הימים האחרונים של אוגוסט יכולים להיות מאתגרים מאוד לכל מי שנושא בשני תארים: הורה ועובד שכיר. אחרי שהסתיימו כל הקייטנות, נוצלו כל ימי החופשה שעוד נותרו והסבים והסבתות כבר הכריזו על נבצרות זמנית, נשארו עוד כמה ימים למשוך עד שהילדים יחזרו למוסדות החינוך והשקט ישוב לכנו.


בזמן הזה יש מי שעושה שמיניות באוויר כדי למצוא לזאטוטים סידור זמני והולם ויש מי שפשוט לוקח אותם איתו לעבודה, באישור הבוסים כמובן.



"תקופת החופש הגדול היא הזדמנות נפלאה לילדים לבקר במקום העבודה של ההורים", אומר איתי שגיא, סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של חברת הסייבר קרונוס החיפאית, המונה 30 עובדים. "בימי החופש מבקרים רבים מילדי העובדים במשרדים ונהנים מחדר טלוויזיה שבו מוקרנים סרטים וסדרות שמותאמות להם. בנוסף, במשרדי ההורים אפשר למצוא קונסולות של משחקי מחשב, שבהם יכולים הילדים לשחק".



גם במשרד יחסי הציבור UNIK מתחשבים בהורים. "כל ההנהלה אצלנו מורכבת מהורים וזה חלק מהסיפור", אומרת אורית נחמני, מנכ"לית שותפה במשרד. "אנחנו מתמודדים עם האתגר שהחופש הגדול מציב בפני העובדים, וחשוב לנו, כחלק מתפיסת העולם שמיושמת בכל השנה, לאפשר גמישות לעובדים ולנסות לצמצם את אזורי המתח שבין בית לעבודה, במיוחד בעולם כמו שלנו, שהוא מאוד תובעני וכל הזמן מחזיק את הקושי הזה. חשוב להעביר מסר לעובדים שהם יכולים לנהל חיי משפחה מספקים לצד בחירה במסלול קריירה".



מטבע הדברים יש באוגוסט ירידה בהיקף העבודה, מאחר שרבים מהלקוחות בחופש. זה בטח מקל על ההחלטה. "ווליום העבודה יורד, ולכן ההבאה של ילדים למקום העבודה פוגעת באופן מינורי יחסית בתפוקות העבודה. הקצינו לילדים את חדר הישיבות הגדול, והרבה פעמים הם יושבים שם וצופים בטלוויזיה ומשחקים יחד, וגם ההורים מגלים אחריות על ילדיהם. והנה, אנחנו שבועיים עמוק באוגוסט, ובסך הכל עדיין התאפשרה שגרת עבודה. לא אגיד במלואה, אבל בסך הכל היא התאפשרה".



יש כמובן לא מעט יתרונות להורים שגלומים בהבאת ילדים לעבודה, אולם לעתים מדובר ביתרון גם למעסיק. "כשהורים מביאים את ילדיהם למשרד, זה מחזק את תחושת המשפחתיות בין העובדים, שנפגשים לעתים לראשונה עם ילדי הקולגות. יש משהו בחיזוק של הלכידות בין העובדים, ובעיניי זה חשוב", מבהירה נחמני. "ההחלטה הזו מחזקת את החיבור של העובדים למקום, וגם אם זה נולד כאילוץ, אני רואה את הרווחים הפנים־ארגוניים שיש בכך".


"הקושי של הורים לשמור על איזון בין העבודה לילדים גובר בחודשי הקיץ", אומרת אורית אשר, מנהלת השיווק של ASUS. "מקום עבודה שמתגמש לקראת עובדיו במצבים האלו מרוויח עובדים מסורים וחרוצים אף יותר".



בסיום כל יום מעבירים סקר שביעות רצון. ילדי עובדים בחברת ASUS צילום: ASUS



ויש עוד יתרון למעסיק. בחברת ASUS מאפשרים ל־20 העובדים להביא את ילדיהם לעבודה בחודש אוגוסט ללא הגבלה. לדברי מנכ"ל החברה, רע קורנבליט, הילדים זוכים להשתמש מדי יום במוצרי החברה, לרבות טאבלטים, מחשבים ניידים וסמארטפונים, ו"בסיום כל יום מעבירים סקר שביעות רצון".


גם בחברת אילנית, המשווקת בין היתר מוצרי לגו, הילדים בוחנים את מוצרי החברה ומעבירים משובים, והם מסייעים ככל הנדרש בעבודה. "הם נחשבים ליועצים הכי טובים שלנו בזיהוי הלהיט הבא", אומר המנכ"ל אייל כרמי.



