו נרשם הסדק הבוגדני הראשון. האתרוג, שתושאל על כך במשטרה, הציע להפליל את אבוטבול ברצח הדס תמורת תשלום ושחרור. שתי הבקשות נדחו, כל אחת בנפרד, וכך הגענו לחודש מאי 2015 כאשר אבוטבול נעצר בפרשה 512.
 

לא בא לו טוב

עד מדינה המכונה "בואינג" מסר לחוקרי יאחב"ל מידע על עבריין נתנייתי שהתוודה בפניו על כך שאסי אבוטבול רצח את הדס, עקר את עיניו וביקש ממנו לסייע בקבורת הגופה. העבריין הנתנייתי אישר את הדברים, ואף הוסיף שאסי ואחיו פרנסואה כמעט רצחו גם אותו, רק בגלל שסיפר לבואינג.

את הגופה שקבר הוא לא ידע למצוא, לטענתו מישהו העביר אותה ממקומה, מה שלא מנע הגשת כתב אישום נגד אבוטבול על רצח הדס על בסיס שתי עדויות השמיעה. אבוטבול הוחזר לאגף ההפרדה והתכונן למשפט בסיוע פרקליטיו, עורכי הדין אבי כהן ומנשה סלטון.
 
בינתיים, נוכח חולשת התיק, נזכרו במשטרה באתרוג ופנו אליו בהצעה משודרגת - הוא ידובב ויקליט את אבוטבול על רצח משה הדס, אבל גם על רצח עו"ד יורם חכם, ובתמורה הם התחייבו לקציבת עונשו ולשחרורו מהכלא עם סכום כסף בחשבון הבנק. מיד אחרי החתימה החזירו את האתרוג לתא אחד עם אבוטבול, רק שהתא הפך למעבדת הקלטות וצילומים. במשך שנה וחצי האתרוג שהה עם אבוטבול לסירוגין ושמע ממנו וידויים על רצח הדס ועל רצח יורם חכם, אבל גם על רצח אלון גלעדי ורצח ארתור רוזן.
 
במשטרה ובשב"ס התמוגגו כאשר בכל פעם שהפרידו בין השניים באופן מלאכותי, הם עשו בלגאנים כדי לשוב ולהתאחד. אבוטבול בטח באתרוג, הוא הרי הגן עליו ולא הפליל אותו בפרשה 512, עד שבאיזשהו שלב החל לחשוד שהוא בעצם מדובב אותו. הוא ביקש מאחד הסנגורים להביא לו את עדות האתרוג בפרשה 512, וכאשר הסנגור השיב כי כזו, אסי החסיר פעימה, רק שזה כבר היה מאוחר.
 
אבוטבול הורה להגיש בחשאי עתירה שבה דרש להפריד בינו לבין שותפו. הסנגורים ובני המשפחה היו בטוחים שמדובר בגחמה פרנואידית וניסו לשכנע אותו להישאר עם האתרוג, שסייע לו להיגמל מהתרופות, ושמשפחתו הפכה לחלק ממשפחת אבוטבול, אפילו את מעצר הבית של אשתו קארין שנחקרה בפרשה 512 היא עשתה בבית גרושתו של האתרוג בדרום. אבוטבול התעקש. לשופטת המחוזית מיכל ברנט שדנה בעתירה, הוא אמר בפשטות "האיש הזה לא בא לי טוב", והיא נעתרה לבקשה.


מדובב ללא ראיות
 
"אסי שועל לא קטן, אם באמת היו לו דברים לספר הוא לא היה מספר לאף אחד", מסביר עו"ד סלטון המלווה את המשפחה זה 10 שנים. "כאשר אסי מוסר אינפורמציה הוא מתחיל בדיסאינפורמציה כדי לראות מי עומד מולו. לכן, כשהוא שמע שמחפשים את גופת הדס בפארק השלולית הוא התגלגל מצחוק, הוא מיד ידע מי דיבר".
 
