עצומה ציבורית נשלחה אתמול מטעם אחים ואחיות מוסמכים, עולים מצרפת, שהסמכתם אינה מוכרת בארץ, לשר הבריאות יעקב ליצמן, בדרישה להחליף את מבחן המעבר בתנאי אחר - עבודה בפיקוח תחת אחות בכירה במשך שנה. זאת, בדומה לרופאי שיניים, רוקחים ובוגרי בית הספר לרפואה, שהתנאי היחיד הוא תקופת פיקוח, ללא מבחן תיאורטי.



מדובר בכמה מאות אחים ואחיות מצרפת בלבד. על פי ההערכה, רבים מהאחים והאחיות היהודים המוסמכים בצרפת אינם עולים מאחר שהם יודעים כי לא יוכלו להתפרנס במקצוע בישראל. קשיי הקליטה של האחים והאחיות במערכת הבריאות מגיע כשברקע סובלת המערכת בלאו הכי ממחסור מתמשך באחים ובאחיות מוסמכים. מדוח כוח אדם במקצועות הבריאות עולה כי שיעור האחיות המועסקות בישראל הוא 4.9 ל־1,000 נפש, לעומת 9.5 – הממוצע במדינות ה־OECD.



עולים מצרפת נוחתים בנתב"ג, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
עולים מצרפת נוחתים בנתב"ג, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90



"לא מבקשת הנחות, רק שיאפשרו לי לעבוד במקצוע שלי"



"לא יצאתי עכשיו מהאוניברסיטה, ועכשיו אני צריכה ללמוד את כל החומר מחדש כששיש לי משפחה וחמישה ילדים שאני צריכה לטפל בהם במציאות כלכלית לא פשוטה", אמרה אליזבט רנאסייה, אחות מוסמכת עולה מצרפת ובעלת ניסיון של 17 שנים, שלא עובדת במקצוע שלה בארץ. "אני לא מבקשת הנחות או טובות, רק רוצה שיאפשרו לי לעבוד במקצוע שלי ולהתפרנס בכבוד".



"רבות מהן בעלות ניסיון של 20־30 שנה, והן נאלצות לעבור אותו מבחן שסטודנטים ישראלים נאלצים לעבוד בסוף לימודיהם", אמרה מרים לסר, סמנכ"לית עמותת קעליטה (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל). יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), שמתכוון לפתוח את הוועדה במושב הכנסת הקרוב בדיון בהצעת חוק, שלפיה תוכר הסמכת האחים והאחיות, אמר אתמול כי "למשרד הבריאות כדאי לפתור את הבעיה מהר בלי שיהיה צורך בהצעת חוק".



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מנהל הסיעוד פועל להסרת חסמים בירוקרטיים עבור כלל בוגרי סיעוד מחו"ל, ואחד מתפקידיו הוא לשמור ולדאוג לאיכות ולבטיחות הטיפול הסיעודי הניתן לאוכלוסיית ישראל. בדומה למדינות רבות בעולם, נערכות בחינות רישוי ממשלתיות עבור בוגרי תוכניות לימוד בסיעוד וזהו הליך מקובל המתקיים במדינות רבות כדוגמת ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וצרפת. מבחן רישוי נועד לבדוק כשירות ובטיחות בסיסית של כל העוסקים העתידיים בסיעוד ללא יוצא מן הכלל".