"הילדים שלי, בני 10 ו־12, גדלו בחברה, והם חלק בלתי נפרד ממנה", מספרת ליטל בקר, סמנכ"לית שיווק באילנית. "זו חברה שמוצריה מיועדים לילדים, ולכן כולם מפרגנים ולא עושים פרצופים כשילדים מגיעים בבוקר עם ההורים. הנהלת החברה מקבלת אותם בחיבוק ואפילו מתייעצים איתם על דגמים חדשים. אנחנו נמצאים עכשיו לפני תערוכת צעצועים, אז הילדים יושבים בחדר הישיבות ובונים במשך שעות את הדגמים, ואחר כך הם גם עוזרים לארוז אותם".



ומה עם הילדים הקטנים? הם לא מפריעים למהלך העבודה התקין?


"אנחנו צריכים להתרכז ולעבוד בשקט, אז כשמגיעים ילדים בני 3־4 אנחנו שולחים אותם לחדר התצוגה, שם יש משחקים פתוחים, בובות של דיסני וארגזים של צעצועים, והם יכולים להעסיק את עצמם. הקטנטנים לא באים כל יום, ואם כבר מביאים אותם, אז זה רק לשעות ספורות. כשאנחנו יודעים מראש שהימים עמוסים, הילדים פשוט לא באים".



השיטה עובדת כהלכה בעיקר כשמקום העבודה נערך מראש והופך את סביבת העבודה למתאימה לילדים. במקומות רבים הופך חדר הישיבות הגדול שבו מותקנת טלוויזיה לחדר משחקים שבו הילדים יכולים לשחק ולצפות בסרטים שמותאמים לגילם. יש מי שמצייד את החדר במשחקי קופסה, במשחקי מחשב ובחוברות צביעה.



לילדים העובדים בחברת Chorus.ai, שפיתחה מערכת אוטומטית לניתוח שיחות מכירה באמצעות בינה מלאכותית, יש גישה חופשית למקרר הארטיקים והגלידות, לארוחות בוקר וצהריים, לפלייסטיישן, לחוברות צביעה ולמסלול באולינג שמעסיק אותם במשך שעות. גם בחברת ההייטק אפלאוז הממוקמת בהרצליה הכינו את המקום לקראת הילדים. "החברה שלנו פתוחה תמיד לילדים, גם לא בחופש", אומר מיקי ויינברג, מנכ"ל אפלאוז. "הכנו מבעוד מועד דפים, צבעים, משחקי מחשב וסרטים לילדים על מנת לענות על הצורך של העובדים. בנוסף, אנחנו משתמשים בכרטיסי המזון שלנו כדי לקנות מנות ילדים במסעדות הסמוכות".



"בכל שנה מגיעים לשבועות האחרונים של החופש הגדול, והמצוקה במציאת פתרונות לילד הולכת וגדלה", אומר חגי אזור, מנהל התפעול של אפלאוז, אבא לעידו בן השנתיים. "החברה מאפשרת לנו, ההורים, להביא ילדים בכל הגילים לעבודה על מנת לענות על צורך קריטי זה. יש הורים שאין להם סבים וסבתות להיעזר בהם, והם נמצאים בדילמה גדולה. אם החברה יכולה לסייע באופן פשוט כזה, אז למה לא?"



לחכות שאוגוסט ייגמר


יש דווקא מי שלא שש לנוכח הסידור הזה, ולרוב לא מדובר רק בעובדים נטולי ילדים, אלא גם בהורים שיודעים שהשבועות האחרונים של אוגוסט יכולים לפגוע להם בשגרת העבודה. "ידעתי שאני מביאה את הבנות שלי לעבודה, אז עבדתי הרבה בלילה הקודם, וזה עדיין לא עזר", מספרת ע'. "אף שהן היו שקטות, הרגשתי שאני לא מצליחה לעבוד כרגיל. זה לגמרי פגע לי בתפוקות. בארבע השעות שהן היו שם לא עשיתי חצי ממה שאני רגילה לעשות".



"בימים האחרונים יש מספר מצומצם של עובדים שמגיעים עם הילדים שלהם לעבודה", מספרת גם ג', עובדת באחת מחברות התקשורת הגדולות בארץ. "מכיוון שאנחנו עובדים באופן־ספייס וההורים לא יכולים להסתגר עם הילדים בחדר, זה יכול להיות בעייתי. יש אומנם ילדים שקטים שכמעט לא מרגישים בנוכחות שלהם, אבל יש ילדים שרצים במסדרונות, שומעים מוזיקה או משחקים בטלפונים הסלולריים שלהם בקולי קולות, ובכלל הנוכחות שלהם מאוד מורגשת ומפריעה למהלך העבודה התקין. עכשיו לכי תגערי בילד כזה כשההורה שלו יושב מטר ממך או תתעלמי ממנו אם הוא מגיע לקיוביקל שלך ומתחיל לשאול שאלות. זה לא פשוט ויכול להיות מקור לכעסים בהמשך. אז אני מעדיפה לשבת ולעבוד עם אוזניות ולקוות שאוגוסט כבר ייגמר".