מי שליווה את אבוטבול בחקירה הנוכחית וניהל את המגעים עם המשטרה והפרקליטות הוא הסנגור הפלילי הוותיק, עו"ד אבי כהן. "אסי נשען על האתרוג כמי שמגן עליו בכלא נוכח השנאה אליו משב"ס ומעבריינים", אומר עו"ד כהן, בניסיון להסביר את גרסת אבוטבול, שלפיה הוא סתם התרברב בפני האתרוג. "בפועל אין שום חיזוק לדברים שנאמרו למדובב, את הגופה של הדס לא מצאו, את החשוד בהנחת המטען ליורם חכם עצרו לפי מידע משטרתי, גם הגננת שהוחשדה בסיוע נעצרה לפי מידע מודיעיני, והעורכת דין נעצרה רק משום שביקרה אצל אסי בכלא יום לפני ויום אחרי החיסול של חכם.

בסוף כולם שוחררו, ולמעט אי אלה אמירות גבוליות והניסיון לקדם עסקה להסגרת הגופה, אין חיזוק לסאגת הדיבובים. בפרקליטות מבינים שאין להם פכ"מים אמיתיים (פרטים מוכמנים), הכל מידע שניתן לקרוא בעיתונים ולשמוע ברכילות העולם התחתון, ולכן גם לא מגישים כתב אישום".
 
עו"ד כהן, שמייצג את אבוטבול גם במשפט רצח הדס, מגלה כי אבוטבול עבר בדיקת פוליגרף פרטית שבה השיב  בשלילה לשאלות אם רצח או קבר את משה הדס, ויצא דובר אמת. לדבריו, ההצעה של האתרוג להפליל את אבוטבול ברצח הדס בפני החוקרים הייתה לפני הגשת כתב האישום, והם דחו אותה, לכן כוונת התביעה לצרף עכשיו הקלטות שבוצעו לאחר פתיחת המשפט אינה הוגנת.

מנגד, התובעת איילה אורן מפרקליטות מחוז מרכז מבקשת לדחות עד לשנה הבאה את פתיחת שלב הראיות כדי שהתביעה תוכל לעכל את ההתפתחויות ולהרחיב את יריעת כתב האישום. המהלך הזה גורר מעו"ד כהן תגובה זועמת, על "ספין שהם עושים חודשיים להבאשת שמו של אבוטבול, שבמסגרתו עצרו שוב את אשתו לשווא ורצו לעיתונים עם הודעה על פענוח רצח יורם חכם מבלי שהגישו כתב אישום". 
 
השבוע, לאחר החלטת בית המשפט העליון להאריך את המעצר, התקשר אבוטבול לסנגורו כהן והודיע בקול נכאים כי הוא לא יכול יותר ופותח בשביתת רעב. בשעות הבוקר של אותו יום אמר הסנגור מיוזמתו לבית המשפט: "לפני כשנתיים אמרתי בהערה לא מצחיקה שאת הנאשם הזה צריך לשפוט בחו"ל כדי לאפשר לו משפט הוגן... ועכשיו קיבלתי רוח גבית לטענה הזו בהתנהלות המשטרה והתביעה". 
 
לבקשת עו"ד כהן, ביום ראשון ייערך בבית המשפט העליון דיון נוסף על החלטת המעצר של אבוטבול. העילה - הסנגורים של סגן ראש העירייה החשוד עם אבוטבול במעורבות ברצח ארתור רוזן, סוחר נשים שהכיר את אבוטבול, הצליחו לקצר את מעצרו. במשטרה טוענים שרוזן נרצח משום שהיה חייב כסף לאבוטבול, שלפי אחת העדויות גם נראה בשבעה למותו. החוקרים ציפו מסגן ראש העירייה, שהכיר את רוזן, שיאושש את התיאוריה, אבל נואשו מכך ושחררו אותו לביתו.
  
רשימות נוספות של אמיר זוהר 
ב־POSTA.CO.IL