לשכת העיתונות הממשלתית החליטה היום (רביעי) לשלול את תעודת לע"מ המוענקת לעיתונאים בישראל מכתב אל ג'זירה בירושלים, אליאס כראם, זאת בעקבות התבטאויות חריגות שתוכנם הועבר ללע"מ ולשר התקשורת איוב קרא. ההתבטאות שבגינה הוזמן כראם לשימוע ונשללה ממנו תעודתו הייתה בראיון לערוץ הטלוויזיה של האחים המוסלמים במאי 2016.

"כעיתונאי פלשתיני שנמצא באזור כבוש או באזור עימות, העבודה העיתונאית היא חלק אינטגרלי מההתנגדות ומהעשייה הפוליטית והחינוכית. העיתונאי ממלא את תפקידו התקשורתי בהתנגדות ע"י הקולמוס, הקול או המצלמה, משום שהוא חלק מהעם הזה והוא מנהל התנגדות בדרכו הייחודית", אמר כראם, אזרח ישראל כבן 40 מנצרת לרשת "דאר אל-אימאן".

בלשכת העיתונות הממשלתית מסרו כי "הדברים מעמידים בסימן שאלה את יכולתו של כראם לסקר כעיתונאי מקצועי, נציג רשת זרה, את הסכסוך הישראלי-פלשתיני בו לדבריו הוא נוטל חלק פעיל". 

ניצן חן, מנהל לשכת העיתונות הממשלתית שהחליט על הצעד אמר כי "כל הנושא תעודת עיתונאי מטעם לע"מ מחויב לכללי אתיקה עיתונאית והוגנות אוניברסלית לדיווח חדשותי. על פניו נראה כי כתב אל ג'זירה, המשמש ככתב שטח בכיר באירועים חדשותיים וביטחוניים, הרחיק לכת באמירתו החדה כי 'כל עיתונאי פלסטיני ראוי שיראה עצמו כחלק אינטגרלי מההתנגדות לכיבוש'. מי שלוקח חלק פעיל במאבק פוליטי – יתכבד ויעשה כן במסגרת החוק, אך ללא תעודת עיתונאי מטעם מדינת ישראל".

ארגון העיתונאים הגיב להחלטת לע"מ. "לא יעלה על הדעת שהמדינה תפגע ביכולתו של עיתונאי לסקר רק בגלל סדר היום שהוא מקדם, יהיה ביקורתי ככל שיהיה כלפי התנהלות המדינה", אמרו בארגון, והוסיפו כי "המהלך המתוכנן של לשכת העיתונות הממשלתית, שכלל אינה טוענת להסתה או פגיעה בביטחון המדינה, הוא לא רק פגיעה באליאס כראם אלא פגיעה בעקרונות של חופש ביטוי וחופש עיתונות וביכולת של עיתונאים לשרת נאמנה את הציבור".

ביקש לסגור את משרדי אל ג'זירה. נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 
לפני כשבועיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את השר קרא להכין הצעת חוק לסגירת משרדי אל ג'זירה בישראל. "רשת אל-ג׳זירה לא מפסיקה להתסיס לאלימות סביב הר הבית", כתב נתניהו והוסיף: "פניתי מספר פעמים לגורמי אכיפת החוק בדרישה לסגור את משרד אל-ג׳זירה בירושלים. אם הדבר לא יתבצע בגלל פרשנות משפטית, אפעל לחוקק את החוקים הנדרשים כדי לסלק את אל-ג׳זירה מישראל".
 
לדברי השר קרא, "אנחנו מזדהים עם המתונים בעולם הערבי שנלחמים בטרור ובהקצנה הדתית. גם אצלנו בארץ אין מקום לערוץ שמגבה את הטרור, בדיוק כפי שפעלו סעודיה, מצרים, ירדן בחריין ועוד, שגירשו את הערוץ המסית משטחן. עלינו לשלב כוחות ולשתף פעולה במלחמה נגד הערוצים המטיפים לטרור".