אישה עם תינוק בעבודה. צילום:אילוסטרציה: אינג אימג'



לדברי ג', כדי למנוע הפרעה בשגרת העבודה על המעסיקים להבהיר מראש את כללי ההתנהגות של הילדים. "צריך להגיד להם שאסור לרוץ במסדרונות, אסור לצעוק, אסור להפעיל מוזיקה ועוד", היא אומרת. "הכללים צריכים להיות ברורים לכולם לפני אוגוסט".



אבל יש חברות שבוחרות בדרך אחרת, ופשוט אוסרות על עובדיהן להביא ילדים לעבודה. "זה ממש מעליב שלא מאפשרים לי להביא ילדים לעבודה", אומרת ס', שעובדת בחברה גדולה. "במקום שמקום העבודה יבוא לקראתך ויבין את המצב הייחודי שנוצר באוגוסט, מערימים קשיים. גם ככה זה מצב שלא נוח לאף אחד. מה עדיף להם? שנשב בבית במקום זה?"



מנסים לאלתר


כדי לפתור את הבעייתיות שמזמנת הבאת ילדים לעבודה, לא מעט חברות מנסות למצוא פתרונות יצירתיים. בחברת הסטארט־אפ זיפי, למשל, מאפשרים לעובדים לקחת בכל אוגוסט עד יומיים בשבוע כדי להיות בבית עם הילדים ולעבוד תוך כדי. "אין לנו בעיה שהעובדים יביאו לכאן את הילדים", מבהיר אנטון גולדשטיין, מייסד שותף בחברה, "אבל אנו דוגלים בחיזוק ובשימור ערכי המשפחה, ואין כמו סביבה של בית לכך, כל עוד אנו יודעים שהעובדים מבצעים את העבודה נאמנה".



"ההטבות האלו מעניקות לנו, העובדים, את היכולת להיות שם בשביל הילדים יותר בדיוק כשהם צריכים אותנו", אומר עומרי מעברי, מנהל הפרויקטים של חברת זיפי. "מקומות עבודה שמתחשבים בצורכי העובד, במיוחד בתקופה זו, צריכים לדעתי להוות דוגמה לכל חברה באשר היא, וזה פשוט עוזר לנו לעבור את התקופה הזאת בצורה יותר נעימה".



"הסוגיה של הבאת ילדים לעבודה לא מוסדרת בחקיקה", אומרת עו"ד בטי מצר לוי, מומחית ביחסי עבודה ובוועדי עובדים. "בדרך כלל מדובר בהסדרים פנימיים בכל מקום עבודה. יש הרי פער גדול בין ימי החופשה שעובדים זכאים לקבל ממקום העבודה לבין כמות ימי החופשה של הילדים. מעסיק לא תמיד יכול להוציא עובדים לחופשה מרוכזת, ולכן חלק מהם מנסים לאלתר".



העובד צריך לקבל את רשות המעסיק כדי להביא ילד לעבודה?


"כאשר עובד רוצה להביא את הילד שלו לעבודה ראוי ונדרש ליידע את המעסיק, גם מבחינה ביטוחית וגם מבחינה של שיבוש סדרי עבודה. הדין אומר שעובד צריך לעמוד לרשות המעסיק בשעות העבודה, ואם יש משהו שמונע ממנו לעמוד לרשות המעסיק ב־100%, כגון הילד שנמצא איתו, יש צורך לעדכן זאת".



המעסיק יכול לאסור על העובדים להביא את הילדים למקום העבודה?


"המעסיק בהחלט יכול להגיד שהוא לא מתיר זאת. יש טרוניות של עמיתים ושל מעסיקים שאומרים שזה משבש את הפרודוקטיביות של העבודה ומעדיפים לאפשר לעובד לעבוד מהבית. במפעלים ובתעשיות מסוימות יש את אלמנט הבטיחות, שבגללו המעסיקים אוסרים על כניסה של ילדים או של אנשים לא מורשים. יש מקומות עבודה שבהם יש סיווגים, ולכן לא ניתן להביא ילדים לעבודה".