סכנת מוות מרחפת מעל 30 כלבים וגורים בכלביית קיבוץ יפתח בגליל העליון, שתיסגר בסוף החודש. הכלבים עלולים להגיע להסגר במקומות שונים בצפון ומצבם רק יידרדר, וחלקם ייחשפו למחלות ומיד לאחר מכן עלולים להישלח להמתה. כדי להימנע מכך, יקיימו בשבת הקרובה מתנדבי קבוצת “למען החי גולן גליל עליון” יום אימוץ בפנסיון בקיבוץ יפתח.



“אני קוראת לאנשים להגיע ולאמץ כלב, כי אחרת לא ידוע מה יעלה בגורלו אחרי סגירת הכלבייה”, הזהירה רינה שוחט, ממקימי הקבוצה. אלון הושמנד, בעליה של הכלבייה ביפתח, הוסיף: “זה פנסיון פרטי שפתחתי ואני מחזיק בו כלבים מעמותות שמוציאות את הכלבים מהסגרים או שאוספות מהרחוב. לצערי, אני עוזב את הארץ ללימודים וככל הנראה המקום ייסגר בסוף החודש. אני מקווה שהעמותה תמצא פתרון לכלבים. צריך לזכור שההסגרים של הרשויות עמוסים בכלבים והתנאים שם לא טובים. הכלבים שייצאו מכאן חשופים לסיכון ממשי, למחלות, לירידה במשקל ולהמתות. זה המצב”.



הכלבייה בקיבוץ יפתח מאכלסת כאמור 30 כלבים של ארגון “למען החי גולן גליל עליון” ונוסף לכך מוחזקים עשרות כלבים נוספים באומנות. שוחט יודעת לספר על מתנדבים שאוספים כלבים וחתולים נטושים ופצועים, בניסיון לשקם ולהציל אותם. “אנחנו דואגים להם לטיפול רפואי אצל הווטרינרים באזור, כמובן בתשלום אבל בתשלום ’מתחשב’. במקביל, אנחנו מחפשים להם אומנות ומקומות זמניים ואז מחפשים להם בית קבע. אם לא די בבעיה שהכלבייה בקיבוץ יפתח בסכנת סגירה, אנחנו כל השנה מוציאים את הכלבים שמועמדים להמתה ונמצאים בהסגרים”.



לדברי שוחט, הכלבים שמגיעים ליפתח הם כאלה שהם ניסו למצוא להם בית או הוצאו מהסגרים שבהם מצבם רק הלך והידרדר. “מגיעים לאלון כאשר אין עדיין בית זמני לכלבים”, היא מספרת, “אז אנחנו נעזרים בפנסיון. המקום של אלון בקיבוץ הוא המקום העיקרי”.



שוחט והמתנדבים כאמור מודאגים. “בסוף החודש אלון נוסע לחו”ל, וזה אומר שכל הכלבים שנמצאים אצלו בסכנה. אם לא נמצא להם בית בשבת, קשה לדעת מה יעלה בגורלם. הם יחזרו להסגר, שזה אומר מחלות ובעיות התנהגות - ויש גם סכנת המתה”.



שוחט הוסיפה כי “הסיפור הרבה יותר גדול מהכלבייה של אלון בקיבוץ יפתח. הצפון הוא אזור בעייתי, עם נטישות רבות של כלבים פצועים וגם חתולים. בגלל חוסר מודעות אין כאן מספיק אימוצים. אף אחד לא דואג למסכנים האלה שמגיעים להסגר, שם הם פשוט מתים בסוף”.