"ניצחנו זו שמחה מטורפת, מצד אחד סוף סוף הם הבינו שהם לא יכולים להנחית את זה ככה עלינו בפתאומיות אבל מצד שני הארכתם בשלושה חודשים ומה עכשיו?", כך אומרת הערב (ראשון) ל"מעריב אונליין" אלינור למפל, אם לילדה בת שנה ו-10 חודשים שאלרגית לחלב, שלא הייתה אמורה להיות לה מסגרת מתאימה בעוד כשבועיים וחצי עם פתיחת שנת הלימודים באחד בספטמבר.



לפני שבועיים פורסם ב"מעריב" כי ל-350 פעוטות אלרגיים בגילאי לידה עד שלוש לא תהיה מסגרת מתאימה בשל החלטת מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לבטל את העסקת הסייעות לילדים האלרגיים ודיון בנושא אף התקיים במסגרת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד בראשותה של ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו). היום, לאחר שההורים איימו לפנות לבג"ץ, יצאה הנחייה מטעם חיים כץ, שר העבודה והרווחה כי משרדו ימשיך לממן סייעת ל-350 הפעוטות למשך שעתיים ביום וזאת עד ה-31.12.



בהודעה שנמסרה מלשכתו של השר נכתב כי צעד זה נעשה "במטרה למנוע שיבושים בקליטת הפעוטות במעונות היום בשנת הלימודים הקרובה. משרד העבודה והרווחה לקח על עצמו בשנים האחרונות, כפתרון זמני, מימון סייעת שילוב לילדים אלרגיים למשך שעתיים ביום, ללא כל גיבוי תקציבי, על מנת לאפשר להורים להמשיך ולהשתלב בשוק התעסוקה, אף שמדובר בתחום רפואי שאינו בסמכות המשרד". עוד נמסר כי "אנו קוראים למשרדי האוצר והבריאות לא להתמהמה ולגבש פתרון קבע ובמקביל פונים להורים שלא להפסיק את מאבקם הצודק עד להשגת הסדר קבוע".



"צריכה להיות עבודה ראויה שתתן פתרון מקיף לילדים"


למפל מדגישה כי חייבים לעשות תוכנית מסודרת ולא לחכות עד לסוף השנה: "יש עדיין הרגשה כבדה של מה יהיה ב-31.12. הם לא נותנים תוכנית אלא אומרים שיתנו לפתוח את שנת הלימודים עד סוף 2017 ומה קורה ב-2018? מה תעשו עם הבת שלי אז? האלרגיה לא תחלוף לה".



סמנכ"לית עמותת יה"ל לאלרגיות מזון נעמה קציר שמואלי, אומרת גם היא כי "זו הרגשה של ניצחון, אבל צריך להבין שאנחנו לא רוצים להגיע לאותה סיטואציה בדצמבר. נתנו לנו ארכה אבל המשמעות של זה היא שעד דצמבר צריכה להיות עבודה ראויה, מקיפה ואמיתית שתתן פתרון מקיף לילדים, אסור לחכות עם זה לסוף השנה".



"זה הזמן של כל המעורבים בדבר לשנס מותניים ולקבוע מהי ההיערכות הנדרשת וליישם אותה", אומרת קציר שמואלי ומדגישה כי "אין לנו כוונה לעצור עם העתירה לבג"ץ כי הנושא הזה חייב להפתר אחת ולתמיד ובכל אופן נמשיך עם ההליכים המשפטיים שהתחלנו. תודה לח"כ יפעת שאשא-ביטון על העזרה ושל השר כץ שלקח אחריות על הילדים שלנו".



מהקואליציה לחינוך מלידה, שהייתה מעורבת לאורך כל הדרך בנושא, נמסר כי "הקואליציה לחינוך מלידה מברכת את שר העבודה והרווחה, חיים כץ על החלטתו למתן מענה לילדים האלרגיים במעונות היום ואימוץ החלטת הוועדה לזכויות הילד בראשותה של חה״כ ד״ר יפעת שאשא ביטון. שיתוף פעולה בין כלל הגורמים - המועצה לשלום הילד, עמותת יה"ל וארגוני ההורים נשא את פירותיו. הקואליציה לחינוך מלידה תמשיך להיות כתובת משמעותית עבור ילדינו בגילאי לידה עד שלוש".



ח"כ יפעת שאשא ביטון התייחסה להחלטה ואמרה: "אני מברכת את שר הרווחה על שנענה לבקשתנו להאריך את מענה הסייעות עד לחודש ינואר. בתקופה זו על המשרדים להיערך לפתרון קבע על מנת למנוע משבר נוסף ופגיעה נוספת בילדים והוריהם. אם יידרש נגיע לבג"ץ על מנת להכריע בסוגיית האחריות כיוון שכרגע אף אחד מהמשרדים אינו מוכן לקחת אותה על עצמו לטווח הרחוק".