בשבוע האחרון הצטרפו אלפי ילדים עם אוטיזם למאות אלפי הילדים שנהנים מהשבועות האחרונים של החופש הגדול. בזמן שההורים האחרים מתלוננים על הצורך למצוא תעסוקה לילדיהם, עבור הוריהם של הילדים על הרצף האוטיסטי הבעיה חמורה הרבה יותר. מדובר בילדים שזקוקים להשגחה צמודה מסביב לשעון, ועבור רבים מההורים הפתרון היחיד הוא פשוט לקחת חופש מהעבודה עד תחילת שנת הלימודים הבאה - פתרון שמהווה נטל כלכלי ונפשי לא פשוט עבור ההורים: "החופש הגדול הוא בעצם נטל עצום עבורנו", הם מספרים בכאב ותסכול.



מבירור מקיף עולה כי אף שמשרד הרווחה אמון על תקצוב קייטנות לילדים עם צרכים מיוחדים, מעט מאוד משפחות זוכות ליהנות מפתרון זה. בשבועיים האחרונים הגיעו ל"מעריב־השבוע" עשרות פניות של הורים לילדים עם אוטיזם, שטוענים כי למעט עמותות כמו אלו"ט, שמספקת מסגרת עבור ילדים עם אוטיזם, הרשויות "מתנערות" מהמשפחות הזקוקות לעזרה. "אשתי ואני לא יכולים ללכת לעבודה בשבועיים האלה", מספר גיא (43), תושב רחובות ואב לתאומים בני 14, הנמצאים על הרצף האוטיסטי. לדבריו, בזמן שמשפחות אחרות "עושות תוכניות לחופשים בחגים ולשבתות כדי לבלות זמן ביחד, אצלנו מדובר בעוד עבודה קשה". רק לאחר מאמצים רבים, מוסיף האב המותש, הצליחו הוא ורעייתו להכניס את בניהם למסגרת. "רק באמצעות אלו"ט הצלחנו לרשום את הבנים לקייטנה של ארבעה ימים בלבד, שעולה לנו 1,800 שקל לשני הילדים. אומנם צריך להסיע ולהחזיר את הילדים מרחובות לרמת השרון אבל זה עדיף מכלום. כמה שעות שבמהלכן אנחנו מצליחים לנשום קצת אוויר".



"המדינה זנחה אותנו"



על פי תקנות העבודה הסוציאלית, שמעולם לא עוגנו בחקיקה, ילדים עם אוטיזם זכאים לשלושה מחזורי קייטנות בשנה. בפועל כאמור רק מעטים מקבלים מימון וגם זה עבור מחזור אחד בלבד. על פי נתוני משרד החינוך, בישראל ישנם כ־16 אלף תלמידים עם אוטיזם. במחלקות הרווחה רשומים כ־8,000 ילדים אבל מנתוני משרד הרווחה עולה כי במהלך שנת 2016 מימשו 593 ילדים בלבד את זכאותם לקייטנה אחת לפחות במהלך השנה - מספר זניח בהשוואה לכמות הזכאים. "הנה, עכשיו אנחנו בסוף חודש אוגוסט ולמרות שיש שלושה מחזורים של קייטנות לכאורה, משרד הרווחה מממן עבור ההורים מחזור אחד בלבד, שזה מסתכם בהוצאה שלנו של כ־350 שקל עבור כל ילד אחרי הסבסוד", מספר גיא וטוען כי "ביקשתי אישור למימון מחזור נוסף של קייטנה, והעובדת הסוציאלית במחלקת הרווחה של עיריית רחובות אמרה לי שאין אישור מהפיקוח של המשרד. אני אוהב את הילדים שלי ונלחם עליהם ולמענם יום־יום, אבל המדינה זנחה אותנו".



העובדים באלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, קורסים תחת הנטל. בעיניים כלות הם ראו כיצד בקיץ האחרון משרד הרווחה תקצב מחדש קייטנות לילדים עם פיגור שכלי, אולם הותיר את הקייטנות לילדים עם אוטיזם בתקצוב חסר, לטענתם, ועם תקן של מדריך אחד עבור ארבעה ילדים – מה שמקשה על הזכיינים את התפעול המורכב של קייטנות לילדים בעלי אוטיזם. כרמל אבנד, מנהלת חטיבת נעורים באלו"ט: "יש לנו לפחות איש מקצוע אחד שאחראי על כל ילד עם אוטיזם, וזה בנוסף לגיוס מתנדבים נוספים, כי חייבים לשמור על ביטחונם של הילדים. במהלך הקיץ, אנחנו יכולים לתת קייטנות ל־350־400 ילדים כשהביקוש הוא הרבה יותר גדול. גם כשיש קייטנה, ההסעות כלל לא מתוקצבות ומשפחות מעוטות יכולת לא יכולות להסיע את הילדים לקייטנה מדי יום". לדבריה, "אלו"ט מקבלת ממשרד מהרווחה תקצוב של 580 שקל לילד עבור מחזור של ארבעה ימים של קייטנה כאשר התקציב הריאלי הוא למעלה מכפול מסכום זה מבלי לחשב את ההסעות".



בתוך כך, נהלים חדשים שנכנסו לתוקפם בתחילת החודש מערימים קשיים נוספים על המצב המורכב. משרד הרווחה אמור לתקצב את הקייטנות, והרשויות המקומיות אחראיות על הרישום והקצאת המקום עבור כל ילד. "משרד הרווחה התנער מאחריות, זורק את הביורוקרטיה על הרשויות המקומיות וכל זה בא על חשבון הילדים האוטיסטים, שאותם הוא שכח", טוענת בתקיפות עו"ד עדי עזוז, מנהלת אגף קידום זכויות באלו"ט. לדבריה, "רוב המשפחות לילדים עם אוטיזם כלל לא זוכות לקייטנות. בצער רב הפכנו להיות מונופול כזכיין של משרד הרווחה בקייטנות, כי התקצוב כל כך חסר, שלמפעילים אחרים, כולל כאלה שזכו במכרזים של המשרד, לא רווחי לפתוח קייטנות. במקביל אנחנו מנסים לתת סיוע לכל רשות מקומית שמעוניינת להפעיל קייטנות לילדים עם אוטיזם והן לא רבות. ב־2016 היו רק עוד שני ארגונים חוץ מאתנו שהפעילו קייטנות כאלה".



ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "כל ילד על הרצף האוטיסטי בישראל זכאי לשלוש קייטנות בשנה, במימון המשרד והרשות המקומית (בשיטת המצ'ינג - 25%:75%). הקייטנות נפתחות ביוזמת הרשויות המקומיות. המשרד לא קיבל כל פנייה מרשויות המתקשות לממן קייטנות ורואה בחומרה רבה את אי־ניצול התקציב ברשויות לטובת פתיחת מסגרות לילדים הזקוקים לכך. אי לכך נערוך בדיקה יסודית ונסייע ככל שיידרש לכל רשות שתתקשה לנצל את תקציב הקייטנות”.